Fota med blixt är som att photoshoppa

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 80259
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 80259

Guest
Det verkar råda någon "flest blixtar vinner" hysteri bland amatörfotograferna ute i landet...

Jag tycker så här, att använda blixt på en bild är ju lika fel som att photoshoppa! För det speglar ju inte verkligheten ett dugg... det är ju inte det ljuset du och dina vänner leker i när bilden tas, utan en illusion av vad ni önskar se.

Nä, lär er ta kort utan blixt föfan!

Oväntat var det ju inte att denna rubrik var signerad felix. Lycka till med trollandet, lite tunt denna gång dock.

Det är tråkigt att man ska misstas för ett troll när man är 100% seriös. Tycker ni inte det ligger ens en smula i det jag säger? Blixtar är ju som photoshop fast på plats!

Jag skulle säga att blixtar är en del av fotandet, man måste lära sig att använda dom på rätt plats och rätt sätt.
Är det mörkt ute och man vill ut och fota någon åkare eller dylikt, så räcker inte ljusen ifrån lyktstolparna för att få en bild som inte är helt sönder av allt brus som skulle uppstå med den höga ISO;n

AndreasBryngel sa:
Jag skulle säga att blixtar är en del av fotandet, man måste lära sig att använda dom på rätt plats och rätt sätt.
Är det mörkt ute och man vill ut och fota någon åkare eller dylikt, så räcker inte ljusen ifrån lyktstolparna för att få en bild som inte är helt sönder av allt brus som skulle uppstå med den höga ISO;n
Egentligen precis samma som att hjälpa till med photoshop. Det är ju inte för inte man lär sig photoshop på media. Säger inte att det är fel, tycker att det är lite av en konst att kunna göra bilden skarpare osv utan att framkalla "men gud, den är ju photoshopad!".

felix sa:
Det är tråkigt att man ska misstas för ett troll när man är 100% seriös. Tycker ni inte det ligger ens en smula i det jag säger? Blixtar är ju som photoshop fast på plats!
Ja och åka bil är ju fusk, du kan ju gå!

GNU sa:
Då man inte får svara "Ja", så säger jag: Ja, det är det.
Jag kunde inte ha fått ett bättre svar på den frågan, ytterst välmotiverat! Ingen moderator kommer kunna rättfärdiga en radering av det inlägget! :lol:

felix, jag antar att du inte heller ställer slutartider och bländare när du fota, för det ju också fusk!

Allt är fusk!
Men ja, amatörfotografer med blixtar brukar inte bli snyggt då dom flesta aldrig hört talas om upplättning.

vaaaaaaaaaaaafan spelar det för roll?
Om bilderna blir snyggare med blixt så kör blixt, blir dom inte det, skippa den.
Och låt alla photoshopa sina bilder. Dom blir ju bara ballare om man lägger på lite effekter eller filter, osv.

Vannish sa:
AndreasBryngel sa:
Egentligen precis samma som att hjälpa till med photoshop. Det är ju inte för inte man lär sig photoshop på media. Säger inte att det är fel, tycker att det är lite av en konst att kunna göra bilden skarpare osv utan att framkalla "men gud, den är ju photoshopad!".
Egentligen så tycker jag också att photoshop och liknande program är en del av fotande idag också!
Jag tror nog att alla "fotografer" gör något i photoshop eller liknande med sina bilder. Det är inte många bilder som är snygga innan dom har fått en liten uppfräschning med t.ex. färgjusteringar och lite extra kontraster!

asså freeride flippar, Kolla dig runt i världen. tror du någon bild som du ser på stan är orginalbilden? behöver ju inte ens vara en kamera inblandad i dom bilderna. Kolla på de flipp_90 skrev och lär dig av vad du säger.
Men de är klart. använd dig av tråkiga bilder om du vill. långt kommer du inte komma iaf

Och vad är det som säger att det är fel att photoshopa?

Så länge man inte jobbar som pressfotograf, och jobbar med att skildra verkligheten på ett så trovärdigt sätt som möjligt, så varför inte? Tror du det är många proffs som inte använder photoshop? Eller iaf något annat bearbetnings program.
Tror du att du inte använder ett bearbetnings program? Jag antar att du fotar i JPG när du fotar, vilket innebär att kameran gör en bearbetning av bilden innan den sparas. Färger mättas, den skärps upp osv.
När jag jobbade som fotograf så lärde jag mig använda RAW-format. Då gör kameran ingenting med bilden, och man får göra alla sådana efterredigeringar själv. Man kanske inte ändrar innehållet i bilden, men det finns mycket man kan göra efter att man tagit en bild, och så länge du inte fotar analogt, så går det inte att "fuska".

