felix sa:
Det verkar råda någon trend att flest blixtar vinner en slags hysteri bland amatörfotograferna ute i landet...
Jag tycker så här, att använda blixt på en bild är ju lika fel som att photoshoppa! För det speglar ju inte verkligheten ett dugg... det är ju inte det ljuset du och dina vänner leker i när bilden tas, utan en illusion av vad ni önskar se.
Nä, lär er ta kort utan blixt föfan!
Det där funderade jag på senast i lördags haha så därför gjorde jag ett test. Tog två kort med samma fotobjekt varav det ena är utan blixt och det andra är med blixt. Efteråt tyckte jag fortfarande att det verkliga ljuset såg mycket bättre ut än vad fotona visade. Sen fick jag inte testa några fler varianter av kamerainställningar av diverse ISO eftersom att jag var på promenad och det var dax att gå in i bilden.
Jag tar gärna emot fotoråd av dig Felix eftersom att du verkar ha koll på att blixtrar bara förstör. :D Vill så gärna göra de rätta inställningarna så att kameran fångar min upplevda verklighet. Därför visar jag dig här mitt test med fotona.
[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/e5105db00956a727dbac5c1e626ed7a5.jpg[/url]
Använd längre slutartid! Tästa dig fram till rätt läge.
https://www.freeride.se/img/photo/normal/09ac2f99570e00ce06c5c191d4976780.jpg
Som du ser på det nedersta kortet så kan man gissa sig till att det fanns gatulyktor till höger om motivet och skeendet från dessa såg även jag när jag tittade på motivet, det nedersta kortet är taget med blixt men gör motivet ljusare än vad verkligheten var. På det översta kortet syndes överhuvudtaget inget sidosken från gatulyktorna men gör istället motivet mörkare än vad jag upplevde det.
Den enda förinställda kamerainställningen var en snögubbe som ska vara mer anpassad för foton för snö. I fotoprogram har jag endast minskat fotostorleken så att det skulle rymmas här. Kameran har även ett läge för manuella inställningar där ISO kan ändras samt en massa annat såsom diverse exponeringsval, men några sådana inställningar använde jag inte denna kväll.
Hur bör jag ställa in kameran nästa gång då liknande motiv ska fotas och där verkligt ljus ska fångas på bild?
Jag hoppas att du Felix vill hjälpa mig speciellt när mitt syfte med detta motiv var att fånga känslan av en trollsk skog som hänger över en gång- och cykelväg.

___________________________________________________________________________________________
Självklart får även alla andra freerideprofiler som har en fotoåsikt samt lite fotoerfarenheter eller fotogissningar ge mig råd om hur jag kan bli en mer verklighetsförtrogen amatörfotograf. Jag tycker bara det är intressant med olika åsikter och tycker därför inte Felix är ett dugg provocerande då han delade med sig av sin fundering om blixtar och åsikt om att photoshoppa kan påverka motivets ursprugnsljus negativt.