Fråga om snowboard boots (32 lashed)

DingoD

Medlem
Tjo!

Skrev en tråd tidigare om vad jag skulle köpa för snowboardpaket.

Blev 155 nitro team gullwing, 32 lashed US9, flux SF45.

Provat bootsen nu i tio minuter, känner att jag får lite ont i tårna. Dom nuddar lite grann om jag står upp. Frågan är om det kommer ordna till sig eller om jag borde skicka tillbax skorna?

Har förövrigt storlek 42 på mina springskor, 41.5 på mina meindl vandrarkängor 42-42.5 på mina nike sneaker.

Vad har du för mondo strl? jämföra us och eu storlekar kan vara lite vanskligt då olika tillverkare uppger olika storlekar.. tex är en vans 45 us 11,5 medans en Ride 45 är 11. Väljer du Burton och Nitro så är deras 11 en EU 44. Hade du gått efter Mondo (11 är oftast 29) så hade du sett att alla dessa boots i strl 11 är 29 mondo. Använda mondo fungerar oftast väldigt bra för att få rätt längd på skor. (Har haft problem att hitta rätt boot för mig därför jag har ett sådant klockrent exempel)

Nu tillbaka till frågan gör det ont direkt eller är det bara lite obehagligt i början? Har du ett litet obehag så lär det vara frågan om ett par dagar i backen så sitter dom som ett smäck. Gör det ont direkt när du får ner foten så är dom för små. Dina fötter lär även vara lite kall första dagarna innan skorna har blivit inkörda, men släpper på en 4-5 åkdagar skulle jag säga. Dom 32 skor jag har testat har varit "true to size" så att säga.

Mina lashed har töjt sig såpass att om man tar ur innerskon och känner med fingret så är det en tydlig grop där stortån är så om dom bara nuddar lite grann så kommer det garanterat bli toppen

Ska åka och hämta min beställda "snowboard" strumpor och sen sätta på mig skorna och prova igen och gå runt lite, sen återkommer jag hur de gick :)
Förövrigt trodde jag man skulle få såna där molding grejjer som man kan sätta på sig och "gjuta" skorna..

Annars då, nå tips på vart jag kan läsa hur jag ska sätta bindningar på för vis? :)

Typ hur brett melan bindingarna, osv

Senast ändrad:
ah bara prova sig fram då :) Men som sagt, vart köper man såna där "toe-caps" om man vill prova värma skorna själv.

EDIT: Hmm undra om dom har sån "utrustning" på stadium? :)

Senast ändrad:
Ah, sitter meed bootsen på nu. Nu när jag sitter still vid datorn gör de då inge ont iaf. Däremot om jag står upp och går så blir de tryck mot stortån.

Så frågan är om jag vågar hoppas att dessa ska töja ut sig lite eller skicka tillbax och beställa 9.5US från nån utländsk sida. Är väl bättre om dom är lite för stora än för små iaf...

Ska nämnligen till thailand på fredag morgon så..

Svårt val!

EDIT: Eller ja nu har jag settat med bootsen på sen inlägget och nu sover typ föttern typ

Senast ändrad:
När du står upp så ska stortån ta i längst fram, känner likadant i mina thirtytwo 86 FT men när jag åker så känner jag ingenting. Om du har förstora boots så kommer du få en krampkänsla i hålfoten och lessna på åkningen ganska så fort, detta hände mig i mina Burton Poacher boots pga att jag bara provade de lite snabbt inne i butiken.

Byt ut till 9.5 om du kan! Hade samma problem som du ifjol, har storlek 40.5 - 41.5 litet beroende på märke. Köpte sista paret Ion de hade på oneoff, strl 8 satt precis och stortån tog i litet. Trodde det skulle töja ut sig med tiden men det gjorde det inte, gick bra i lössnö/mjukpist men fick ont i fötterna när underlaget blev hårdare. Efter 10 dagars pina i Schweiz på hardpack så tog jag mitt förnuft till fånga o beställde 32 TM2 i size 9 och de sitter underbart! Det skiljer ju också i fotbredd, 32 är kända för att passa litet knubbigare fötter medans burton har gått mot mer normala smala fötter.
Gällande stans så beror det ju litet på längd och preferens. Det verkar också som det hela tiden blivit litet bredare genom historien. Jag är själv 174 och har en bräda för freeride där jag ligger på ca. 56cm och med bägge fötterna litet vinklade i färdriktningen +18/+8. På min parkbräda ligger jag på 58-60 cm och med duckstans, +18/-10 . Ta ett par dagar och labba litet med stansen så hittar du nog rätt.

Tack för all hjälp :) Ska höra om jag får skicka tillbax dessa isåfall gör jag det och beställer ett par ifrån blue-tomato.com 9.5or.

Senast ändrad:
För stora boots är absolut inte kul, dock inte för små heller.. tror dock du har rätt storlek då boots inte är gjord för att sitta eller stå på köksgolvet med. När du åker bräda böjer du lite på benen och automatiskt så trycks hälarna bakåt i skon. 32 packar enligt min erfarenhet ut sig ganska mkt också så är helt övertygad om att du har rätt storlek. Nya boots är inte sköna på foten, och foten somnar om man sitter med bootsen på sig. Sen när man börjar röra sig i backen och köra så försvinner det, men ofta så är högerfoten för mig kall ett par 2-3 åkdagar (större högerfot än vänsterfot).
Hade enorma problem med mina benhinnor när jag började åka snowboard igen efter ett långt uppehåll (ca 10år). Prövade allt möjligt för att bli av med smärtorna som började efter 2-3 dagar i backen och höll i sig i veckor efteråt. Jag skaffade ortopediska sulor (dyrt), testade olika skydd för skenbenet etc. Det som till slut hjälpte var att gå ner en halv storlek på bootsen.

Hmpf, nu blev de ännu svårare ju. Kanske ska beställa ett par 9.5or OCKSÅ då. Sen sälja 9.0orna på blocket ifall dom inte funkar.

Planen är liksom följande: Att all utrustning ska vara klar när jag kommer hem från thailand. Drar till sälen två dagar senare :)

Senast ändrad:
Har oxå ett par 32 lashed, beställde mina i den strl jag brukar ha, verkar dock som att dem e halvstrl mindre en vanligt.
Efter custom fit av innersko samt ett par åk börjar dem dock forma sig fint om foten och klämmer inte alls som förrut. Kan fortfarande känna fronten på skon med tårna, men känns inget när jag åker. Så är enligt mig supersnugg.

Jag kör 32 lashed .. Dom ska va FÖÖR små första veckan, dom ger sej och du kommer aldrig vilja byta ut dom när de väll är inkörda. Blöt dom invändingt och sitt hemma med både boots och bindning på dej för att påskynda processen.

Tillbaka
Topp