ALla som försöker argumentera mot felix är idioter.
Han är ett troll som lägger så mycket energi på att provocera.

Ignorera honom bara

Man tar ju kort med blixt för att slippa photoshopa..Inget fel med att använda blixt...

Är ingen fotonörd själv men kan hålla med så länge det är frågan om utomhus i dagsljus. Det är lite nördigt att släpa omkring blixtar och skärmar långt ute i naturen och göra bilder som sedan ser ut som studiobilder. Men låt de hålla på, alltid glädjer det någon.

Däremot så är ju kameran inget perfekt öga så det kameran ser och de du ser är ju ändå inte samma sak. Därför så är blixtar OK när det behövs för att kompensera för kamerans brister att tex hinna med snabba förlopp när det är mörkt eller att befintligt artificiellt ljus skulle ge sämre bilder än blixtljus.

snorkel sa:
Är ingen fotonörd själv men kan hålla med så länge det är frågan om utomhus i dagsljus. Det är lite nördigt att släpa omkring blixtar och skärmar långt ute i naturen och göra bilder som sedan ser ut som studiobilder. Men låt de hålla på, alltid glädjer det någon.

Däremot så är ju kameran inget perfekt öga så det kameran ser och de du ser är ju ändå inte samma sak. Därför så är blixtar OK när det behövs för att kompensera för kamerans brister att tex hinna med snabba förlopp när det är mörkt eller att befintligt artificiellt ljus skulle ge sämre bilder än blixtljus.
+1

LucasNilsson sa:
ALla som försöker argumentera mot felix är idioter.
Han är ett troll som lägger så mycket energi på att provocera.

Ignorera honom bara
För det första är det inte isf vi som är idioter utan han. Och det verkar vara många som har denna uppfattning om honom. Tycker freeride håller på att spåra ur helt. Skulle kanske vara i nivå med en varning/ban och rätta till lite.

haha jo. tyvär är det så att det är dom som argumenterar emot som är idioter.

det är såna uppenbara trollningar, han har flertalet accounts på både facebook och freeride. han försöker provocera och tycker det är kul. det är dom som blir upprörda eftersom dom tror det är en faktiskt åsikt som är idioterna.

felix sa:
Det verkar råda någon trend att flest blixtar vinner en slags hysteri bland amatörfotograferna ute i landet...

Jag tycker så här, att använda blixt på en bild är ju lika fel som att photoshoppa! För det speglar ju inte verkligheten ett dugg... det är ju inte det ljuset du och dina vänner leker i när bilden tas, utan en illusion av vad ni önskar se.

Ge gärna lite exempel på din uppfattning om denna hysteri.

Okej photoshoppa redigering efteråt är fel enligt dig, bra att du meddelade det för oss.

Hur lär man sig att ta kort utan blixt?

Senast ändrad:
I3ea sa:
felix sa:
Det verkar råda någon trend att flest blixtar vinner en slags hysteri bland amatörfotograferna ute i landet...

Det där funderade jag på senast i lördags haha så därför gjorde jag ett test. Tog två kort med samma fotobjekt varav det ena är utan blixt och det andra är med blixt. Efteråt tyckte jag fortfarande att det verkliga ljuset såg mycket bättre ut än vad fotona visade. Sen fick jag inte testa några fler varianter av kamerainställningar av diverse ISO eftersom att jag var på promenad och det var dax att gå in i bilden.

Jag tar gärna emot fotoråd av dig Felix eftersom att du verkar ha koll på att blixtrar bara förstör. :D Vill så gärna göra de rätta inställningarna så att kameran fångar min upplevda verklighet. Därför visar jag dig här mitt test med fotona.

