Första snowboarden nu på rean

Erkk

Ny medlem
Hej
Har åkt mycket slalom i lång tid, men vill variera och pröva på snowboarding.
Aldrig åkt bräda tidigare.

Vikt: 74
Längd: 185
Skostorlek: 43

Kommer åka ca 10-20 gånger per säsong, 95% pist 5% offpist.

"Verkar" finnas bra priser på nätet nu med alla reor så har kollat runt och hittat ett paket.
Kan ni ge lite feedback på prylarna?

Bräda: Bataleon Riot 157cm 2750:- (http://www.bataleon.com/boarddetails.aspx?t=17&tn=RIOT)
Bindningar: Union Contact CMYK M/L 1148:- (http://www.unionbindingcompany.com/product/snowboard-bindings/contact)
Skor: Kompis som säger att Burton Moto är bästa skon? ca 1500:-

Totalt ca 5500:-

Frågor:
Verkar det rimligt?
Kommer 157cm bräda fungera i pisten?
Har ni förslag på bättre grejjer?
Kommer priserna bli ännu bättre?

Mvh Erik

Senast ändrad:
Jag har typ samma kroppsmått som dig och körde för några år sen riot 155 (som den fanns i då) fast i parken. Den var på gränsen till för kort så jag tror 157 är en bra längd för dig. So far so good. För att vara en parkbräda är rioten ganska styv vilket naturligtvis blir en fördel för dig i pisten. Fördelen med rioten är också att det pga TBTn eventuellt blir lite enklare att lära sig åka iom mindre risk för kanthugg. Ytterliggare en fördel är att det är en true twin parkbräda vilket gör att det blir lite enklare och roligare om du börjar leka runt lite med brädan i pisten. That said, du har inte ens nämnt att du vill lära dig leka runt lite, vilket om det stämmer, och du verkligen bara skall vara i pisten och marginellt lite offpist, kanske du borde kolla in en Bataleon Goliath om du skall ha TBT eller exempelvis (taget direkt ur minnet utan någon djupare analys) något annat typ burton custom eller rockervarianten av den.

Skor måste du som det står här överallt helst om du har möjlighet prova dig fram till.

Jag kommer absolut leka runt lite i skogen, småhopp och offpist, men som en ovan åkare dröjer det lite. Big jumpsen och railsen blir nog aldrig av då man är stel som en pinne och rädd att gå av på mitten, och prestationsångest tack vare kidsen som gör dubbla backflips.
Burton Custom funderade jag absolut på först, men den kostar mer än dubbelt så mycket. Goliath verkar intressant fastän den är dyrare än riot.

Låna/hyra bräda går bort då jag faktiskt har bestämt mig för att lära mig åka, och det är nog roligare med egen utrustning.
Tack för svaren.

Hur är bindningarna Union Contact M/L? Blir de för små för skostl 43?

Mvh Erik

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp