Första kamera för filmning av skidåkning och downhill.

IsakSW

Medlem
Hejsan! Jag funderar på att köpa en kamera för att att filma skidåkning och även lite cykling (downhill).

Jag har en budget på ca 3500kr.
Har tittat lite på Canon EOS 1200D som ligger i ungefär den prisklassen, den filmar 1080p i 30fps och 720p i 60 fps vilket jag tycker räcker för en förstakamera (rätta mig om jag har fel)

Det jag undrar är om någon har erfarenhet av att filma med den kameran och kan dela med sig lite av denna erfarenheten.

Skriv väldigt gärna förslag på andra kameror som skulle kunna funka till ett absoluta maxpris av 4000kr ink ett hyfsat objektiv. Måste kunna filma i 720p med minst 60fps.

Tack på förhand!

Med den budgeten skulle jag säga att det inte finns mycket att välja på. Kör på 1200D, tror du kommer bli nöjd!

Om du kan tänka dig begagnat så är 600D, 650D, 700D också trevliga kameror till bra pris.

Eller en gopro 4, har ju ungefär samma prestanda förutom det fasta objektivet, beror ju på hur du tänkt filma.

(råkade lägga upp med min brors användare och orkar inte ta bort å lägga upp igen nu)

Ja har kollat lite på 600D eftersom de är en sådan jag använt när jag filmat med min kusin å den har funkart väldigt bra men hittar ingen av de modellerna begagnade just nu (har inte letat så noga men)

Ja funderade på en 4:a men vill filma mer med stativ och även kunna ta bättre bilder och liknande.

Finns lite annonser på fotosidan.se, annars är det att hålla koll på blocket osv.

Annars ligger ju just 600D på 4491:- ny enligt prisjakt.nu, viker borde vara ganska överkomligt?

Ska kolla lite mer på begagnat när jag har lite tid över.

Eftersom jag är 16år gammal och inte har någon inkomst förutom månadspeng och är utan spons av mina föräldrar blir över 4000kr lite för mycket tyvärr :/

Tittat lite på nikons kameror och siktat in mig på d3200 och jämfört med canons 1200d och där vinner nikon d3200 i allt som inte har med video att göra (där har jag uppfattat som att de är väldigt lika i specs)

Kan detta vara ett bra alternativ? Några fördelar/nackdelar med nikons operativ eller liknande? Även hur utbudet av bra men biliga objektiv är i jämförelse med canons utbud?

Edit: råkade skriva med men brors användare igen :/

Senast ändrad:
Jag har använt en gopro 3+ att filma med, denn är sjukt smidig men man tappar rätt mycket i flexibilitet av objektiv etc, har därför även jag siktat in mig på en DSLR.

Som jag förstått det så är canon det bättre valet över Nikon när det kommer till filmning, men sen så finns det ju Spegellösa från tex. sony och panasonic. Jag skulle rekomendera panasonic DMC g6 som hamnar på 4 lax med kitobjektiv, den filmar i 1080 och 60fps om jag kommer ihåg rätt. När det kommer till utbud av objektiv är den inte kanske den ledande av alla kameror.

Jag själv kommer att införskaffa mig en canon eos 700d då jag redan äger en gopro och känner att jag vill utvecklas i mestadels Fotograferande.

Har också hört att Canons system har kommit längre när det gäller just filming. Men har aldrig testat en Nikon så har ingen aning.

Brukar mest vara ett val man gör i början och sen kör man på det, eftersom man skaffar sig en massa tillbehör anpassade till just Canon t.ex.

Fördelen med typ Panasonic(eller annan som inte är Canon/Nikon) är oftast att de är ganska billiga, men utbudet på objektiv/tillbehör är ganska begränsat, speciellt om man kollar på begagnatmarknaden.

jcca sa:
Har också hört att Canons system har kommit längre när det gäller just filming. Men har aldrig testat en Nikon så har ingen aning.

Brukar mest vara ett val man gör i början och sen kör man på det, eftersom man skaffar sig en massa tillbehör anpassade till just Canon t.ex.

Fördelen med typ Panasonic(eller annan som inte är Canon/Nikon) är oftast att de är ganska billiga, men utbudet på objektiv/tillbehör är ganska begränsat, speciellt om man kollar på begagnatmarknaden.
ett ytterligare + är ju att magic lantern finns till canon som förbättrar filmning vid timelapse etc.

Tack för alla svar!

Har bestämt mig för att spara lite mer pengar å (högst troligtvis)köpa Nikon D5200 eftersom den kan filma i 1080p 60fps och även har ett brett utbud av objektiv. Den ska även ha goda egenskaper för att fota om jag förstått de rätt. Denna ligger på 4490kr ink 18-55mm objektiv på mediamarkt.

Rätta mig om detta valet är helt galet eller något liknade.

Tillbaka
Topp