[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/e5105db00956a727dbac5c1e626ed7a5.jpg[/url]
Använd längre slutartid! Tästa dig fram till rätt läge.
https://www.freeride.se/img/photo/normal/09ac2f99570e00ce06c5c191d4976780.jpg

Som du ser på det nedersta kortet så kan man gissa sig till att det fanns gatulyktor till höger om motivet och skeendet från dessa såg även jag när jag tittade på motivet, det nedersta kortet är taget med blixt men gör motivet ljusare än vad verkligheten var. På det översta kortet syndes överhuvudtaget inget sidosken från gatulyktorna men gör istället motivet mörkare än vad jag upplevde det.

Den enda förinställda kamerainställningen var en snögubbe som ska vara mer anpassad för foton för snö. I fotoprogram har jag endast minskat fotostorleken så att det skulle rymmas här. Kameran har även ett läge för manuella inställningar där ISO kan ändras samt en massa annat såsom diverse exponeringsval, men några sådana inställningar använde jag inte denna kväll.

Hur bör jag ställa in kameran nästa gång då liknande motiv ska fotas och där verkligt ljus ska fångas på bild?

Jag hoppas att du Felix vill hjälpa mig speciellt när mitt syfte med detta motiv var att fånga känslan av en trollsk skog som hänger över en gång- och cykelväg. ;)
___________________________________________________________________________________________
Självklart får även alla andra freerideprofiler som har en fotoåsikt samt lite fotoerfarenheter eller fotogissningar ge mig råd om hur jag kan bli en mer verklighetsförtrogen amatörfotograf. Jag tycker bara det är intressant med olika åsikter och tycker därför inte Felix är ett dugg provocerande då han delade med sig av sin fundering om blixtar och åsikt om att photoshoppa kan påverka motivets ursprugnsljus negativt.

Haha. Mitt inlägg hamnade i citeringen, dock så var det jävligt onödigt av mig att citera allt ovanstående bara för att skriva att han kunde tästa med längre slutartid.

Sicken tramstråd.

Dom flesta som klagar på användning av bildbehandlingsprogram (vilket är oundvikligt i dag eftersom systemkameror inte ger "färdiga" bildfiler) brukar ha dålig koll på sin fotografihistoria. En legend som Henri-Cartier Bresson hade redan på 40-50 talet en egen kopist för att dra ut det yttersta ur sina ofta lite slarvigt exponerade negativ. Redan på den analoga tiden kunde man göra en hel del i framställningen av den färdiga kopian vilket alla med ett uns av hederlig mörkrumskunskap känner till; framkallningstider, koncentration av framkallare, agitering under framkallning av film, pjattning, efterbelysning, hårdhet av papper, toningar (selen t ex) etc. etc. var och är tekniker som använts under många många år för att styra slutresultatet under framkallning och kopiering. På den analoga tiden valde man ju dessutom ofta film med rätt egenskaper; ingen kan ju påstå att t ex en Fujichrome Velvia gav "naturliga" färger utan den tillverkas ju med det syfte att just ge högre färgmättnad.

Typisk nybörjardiskussion säger jag. Köp en lärobok i grundläggande fotografi och läs på om fotografihistoria och tekniker så inser man snabbt att den analoga fotografins tekniker har sina ekvivalenter i den digitala fotografin; de grundläggande justeringarna skiljer sig i princip inte och ofta är ju t ex namngivningen i photoshop direkt översatt från analoga tekniker (t ex oskarp mask).

Sen kan man ju fråga sig om fotografins syfte är att återge "naturliga" bilder. Jag vill nog påstå att det är ett rätt primitivt, outvecklat sätt att se på fotografi..

Men nu var ju TS ett troll ja.. :)

Senast ändrad:
AndreasBryngel sa:
Haha. Mitt inlägg hamnade i citeringen, dock så var det jävligt onödigt av mig att citera allt ovanstående bara för att skriva att hon kunde tästa med längre slutartid.
Haha det var roligt. Fick leta länge innnan jag hittade din mening. Hur ställer man in slutartiden på en kamera som inte är en systemkamera? På min mörka bild kan du trycka på och den tar dig vidare till info där det står vad jag använder för kamera.

Vet hur jag ska ställa in slutartiden på en lådkamera dock alltså en sådan som man bygger själv lätt i papper och sedan belyser för att få fram en bild efter att fotopapper legat i en massa olika vätskor och sen torkat. Mycket krångligare med en kamera som har en egen hjärna att kunna förstå den.

Snödjup

Tillbaka
Topp