Försäkring för utlands svensk

bye1

Medlem
hej!
Jag flyttade från Sverige för några år sedan och skrev ut mig ur landet, så e en så kallad utlands Svensk.
Bor i Spanien för tillfället men drar till Italien i under säsongen och letar febrilt efter en försäkring,
Nu e kruxet den att jag har haft en operation under de senaste 12 månaderna så fastnar alltid i "medical screening" som försäkrings bolagen kallar det,
Så nu har jag börjat fundera på att kanske skriva in mig i Sverige igen, kan ju skriva mig hos farsan och ta en svensk försäkring, men vet inte hur det e med "medical screening" i Sverige,

Vad måste försäkrings bolagen veta när man tecknar en snowboard försäkring i Sverige?
Jag kan ju fixa intyg från min läkare att jag e helt återställd men allt kommer ju vara på Spanska så vet inte om det skulle hjälpa så mycket.

Någon som har någon annat förslag på hur man kan lösa det hela kanske?

Vad vill du att försäkringen skall skydda dig mot?
De flesta bolag som tecknar personförsäkring vill gärna veta att du är rimligt frisk när du tecknar försäkring. Därför är det ganska vanligt att du behöver lämna en hälsodeklaration. Enklare typer av personförsäkringar tex olycksfallsförsäkring kan du ofta teckna mot intygande att du är fullt arbetsför. Dock skall du vara medveten om att i stort sett alla bolag använder sig av pre-existing villkor, dvs de skavanker du eventuellt har tex ett kasst knä är undantagna om du får besvär inom en viss period. Ganska logiskt utifrån bolagens synpunkt eftersom man vill undvika att försäkring tecknas för redan inträffad skada.
OM det gäller en olycksfallsförsäkring så skall du också kolla noga om försäkringen täcker de aktiviteter du vill göra. Bolagen undantar nämligen ofta s.k riskfyllda aktiviteter så kolla vad de olika bolagen menar är riskfyllt och därmed undantaget.

Noboat sa:
Vad vill du att försäkringen skall skydda dig mot?
De flesta bolag som tecknar personförsäkring vill gärna veta att du är rimligt frisk när du tecknar försäkring. Därför är det ganska vanligt att du behöver lämna en hälsodeklaration. Enklare typer av personförsäkringar tex olycksfallsförsäkring kan du ofta teckna mot intygande att du är fullt arbetsför. Dock skall du vara medveten om att i stort sett alla bolag använder sig av pre-existing villkor, dvs de skavanker du eventuellt har tex ett kasst knä är undantagna om du får besvär inom en viss period. Ganska logiskt utifrån bolagens synpunkt eftersom man vill undvika att försäkring tecknas för redan inträffad skada.
OM det gäller en olycksfallsförsäkring så skall du också kolla noga om försäkringen täcker de aktiviteter du vill göra. Bolagen undantar nämligen ofta s.k riskfyllda aktiviteter så kolla vad de olika bolagen menar är riskfyllt och därmed undantaget.
Hey Noboat
Nu e det en helt "vanlig" snowboard försäkring som jag e ute efter, en som betalar för helikoptern om olyckan e framme och ja tror ja har hittat ett bolag ( truetravller.com), som försäkrar mig för all skador förutom om det e relaterat till in axel,
Ganska bra pris oxå CA 200€ för reseförsäkring och snowboard försäkring som även täcker offpist åkning under 6000M.

Tillbaka
Topp