Första säsongen - hjälp!

inteamanda

Ny medlem
Första säsongen - hjälp!
Hej!

Så jag tänkte testa min första säsong. Och jag kan ingenting.

Jag är 22 år, tjej, från Halland och har inte åkt skidor sen jag var tolv. Resten av min familj hatar snö så det blev aldrig med än två skidsemestrar, men jag älskade det! Jag är inte mycket för värme, det blir så himla... Varmt.

Iaf, jag vet inte vart jag ska men jag lutar åt Österrike. Vad jag förstått är det lite billigare att befinna sig där än i Frankrike och Italien?

Vad jag förstått är det lättast att hitta jobb på plats, och den biten oroar jag mig inte så mycket för. Men hur hittar man boende? Innan eller på plats? Finns det någon hemsida? Blir det svindyrt eller?

Och skidutrustning har jag ingen det heller. Köper jag innan? Går begagnat bra? Tänker eftersom jag ör nybörjare + att det är billigare.

Tacksam för alla eventuella svar, om du svarar är du banne mig bäst!

Pusspuss,
Amanda

Första säsongen - hjälp!
Aldrig säsongat i Österike men jag antar att det funkar ungefär som Frankrike med boende. Jag såg till att först bestämma vilken ort jag faktiskt ville till och sedan gick jag helt enkelt igenom en massa träffar på google, homeaway, airbnb osv. Det finns säkert kollektiv du kan bo i för en 20k, lägger du ner mycket tid kan du säkert hitta någon lägenhet att hyra lite billigare.

Hjälm och pjäxor ska du definitivt köpa nytt och pjäxorna i en fysisk butik. Resten kan du ju köpa begagnat eller iaf förra årets modell. Jag hade ju föredragit två par skidor för 4k st än ett par för 8k.

Första säsongen - hjälp!
När man kommer till en fransk klassisk skidort undrar man lite vad man gjort i en österrikisk skidort innan :)

Trots allt skidåkningen man vill åt? Är det party så kolla BadGastein, Saalbach eller ngt i Salzburgerland.
Tirol i Österrike, där börjar bergen likna ngt (St Anton).
Engelberg i Schweiz är grymt, fokus på åkning och lite party.
Vill du ha grym åkning, gott liv och kul party så finns bara Chamonix, men det råder såklart många åsikter om det.

Scanna av Facebook - finns massa info och forum där du hittar det mesta.
Dessa är för Cham.
https://www.facebook.com/groups/366833266718386/?ref=ts&fref=ts
https://www.facebook.com/groups/179491422385890/?ref=ts&fref=ts
https://www.facebook.com/groups/179240158930071/?ref=ts&fref=ts

http://www.chamonet.com

Boende är dyrt - hitta lite likasinnade som vill dela.
Liftkort är ofta mycket billigare om du köper i förväg. I cham innan 1/12 (nästan halva priset).
Köp en beggad lättåkt friåkningskida här på Freeride. (Tänk bredare och kortare än du tror - det är Pow du kommer vilja åka)
Lägg krut på en bra ny pjäxa.
Köp en bra tranciever/spade/sond och lär dig använda dom. (ta en kurs på plats)
Tänk skalplagg för alperna. Det blir sällan kallare än -10. Beggat eller på stadium.

Franska är inte nödvändigt för jobb i franska alperna. Bara att gå runt och fråga. Ödmjukt och icke kräset.
Lycka till

Första säsongen - hjälp!
Liftkort ca 1000€ inkl. offpistförsäkring (carte neige motsv.)
Boende ca 2000-4000€ (del i budgetboende)
Ofta en deposition för boendet som skall liggas ute med hela vintern. Den får du inte alltid tillbaka, då många drar el och annat på det. Så var lite obs på vad som står i boendekontrakt. 100€-1000€...

Har du inte löst boende innan du drar ner, så ta en restresa en vecka, så har du iaf ngt tryggt att komna ner till och en bas att utgå ifrån. Boende och jobb löser sig på plats. Oftast...

Utrustning är ju lite beroende på vad du vill ha :)

Första säsongen - hjälp!
Kan ju diffa väldigt mycket, skillnaden mellan en säsong i en mindre ort i Österike eller något större i Schweiz är markant. Men väldigt grovt:

Boende 20k
Liftkort 6k
Resa ToR 3k
Mat 2-4k/månad
Försäkring 1-2k

Sedan kan man ju lägga allt mellan 0 - 1k på alkohol i veckan så där kan det ju onekligen dra iväg.
Har du absolut ingen utrustning så kan du väl räkna med minst 15k där.

Vissa jobb kan ju dock innebära boende och en del mat gratis osv så då blir det ju väldigt individuellt.

Första säsongen - hjälp!
Bjersing sa:
Kan ju diffa väldigt mycket, skillnaden mellan en säsong i en mindre ort i Österike eller något större i Schweiz är markant. Men väldigt grovt:

Boende 20k
Liftkort 6k
Resa ToR 3k
Mat 2-4k/månad
Försäkring 1-2k

Sedan kan man ju lägga allt mellan 0 - 1k på alkohol i veckan så där kan det ju onekligen dra iväg.
Har du absolut ingen utrustning så kan du väl räkna med minst 15k där.

Vissa jobb kan ju dock innebära boende och en del mat gratis osv så då blir det ju väldigt individuellt.
Lägger du 4000:-/månad på mat? 130:-/dag?

En snabbtitt i Tink visar att jag la så här mycket på mat i vintras

Januari 2290:-
Februari 2348:-
Mars 2013:-
April 1344:-

Och det inkluderar all butiksköpt alkohol. Och jag äter verkligen inte pasta utan tillbehöver varje dag så det finns en hel del slack i siffrorna ovan om man vill snåla. Men du kanske hänger i Klosters och köper all mat på 7-Eleven?

Första säsongen - hjälp!
la_grave sa:
Lägger du 4000:-/månad på mat? 130:-/dag?

En snabbtitt i Tink visar att jag la så här mycket på mat i vintras

Januari 2290:-
Februari 2348:-
Mars 2013:-
April 1344:-

Och det inkluderar all butiksköpt alkohol. Och jag äter verkligen inte pasta utan tillbehöver varje dag så det finns en hel del slack i siffrorna ovan om man vill snåla. Men du kanske hänger i Klosters och köper all mat på 7-Eleven?
Själv lägger jag verkligen inte så mycket på mat, men så har jag ju efter ganska många år av studier och intresse för matlagning lärt mig hur man gör det bästa av en liten matbudget. Men frågan var ju inte hur länge ett storkok linsgryta räcker utan hur mycket det kan kosta. Extremvärdet får vi väl från någon som fortfarande bor hemma och säsongar på ett ställe utan riktiga mataffärer, då skulle jag kunna tänka mig att kostnaderna skenar iväg. Försöker man imitera föräldrarnas kylskåp när man bor i ValT kan man säkert till och med gå över 4k i månaden, speciellt om man räknar in någon bit mat på berget också.

Det är ju oftast roligare att gå lite under budget och kunna unna sig något extra gott i slutet av månaden än att börja låna pengar för att inte svälta. Det viktigaste oavsett hur mycket man äter för är väl att i alla fall ha koll på utgifterna så man vet hur man ligger till.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp