Försäkring för säsong utomlands

elin3

Ny medlem
Som rubriken lyder undrar jag lite över det här med försäkringar om man gör en säsong. Räcker det med en klassisk hemförsäkring lr måste man täckna nåt annat? Ska till Whistler och skulle kännas jävligt surt om nåt hände och man fick en fet sjukhus räkning på det. Hur har folk gjort tidigare??

Det varierar med största sannolikhet beroende vilket försäkringsbolag, slå en pling till ditt och fråga!!;)

Här finns massor med information: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=32159
Kortfattat så funkar hemförsäkringen ganska bra, men du måste förlänga den efter 45 dagar. Sen måste du höra med ditt försäkringsbolag hur dom ser på offpiståkning. Det kan också vara bra att höra sig för specifika offpistförsäkringar. Vet inte vad som finns i Kanada men Frankrike har ju t.ex. Carte Neige.

oj,, det fanns ju massa info där, såg inte den tråden - Tack!

En hyfsat täckand offpistförsäkring skulle vara bra för jag tippar på att länsförsäringar eller vad det nu är inte täcker sånt som inte är inom pisten och det är ju just där den kan behövas..

När jag pratade med If så täckte min vanliga reseförsäkring (45 dagar) offpist i Kanada så länge jag inte fick några pengar för att åka. Lite konstigt att man inte är försäkrad i sverige när man åker utanför pisten, utan att man måste ta en extra från slao..

Länsförsäkringar - kortfattat från en annan massiv tråd: Hör hur det är med ditt lokala kontor.

Gouda är ju annars en pärla om du skadar dig/tappar bort saker, eftersom dom inte har någon självrisk.

En liten varning: För ett par år sen mailade jag alla större försäkringsbolag och frågade om hemförsäkringen täckte offpist. Många svarade ja. Med offpist menade de "med guide på markerad offpistled", dvs typ ner för Grand Montet. Det menade inte jag. De enda som täckte vad jag menar med offpist var Folksam. Har dock ryktesvägen hört att även de är mer restriktiva numera.

Tack för alla svar!!!
Ska gå och snacka med mitt försäkringsbolag och se vad de säger, förhoppnisvis har de nått förslag som funkar :)

Tack för alla svar!!!
Ska gå och snacka med mitt försäkringsbolag och se vad de säger, förhoppnisvis har de nått förslag som funkar :)

Länsförsäkringar har i vissa delar av landet. Det är olika från län till län, ex Skåne har en punkt som säger "offpist UTAN auktoriserad guide tillåtet". Nästan alla andra försäkringsbolag jag har kollat med säger "MED guide".
Jag har den iaf, lyckligtvis har jag inte behövt använda den än.
Kolla in www.worldnomads.com annars. dyr, men den täcker nästan all sport.

farao sa:
Länsförsäkringar har i vissa delar av landet. Det är olika från län till län, ex Skåne har en punkt som säger "offpist UTAN auktoriserad guide tillåtet". Nästan alla andra försäkringsbolag jag har kollat med säger "MED guide".
Jag har den iaf, lyckligtvis har jag inte behövt använda den än.
Kolla in www.worldnomads.com annars. dyr, men den täcker nästan all sport.
från World Nomads
You are not covered where you are:

1. Willfully exposing yourself to a needless risk like cliff drops or taking on the double black diamond run after your first ever day on the slopes.
2. Intoxicated or have taken illegal drugs where your ability and decision making is probably compromised.
3. Out of the bounds of the ski resort.
4. Extreme skiing or snowboarding.

själv kör jag länsförsäkringar...

Som tidigare skrivet så finns det en reseförsäkring i dom flesta hemförsäkringarna. Den gäller dock bara dom 45 första dagarna. Ska du vara borta längre så behöver du skaffa en till försäkring! Ring dom 3 största försäkringsbolagen och fråga vad det kostar samt vad dom täcker. Utefter det så kan du välja den som ger bäst skydd och är mest prisvärd!

Tillbaka
Topp