Försäkring som täcker offpist

Sökte på forumet men fick endast träff på gamla trådar gällande försäkringar som täcker även offpist.

Har någon koll på om svenska försäkringsbolag har något som täcker även offpist?

I en gammal tråd tipsades det om DSV - tyska skidförbundets försäkring: http://www.ski-online.de/2579-startseite.htm har någon erfarenhet om den?

Några andra förslag/erfarenheter?

Tänkte åka i Italien och även lite i Sverige.

Senast ändrad:
Tydligen skall Länsförsäkringars hemförsäkring med reseskydd täcka in offpist och tillhörande räddning med helikopter om det behövs. Kolla med dom.
Klätterklubbar har också försäkringsskydd som täcker in räddning från olyckor på berg, med eller utan skidor.

Jag vill också veta. Jag upptäckte just att min olycksfallsförsäkring inte täcker det vilket är mycket konstigt då jag vet att det var just därför jag tecknade den en gång.

Senast ändrad:
Jag kollade nyligen med Trygghansa. Hemförsäkringen täcker transport även utomlands. När jag frågade explicit om transport från backen sa han

"ja, så länge du inte åker där det är avspärrat/förbjudet. I regel brukar det inte vara några problem."

Översatt till konsumentspråk tolkar jag det som; åker du i avspärrat område pröjsar du själv och är det offpist är det bäst att du är duktig på att snacka.

Mitt tips är att ringa och fråga i alla fall.

Senast ändrad:
Länsförsäkringar täcker offpist åkning men dock inte vrid/slit skador i följd av det. Så om du sliter av ledband lr liknande så täcker dom inte det men om du bryter ben så är du försäkrad. Är väl typ dom som täcker det, trygg, IF o liknande täcker inte offpist.

Tänk på att det kan vara olika villkor på Länsförsäkringar beroende på vilket regionkontor du faller under. Norrbotten täcker exakt allt.

fridsen sa:
säker på att dom täcker exakt allt? även slit/vridskador?
Säker o säker, jag frågade om dom täckte precis allt som kan åstadkommas vid offpiståkning (dvs sjuktransport, sjukhuskostnader osv) i farlig terräng och dom sa ja. Dock frågade jag inte specifikt om slit/vrid, vilket jag kanske borde göra.

Jag tolkar det som skrivits här som så att det finns försäkringar som täcker transport från backen till sjukhus. Salus/Ansvars försäkring täcker också detta.

Men en viktigare fråga är om det finns någon försäkring som täcker ersättning vid invaliditet tex om man bryter ryggen. Vem betalar då all rehabilitering och alla hjälpedel som man behöver? Jag har ännu inte hittat nån försäkring som gör det. Transport till sjukhus riskerar att vara den lilla kostnaden i sammanhanget.

Vesta som är Nordeas försäkringsbolag har en försäkring som heter Young Living More Sport, den täcker offpiståkning. Där är rehabilitering, sjukvård och liknande i upp till 3 år. Det är väl egentligen den bästa som jag sett än så länge.

Vad försäkringen inte täcker är om du kör där det rapporterat att man inte får åka, t.ex vid stor lavinrisk m.m.

Addicted_since_99 sa:
Jag tolkar det som skrivits här som så att det finns försäkringar som täcker transport från backen till sjukhus. Salus/Ansvars försäkring täcker också detta.

Men en viktigare fråga är om det finns någon försäkring som täcker ersättning vid invaliditet tex om man bryter ryggen. Vem betalar då all rehabilitering och alla hjälpedel som man behöver? Jag har ännu inte hittat nån försäkring som gör det. Transport till sjukhus riskerar att vara den lilla kostnaden i sammanhanget.
Euro accident. De har invaliditets försäkring som täcker rehab. Även väldigt hjälpsamma. Jag har använt dem vid 3 tillfällen, en helikopter transtport och 3 dagar på sjukhus i Luzern samt massor med rehab hemma i sverige, och vid 2 tillfällen ambulans transport och benbrott. Allt har fungerat mkt bra med dem.

Kolla annars med respektive anläggning du tänkt åka i om de har någon eventuell tilläggs försäkring som täcker räddning i offpisten samt transport ner från berget. Detta tillämpas bla i Frankrike, där man tecknar en försäkring(Carte Neige) på orten för ett par euro per dag.

Vi har Trygg Hansa, men pga deras kryptiska skrivning (som Dr_Snow också skrev) är vi rädda för tjafs om något händer. Därför har vi en specialförsäkring från Bergrettung Tirol som gäller sök och bärgningskostnader i berg och vatten i hela världen i ett år (upp till 250 000 kr). Den kostar för mig och min fru 28 EUR per år - 150 spänn per person alltså. Du tecknar försäkringen på två minuter:

Kolla annars med respektive anläggning du tänkt åka i om de har någon eventuell tilläggs försäkring som täcker räddning i offpisten samt transport ner från berget. Detta tillämpas bla i Frankrike, där man tecknar en försäkring(Carte Neige) på orten för ett par euro per dag.
+1 Om det endast gäller enstaka vecka utomlands tecknar jag alltid en lokal försäkring för att slippa käbbla med mitt försäkringsbolag som garanterat har tryckt in någon klausul som är gjord för att missas. Men då pratar vi ju om att bli hämtad och transporterad för vård, inte rehab.

+1 Om det endast gäller enstaka vecka utomlands tecknar jag alltid en lokal försäkring för att slippa käbbla med mitt försäkringsbolag som garanterat har tryckt in någon klausul som är gjord för att missas. Men då pratar vi ju om att bli hämtad och transporterad för vård, inte rehab.
Det fina med Bergrettung Tirol är att den är så billig och att den gäller ett helt år i hela världen (berg och hav). Svårslagen försäkring.

står lite här också

Tillbaka
Topp