Förspänning, hur viktigt?

• Trådstartare Trådstartare DrJ
  • Start datum Start datum

DrJ

Medlem
Fan i helvete köpte nya pjäxor sullängd 305mm. Mina marker tour f12 epf skall klara ned till 305 mm men när jag ställer fram dom så långt det går blir förspäningen för lite, skruven är inte jäms med plasten. Känns som bindningen klickar ordentligt, gissar att det saknas några mm. Flyger till alperna om några timmar. Hur kinkigt är det att förspänningen blir exakt?

Om bindningen ska fungera som tänkt måste du ha rätt förspänning, men en mm eller mindre är nog inget oroa sig för. Sitter bindingen på en platta eller skruvad direkt i skidan?

Senast ändrad:
Jag tror (observera "tror") att det viktigaste är att du har en förspänning så att skon sitter ordentligt i bindningen. Dvs att hälen rör sig bakåt några mm när du trycker i skon. Om förspänningen är för liten riskerar du naturligtvis att bindningen löser ut när den inte ska, exempelvis när skidan rätas ut efter en komprision eller när skidan utsätts för stora krafter i sidled.

Om jag var som du skulle jag packa ihop, ta en öl på flygplatsen och njuta av livet. Köra lite försiktigt de första åken för att få koll på att jag sitter fast ... sen är det bars att köra. Skulle det inte fungera får du byta bindning eller hyra skidor.

/MM

Hm häldelen verkar röra sig en mm... Det besvärliga är att vi kommer åka runt en del med minibuss så det kan bli lite svårt att hyra. Åker med ucpa så skidor kan jag ju låna men vill förstås hellre åka på mina opinion. Alternativt plocka ut ett par ucpa-skidor och ta med två par skidor men trångt i bussen...

En mm ... i minsta laget. Hur är det med dina gamla pjäxor, är det ett alternativ. Är de nya sprillans kan det hursomhelst vara ett vågspel att köra med dem.

/MM

Jag testar då får vi se hur det går! Går ju att hyra i värsta fall. Men lite skumt att det inte riktigt funkar, bindningen skall ju klara ned till 305 mm. Visst är det så att skruven man ställer förspänningen med skall vara jäms med plasten?

Är det en skruv bak som ska ligga slätt på den modellen?
Om ja, hur många mm sticker den ut, alt. har du in till huvudet?

Ja den skall ligga slätt med plasten. Men nu har jag ett par ucpa-skidor med i bussen också så jag kan byta om det inte fungerar.
Snöar som tusan :)

Tillbaka
Topp