Fråga till de som jobbat i Sälen!

JohanSG

Ny medlem
Hej!

Jag undrar hur personalboendet i Sälen fungerar om man får arbete där. Finns det möjlighet att hyra eget eller måste man alltid dela boende?

det beror lite vart du jobbar i sälen. Är du i lindvallen så erbjuds du boende och det är bra kvalite på dem om du jämför med andra ställen. annars är det ditt eget problem att hitta ett boende.

Har tagit reda på vad det finns för personalboende nu. Men är det någon som har nåt roligt att berätta så gör det gärna ändå!

Dum fråga kanske, men måste man vara anställd som lifties för att bo på personalboendet? Är nämligen i planerna att skaffa jobb på annat håll....

Vart ska du jobba?
Alltså, vid d olika anläggningarna får du bo me blandad personal, shoppersonal, liftwaffar, skidlärare..allt i en stor härlig bunt! Sen har d olika resturangerna, nattklubbarna etc personalboende för sin personal osv...
I Sälen är det oftast personalboende me i leken....oftast iallafall...
O d e skitkul!! Saknar verkligen kollektivlivet, du har alltid nån o åka me!!

Hello!!

Sälen är ett toppen ställe, okej åkningen kanske inte tar did in i extas men stämningen gör det! Som någon sa ovan så om du skall jobba i Lindvallen så bor alla ihop, lift aktivitets personal och shop. Osäker hur det är i Tandådalen och Hundis.
Ett tipps är att sätta undan pengar för kort på de olika uteställena. HC kort kostar 600 kr och Bygel kort kostar 500 om du bor i Lindvallen så går man ju även dit....

HA en topppen säsong!!

Din pajas! vad fan ska du göra i Sälen en hel säsong? supa skallen av sig varje dag funkar ju. men det är bara dyrt.
MAN KAN INTE SÄSONGA I SÄLEN!

kan man visst! Visst man kan supa skallen av sej oxå... o har man otur får man typ 1 åkdag i veckan under högsäsong... men d hela beror ju på en själv!!?

Jag skulle väldigt gärna säsonga i något annat land men mina $$$ är i låg kurs och då ligger de svenska orterna närmare till hands.
Jag kommer nog förmodligen att köra taxi och jag antar att taxiföretaget inte ingår i sälen-koncernern, men det kanske inte spelar någon roll för boendet?

Tror inte taxi Sälen (om d nu e dom...) har personal boende, kanske?? Men annars har d säkert nåt tips om vart du kan vända dig! Du vet byggd borna e tighta me varann uppe i dalanrna =) Lycka till!

Har en kompis som jobbade på Galne MAnfreds förra säsongen och hon blev inhyst i en "lägenhet" på max 20 kvm som delades med 7 andra. De bodde 4 pers. i våningssängar på 7 kvm per rum... Alla rökte som borstbindare och ingen, jag menar INGEN, av brudarna hon delade med hade tänkt sig att åka nå skidor/bräda överhuvudtaget... Dom var där för att festa, röka å jobba. Så om du gillar att åka bräda/skidor: ÅK INTE TILL SÄLEN! Det gör bara småkids som inte fattar vad skibuming handlar om..

OK, det var ett tag sen jag jobbade i Sälen men jag misstänker att det inte ändrats allt för mycket sen dess. På Lindvallen har de anställda boende genom jobbet och man bor kollektivt. Har en kusin som jobbade på Tandådalen samtidigt och hon fick själv fixa sitt boende men jag vet inte med säkerhet om det var generellt för den anläggningen. En bekant som jobbade på hundis bodde i personallägenheter på hotellet, t. ex. Har aldrig haft så kul som jag hade under de säsongerna jag var där, alla kände alla oavsett om det var liftskötare, shop eller skidlärare. Det fanns alla kategorier av folk, de som bara var där för jobbets skull, de som satte skidåkningen i främsta rummet och de som bara hade lite blod i spritomloppet, men! en gemensam nämnare för alla var att de var där för att ha kul. Boendet var av varierande kvalitet och inte alla bodde inom området (gångavstånd i princip för alla dock.. utom de stackarna som fick bo nere i byn..). På tal om kids och skiburning: de som jobbade i Sälen under min tid var allt från gamla landslagsåkare till totala nybörjare, bland annat dåvarande världsmästaren i telemark jobbade där, freestyleåkare i landslaget jobbade där, flera av mina arbetskompisar tävlade i flygande, etc. så att det inte går att åka skidor i Sälen är legitimerat skitsnack. Enda tråkiga är att det är så förbannat korta backar.

Håller me, jag har jobbat i Tandådalen o där kan jag rabbla upp minst 5pers jag känner som tävlat i wc på snowboard... både alpint o freestyle, så visst kan man om man vill!

Boende i Tandådalen/Hundfjället vs. Lindvallen.

Tandådalen har kollektivboende bland annat direkt bakom Preem macken mittemot tandådalen. Stugorna heter Fäbod 1 och Fäbod 2 och det är kollektivboende á 6-15 pers/stuga.
du delar rum med en person och har ca 60cm mellan sängarna
så var glad om du delar rum med en som inte väcker döda på natten. Gemensamt kök, wc och allrum.

Betyg: Slitet

Shop/uthyrning i hundfjället har kollektiv direkt över
stora shoppen vid hotellet á 10 pers.

Något större rum, trapp ner till jobbet direkt
Betyg: bra

Att det bara är kids som säsongar i Sälen är ju inte
sant direkt. Jag känner folk som varit världen över
och ändå tycker de att en säsong i Sälen är skitkul.

Det är väl egentligen en smaksak tycker jag och hur fet
plånkan har blivit under året. Sen för de som inte säsongat tidigare är väl Sälen en riktigt bra start
i allafall även om åkningen är sämre.

Det duger
tack för mig

Tillbaka
Topp