Helt ny utrustning snowboard till 14-årig tjej.

Lenca

Ny medlem
Ska köpa ny snowboard, bindningar och skor till min dotter som snart fyller 14 år. Hur ska jag lägga upp det?
Hon har åkt bräda sedan hon var sju år och enligt mig är hon duktig. Vad jag menar med det är att hon ser helt avslappad ut och har inga större bekymmer i pisterna men hon vill hålla sig där. Inga hopp , trix, djupsnö utan lugnt och behärskat. Hon ¨åker ett par veckor och några helger varje år men det kommer nog att hålal sig där. Har hittills köpt juniorutrustning men nu tänkte jag det skulle hålla ett tag.
Hon är 1.70 lång och ska ev. bli 1.75-1.78.
Väger ca 63 kg.
Har storlek 39. Förstår att jag måste mäta foten så jag får en exakt siffra.
I Västerås där jag bor säljer man inga brädor( ett ytterst litet utbud) och Stockholm butikerna i Stockholm är ju inte så många eller har så stort utbud så jag har tittat på nätet och då framför allt BlueTomato. Tycker dock det är svårt med skorna. Hur ska man veta att det blir rätt? Skulle helst vilja köpa inom ett par veckor men det känns svårt.

Hur ska jag gå tillväga? Har någon något bra råd att ge mig???

Med bootsen är de ju lite klurigt när de inte finns å pröva, men du kan ju beställa från t.ex hollywood.se, dom har fri frakt å fri retur så de ju bara beställa hem ett par å pröva,

Stadium hälla är väl de ända stället som säljer snowboardutrustning i västerås men de e inte mycke å hänga i granen, annars finns ju brädkultur i stockholm dom har ju rätt bra utbud, hollywood butiken stockholm suger.

Ok. Brädkultur hade jag inte pejling på. Ligger tydligen nära Hollywood.
När jag nu gick in på BlueTomato står det att även de har fri retur. Man kanske helt enkelt måste våga prova.
Funderade på en sak till. Om man beställer ett paket eller ¨åtminstonde bräda och bindning, antar jag att de inte är monterade,eller....? Om de inte är det, vem ska man då anlita som kan det?

Har aldrig beställt färdigt paket med bräda och bindning men kan inte tänka mig att de skulle vara monterat.
Att montera bindningarna på brädan är är ingen raketforskning så de borde du nog kunna få till, du behöver bara en stjärnmejsel.

däremot så behöver du kanske göra vissa inställningar på bindningen och veta vart du ska sätta dom på brädan osv, på youtube finns de massor med videos med tips på montering och inställningar.
är du osäker så åk till en butik å köp grejerna där, då hjälper dom dig med allt, lite dyrare men lite mer service.

brädkultur ligger snett mittemot hollywood på norrlandsgatan, dom kan dedär:cool::cool:

Jag förstår att min kunskap och erfarenhet av snowboard är lite låg i ert sällskap men jag lär mig! Tack för tips om montering av bindning. Ska nog klara det trots allt.

Lenca sa:
Ok. Brädkultur hade jag inte pejling på. Ligger tydligen nära Hollywood.
När jag nu gick in på BlueTomato står det att även de har fri retur. Man kanske helt enkelt måste våga prova.
Funderade på en sak till. Om man beställer ett paket eller ¨åtminstonde bräda och bindning, antar jag att de inte är monterade,eller....? Om de inte är det, vem ska man då anlita som kan det?
Att tänka på att fri retur och fri returfrakt inte alltid är samma sak. En del butiker låter dig bekosta frakten själv men tar inte någon avgift för att hantera din retur. Frakten vid dessa tillfällen kan/brukar bli kolossalt dyr då du måste skicka till företaget och inte till ett ombud. Företagen löser helt enkelt inte ut paket hos ombud.

Skulle som andra varit inne på rekommendera dig att ta en sväng till Brädkultur på Norrlandsgatan i Stockholm. Vad jag sett, ett av de bättre utbuden på brädor, boots och bindningar. Igår startade rea med 20% på allt.

Köper du ett helt kit av dem så kan jag inte tänka mig annat än att de hjälper till att montera bindningar med någon form av "standard stance" anpassat till din dotters längd.

rollrcostr sa:
Att tänka på att fri retur och fri returfrakt inte alltid är samma sak. En del butiker låter dig bekosta frakten själv men tar inte någon avgift för att hantera din retur. Frakten vid dessa tillfällen kan/brukar bli kolossalt dyr då du måste skicka till företaget och inte till ett ombud. Företagen löser helt enkelt inte ut paket hos ombud.
Blue tomato skickar med retur fraktsedlar om man beställer över ett visst belopp så där är det gratis iaf

Snödjup

Tillbaka
Topp