Försäkring

Försäkring
Kolla med ditt försäkringsbolag. De har rätt bra koll. Har du helt nya skidor som du vill ha kvar så försäkra dom oxå, så du får nya om de pajar eller blir stulna... Det kostar lite mera att vara försäkrad i ett "riskområde" typ alperna, eftersom chansen verkar större att man behöver läkarhjälp å dyl. på såna ställen... *ler*

Ännu viktigare är väl nästan att köpa ett Carte Neige när du är på plats, så du får åka helikopter eller skoter med pistsnubbarna om du skadar dig. DET har jag hört kan kosta en rejäl summa! Plus att de blir vänligare inställda om man har ett vad jag har förstått! När jag köpte mitt förra året gick det på 15 Euro om jag inte minns helt fel... Och det är det värt.

Åk å må!
/Malin

Försäkring
Förmodligen täcker din hemförsäkring den första månaden, sen betalar du ett tillägg och förlänger den. Snacka med ditt försäkringsbolag å se till att få med dig intyg från försäkringskassan. Åker du till frankrike kan du teckna karte neige(finns lite överallt i skidbutiker) som även innefattar offpistskydd, dessutom kräver ofta tävlingsarrangörerna att man har den här typen av försäkring.

Försäkring
Hemförsäkringen brukar räcka. Även om bara 45 dagar på resa ingår så vet inte de hur länge du har varit där. Fick det tipset från mitt försäkringsbolag när jag ville förlänga för ett par år sen.

Ang. Carte Neige, det är bra att ha men man måste läsa reglerna ordentligt. Du måste nämligen anmäla till dom innom 48 eller 72 timmar efter olyckan har hänt annars betalar dom inget (är osäker på tiderna men kolla upp). Läste en artikel i våras om en kille som hamnade i koma och inte fick ut ett skit eftersom han inte anmält i tid (konstigt...).

Annars är min rekommendation Omvänd Heliski: Du köper Carte Neige, väljer valfritt grymt åk som slutar i ingenstans, åker och är glad, plockar upp mobilen och ringer räddningstjänsten efter hämtning. Voilá billigaste helikopterskidåkningen i alperna.

Försäkring
Ang. Carte Neige. Denna försäkring gäller inte om olyckan inträffar i pistat område. Så om du bryter benet i pisten, gör du klokt i att krypa ut i pudret, innan ni anmäler olyckan. Låter idiotiskt, men jag har faktiskt varit med om detta.

Försäkring
Det är riktigt att Carte Neige inte gäller i pisten, men det gör din hemförsökring oftast. Men mitt tips är som alla andras KÖP Carte Neige!!! Jag har bara positiva upplevelser av dette. Har haft andvändning för det nästan varje säsong och det hjälper även om man skadar sig i pisten. De brukar inte vara några problem alls am du har ett Carte Neige om halsen, du behöver inte lämna dina skidor i pant som så ofta annars!
Det med att anmäla skadan i tid har jag inte haft problem med, men man vet ju aldrig med fransmännen..... regler kan ju ändra sig från gång beronde på vilket humör de är på!!

Marius

Försäkring
Hej.

Hörde med mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar) förra året.

Då gällde följande: deras försäkring gällde i pisten och offpist om man inte åkte under avspärrat område. Offpistförsäkringen var dock dålig (tänk om man hamnar under ett avspärrat område fast man inte gjorde insteget där).

I Frankrike skall man ha Carte Neige. Det löser du på plats. Du får pröjsa ca 5000 kr för en transport ner med pulka har jag hört om man inte har Carte Neige. Behöver du helikopter kan man ju tänka sig vad detta kostar.

Andra länder borde ha något liknande.

Var i Whistler i februari (svindyrt förresten, tur att farsan bjöd). Där såg jag en snubbe som skadat sig. Han fick fylla i en hel A4 med uppgifter innan de tog ner honom med pulka.

Hälsningar Uffe / Rookie på telemark.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp