Frågor i samband med skidköp

Cjwk

Ny medlem
Dax att spotta ur mig alla frågor jag under ett par dygn samlat ihop efter mycket surf på freeride.se.
Jag har försökt att suga åt mig så mycket information och få så många frågor som möjligt besvarade utan att slösa er tid och utrymme på servrarna, men nu har det försöket spruckit.

Jag är en ganska erfaren skidåkare som är ca 1v/år i alperna och någon vecka i svenska fjäll. Jag väger 82 kg och är 185 lång. Till nästa säsong har jag som plan att säsonga i Alperna vilket påverkar mig att investera i ett par riktigt bra skidor. Jag trivs i pisten men gillar även att åka offpist vilket jag satsar på att få skava ännu mer längre fram. Jag kör hårt och fort ;) Utöver det så gillar jag även att hoppa emellanåt och sätter 360 men inte mycket mer än så. Jag är inne på ett par freeride/all-mountainskidor men hoppas kunna ha möjligheten kvar att snurra och att orka runt i hopp.

Jag fick testa ett par Head Mojo 94 för ett par veckor sedan och orkade runt med dom utan problem.

Idag har jag ett par 4 år gamla Rossignol Scratch som är kassa på det mesta egentligen. Jag själv är inne på att köpa ett par Hendryx Purple Haze efter att länge ha letat runt bland recensionerna och blad trådar här på forumet. De passar väl in på mina önskningar om en bra offpistskida som är kalas även i pisten.

Nu till första frågan med en inbäddad fråga 2: Tänker jag rätt i skidval och orkar jag runt med dessa utan större ansträngningar i jämförelse med Head Mojo 94?

Vilken längd på skidorna rekommenderar ni?

Vad skiljer Purple Haze och Voodoo Child? (Verkar snarlika av vad jag läst)

Vilka bindningar ska jag välja? (Har surfat runt en hel del för att få tips på det)

Ska jag våga montera duckstance utan att ha testat det innan? (Är lite sugen och tror på idén)

Hur gör jag med Skistoppern vid duck-montering, ska jag klippa av den ena?

Glömde säkert någon fråga, isåfall kompletterar jag allteftersom. Jättetacksam för alla svar. Cred till den som orkar.

MVH jacob

Det finns i princip inga alpina skidor i dagens läge som man inte kan göra 360 med. Bode Miller satte väl Flatspin 7 med super G lagg. Nog att det är lättare att snurra med ett par mittmonterade 175cm twintips men ett par sàdana kan knappast räknas som ett par freeride/allmountain skidor.

Tycker under senare tiden att tongàngarna om Hendryx inte är sà fantastiska längre (icke kul i uppàkt). Sà innan man slàr till pà ett par lagg för 9000 ska man nog satsa pà att testàka dessa.

Purple haze och voodoo child snarlika.....det skiljer 1 cm i bredd över nästan hela skidan.

Besök Hasse i andermatt sà fàr du säkert prova bàde Hendryx och Duck.

Enklast är väl att fråga Henrik "Hendryx" Luthman direkt.

Med 82 kg och full satsning ska du absolut gå på 182 cm ingen tvekan. 172 är i första hand för lättare och mindre "kraftfulla" personer.

Jag uppfattar Voodoo som mer parkinriktad och mindre mot lössnö ...?

Det generella rådet är att gå på en bindning som går upp till 14 eller 16. Även om du inte behöver skruva så hårt är dessa bindningar bättre byggda med mer metall än 12 bindningar. Salomon får anses som idiotsäkra och fungerar i alla lägen. Look/Dynastar är också bra val. På mina Purple Haze sitter ett par Head Mojo 20 vilket är betydande overkill ... men fast sitter jag!

Yepp ... kör duckstance ... enda nackdelen jag kan se är att man inte kan skifta skida (h/v) men det är överkomligt. Möjligtvis kan din kroppsbyggnad ha betydelse, men jag har inte hört någon som blivit missnöd med "duck".

Nix ... en bredskistoppers som böjs till efter bästa förmåga.

/MM

PS! Hasse har koll på det här med bindningsmontering och skistoppers! DS.

Tack för så snabbt svar.

Toppen att du nämner att inte alla rosor är röda kring Hendryx, det är lätt att få den uppfattningen. Finns det någon annan möjlighet än ett besök hos Hasse för att testa ett par Hendryx? Vad finns det för andra alternativ? Jag vill ha lite Twintip så jag kan ge mig på 540 t.ex. Det som lockade mig till Hendryx är just att den verkade såpass schysst även i pisten.

Jag åker till Serre Chevalier v8 och vill ha något annat än mina Scratch med mig då för dom är jag så fantastiskt less på. Det är mitt mål, sedan kanske jag får tänka om...

Välkommen till forumet.

Redan efter andra stycket tänkte jag "purple haze, purple haze, purple haze" så det va kul att se att du redan tittat på dom. Voodoo Child tror jag är lite mer för svenska backar. Jag har bara provåkt PH och då i svensk pist och jag skulle inte va rädd för att köra den som sverigeskida. Och skulle jag till alperna är det mitt förstahandsval. LÄTT! Den är helt supergrym, men då har jag ju inte åkt den i annat än pist. Dock kostar den 9000:- UTAN bindning.

Jag är 186cm och väger 73kg och jag hade tagit 172cm-skidan. Vet inte om du ska gå upp på 182'an? Kanske, kanske inte. Det överlåter jag åt andra att bedömma.

Bindningar? Nån bra som tål mycket. MINST 14-bindning.

Duckstance? Absolut! Det var det på dom PH jag testade och jag ser det bara som positivt. Vet dock inte hur det är om man t.ex. går på tur med dom med randoneebindning eller åker switch i parken. Men för pist/puder, lätt duck!

Good luck

ps. förstår att du är less på Scratch'en, jag hade själv dom för ett par år sen och dom är totalt värdelösa i puder.

Senast ändrad:
Fick ett till svar under skrivande stund så jag skriver två poster på raden (om inget mer svar trillar in under tiden)
Tack för svaret Mountain Man. Är du nöjd med dina Purple Haze? Någon annan skida du testat som överträffat dom?

Jag pratade med Alpingaraget som sa att skidan fanns för tillfället och att för 9400 så fick jag ett par bindningar med minns ej märket men minns att det var DIN 12. Jag har förstått vitsen med högre DIN än 12.

Just nu har jag ett par Scratch bindningar som nästan aldrig löser ut, men det kanske är 140 som dom heter? Han på alpingaraget tyckte 12 var ok för min vikt men så kanske inte är fallet? Kanske går att lägga till några hundralappar till och få ett par 14.

Supertack för svaren båda två.

MVH Jacob

Jag hade rätt i att ännu ett inlägg dök upp när jag skrev. Tack för välkomnandet Jocke.

Jag lutade lite mot 182'an redan innan jag började fråga då jag testat ett par 183 skidor och tyckte längden kändes behaglig (dock är det väl mer än så som borde ingå i beräkningen)

jag står ganska mycket duck när jag står vanligt på marken så det borde ju passa min anatomi.

Jättetack än en gång för svar. PH lockar mig, men kanske finns det några fler alternativ och tips på skidor så jag har lite alternativ?

/J

Har inga skidor för test längre då vi inte samarbetar med Hendryx något mer tyvärr.

Däremot så tycker jag att du skall satsa på två skidor. Ett par för puder och ett par för allround åkning. Hendryx funkar bra i som "onequiverskida" men som säsongare kommer du sakna ett par skidor med 120+ midja för fluff dagarna då. Och Hendryxen är som Blackriver skriver kanske inte alltför roligt för uppkört om du jämför med många andra skidor.

Rekommenderar att du provar Duck först då det är lite annorlunda jämfört med att åka vanligt så.

Duck har jag skidor med för test. Både telemark(monterade upp dess för 3 år sedan till en Schweizare) och vanliga skidor som är mina privata om du vill prova.

//H

Obs: Allt detta ovanför är mina egna åsikter.

Edit: Har inte förstått detta med säsongare som åker iväg med ett par skidor. Bättre att ha två bra skidor istället för ett par.
Edit 2: Jester är en sjukt bra binding för övrigt!

Senast ändrad:
Purple Haze har en förhållandevis kort svängradie (18 m, 182 cm) och är uppbyggd som en raceskida vilket innebär att den ska köras aktivt (med tryck på plösen) för att komma till sin rätt. Kör man passivt kan det upplevas som skidan tar över ...

Dessa egenskaper kan uppfattas som jobbigt i uppkört jämfört med en skida med stor svängradie som enklare "plöjer" sig fram. På detta underlag är en lång styv väldämpad skida att föredra. Tilläggas kan att Purple Haze inte är någon höjdare i en tajt hård puckel heller ...

/MM

Edit: Purple Haze är en suverän allroundskida för en duktig åkare. Som alla skidor har den sina begränsningar men det är definitivt en skida du har riktigt kul med över hela berget. Den kräver en del inkörning, men när du väl hittat skidans "sweet spot" ger den dig mycket, mycket tillbaka. Och ... man behöver tre par skidor minst ... ett par pisträjsers ... ett par allroundskidor typ PH ... ett par lössnöskidor. Men PH är en bra början som inte skämms för sig varken i storslalompisten eller lössnöbranten! MM

Senast ändrad:
Tycker verkligen du ska testa innan du pungar ut så mycket pengar. Hendryx kan säkert vara helt fantastiska men som vardagsskida under en säsong är jag tveksam. Anledningen är det negativa man hört när det gäller uppkört och bökigt före. Det åker man nämligen ganska ofta under en säsong, betydligt oftare än perfekt manchester och orört puder...

Skulle själv satsa mina pengar på nåt rejält allroundredskap att köra på till vardags. Är ju skönt att ha nåt som fixar allt. Hendryx känns som lite lyx man kan unna sig om man är rik och har råd och lust att ha ett par extra.

Vad gäller bindningar så är mina favoriter Look men det är inget fel på Salomon. DIN 14+ är det som gäller om det ska hålla ihop. Ska du gå på tur ibland kan du kolla in Marker Duke men känner du att det kommer bli mer sällan så lånar eller hyr du prylar till det då det är dax.

Tack igen för hjälpsamma svar.

Att jag fått upp ögonen för Purple Haze är just att jag ville ha ett par skidor som kan göra det mesta (av vad jag önskar: pist offpist och lite hopp) och komma undan att behöva flera skidor om jag bara åker iväg till Alperna över en vecka.

Jag förstår resonemanget att ha fler skidor när man är borta en hel säsong. Kanske kan jag då hyra riktiga fatskis när de dagarna hägrar och sedan ha något i PH stilen + ett par racers?

Vad finns det för liknande alternativ jämtemot Purple Haze som ni kan rekomendera?
Snowgod har du något exempel på ett "rejält allroundredskap" så jag förstår mer exakt vilken typ av skida du syftar på?

Uppkört är det ju nästan varenda eftermiddag om solen legat på t.ex. (antar att det är det underlaget som inte lämpar sig för Purple Haze) Men hur illa är det med ett par PH i det läget? Om man åker väldigt aktivt då, fungerar det okej?

Jag börjar inse att ett test vore det bästa för mig. Jag har ju testat Mojo 94 men det är väl inte direkt samma sak. Tänkte dock om man kunde ha det som referenspunkt för att jämföra?

@Hasse: Är det så att du har en skidshop eller liknande då du pratar om samarbete med Hendryx, eller missuppfattar jag helt nu?

Det går alldeles utmärkt att köra uppkört med PH men de är mer "känsliga" än skidor med stor svängradie. Så länge snön är mjuk är det inga problem ... med om snön är omfryst och knagglig får man passa skidan som gärna vill ligga på skär. I ett sådant läge är det tryggare med offpistkryssare med 40 meters svängradie som inte drar iväg på egna äventyr om man slappnar av ... Denna typ av skidor är däremot oftast trista i pisten eftersom de behöver en avlyst störtloppsbana för att komma till sin rätt!

/MM

Edit: För bara några år sedan betraktades en skida med PHs mått som en extrem lössnöskida ... bergen har inte förändrats nämnvärt sen dess! /MM

Senast ändrad:
Visst vore det bra med 2 eller 3 par skidor. Eller kanske ännu hellre 100 par :P Men om budgeten är stram som den brukar va vid säsongande och skidbudgeten är 10000:- så skulle jag hellre satsa på PH än nånting annat. Jag menar, om du ska ha 2 par skidor, vilka får du för 5000:- inkl en schysst bindning? Eller 3 par för 3333:-/st. MÖJLIGEN några begagnade men knappast nått roligt.

PH har jag som sagt bara testat 3 åk i Tandådalens stora backe men intrycket då var så stort att jag direkt bestämde mig för att det är den skidan jag ska ha nästa gång jag köper nya. Draget i svängen var mer mot en RC-skida/Skicrossskida än mot en storslalomskida. Nästan i nivå med mina gamla Fischer Race SC men då är dom rätt slitna och jag testade 172'an av PH.

Visst, den kanske inte är perfekt överallt och jag vet ju inte hur den känns om man inte åker den som den är tänkt att åkas på (oj, det där lät duktigt kaxigt :P sorry). I uppkört mjuk snö kan jag inte tänka mig annat än att den kommer rocka. Jag älskar att ligga på skär i uppkört puder och bara plöja IGENOM snön inte studsa uppepå som med ett par extremplank med 40m radie som inte svänger ett skit utan bara fladdrar och noll förmåga att rädda upp när balansen sviktar. Är det omfryst snö som är jävlig så spelar det ingen roll för dom dagarna smiskar jag pist istället för att ens försöker mig på helvetet.

Bindningar, ja hur Alpingaraget kan rekommendera dig en 12-bindning är ta mig faan en gåta. Pinsamt tycker jag. Hörde för ett par dar sen en tjej som köpt pjäcor där och inte blivit påtryckt sulor. Och nu detta. Ok, en 12-bindning duger till svenssons men PH är verkligen inte en svenssonskida och dom borde förstå att om man köper en sån skida och samtidigt snackar om att säsonga i alperna så är det grovt tjänstefel att rekommendera en 12-bindning.
Försök hitta en schysst 14+ eller om du är nöjd med din Scratch 140 bindning så kör på den. Mina Ross 140 jag har på B4'orna har släppt en eller 2 gånger så dom är helt ok. Det är ett bra budgetalternativ då bra bindningar kostar ett par tusen minst.

Mountain_Man sa:
Edit: För bara några år sedan betraktades en skida med PHs mått som en extrem lössnöskida ... bergen har inte förändrats nämnvärt sen dess! /MM
Detta är det vettigaste jag har hört på länge. Tack MM för ett mycket bra argument.

Oj va långt det blev. Hoppas du orkar läsa allt svammel.

Mountain_Man sa:
Det går alldeles utmärkt att köra uppkört med PH men de är mer "känsliga" än skidor med stor svängradie...
Det låter ju ändå överkomligt i mina öron, med tanke på vilka tandpetare jag åkt på innan som inte greppat i något alls. Dock kan jag ju inte bara gå efter att de ska vara bättre än vad jag har nu för då behövber jag verkligen inte punga ut 9000.
Några extrema offpistskidor (40m svängradie) är jag nog inte så sugen på då det ofta blir piståkning med det sällskapet jag åker.
Om vi jämför en bra pistskida (á la Svensson) med PH i uppkört och nyfryst beter sig pistskidan bättre då? Läste att PH har mjukt/obefintligt spann, vad resulterar det i mer än skön offpiståkning?

@JockeSki: Jag tackar för allt "Svammel", för mig är det mycket bättre än så. Du har helt övertygat mig till bättre bindningar, kanske kan de ordna ett bra pris med 14 bindningar istället. De Scratch jag har, har aldrig svikit mig, men den ena skistoppern är sådär, Kanske billigt och enkelt att fixa?

Jag har nog även samma mentalitet och idé som du och det du skriver låter vettigt och övertygande. Jag har ej heller fått något konkret annat förslag än PH, enbart att den inte är perfekt, vilket säkert ingen skida är. Finns det några andra konkreta förslag på skidor som är värt att testa? Och hur ärskillnaden mellan Mojo 94 och Purple Haze om någon testat båda?

Tack än en gång för alla svar! Det är toppen!

Nix ... en pistskida av carvingtyp är ett betydligt sämre alternativ än PH i det uppkörda. Nackdelen med ett mjukt/obefintligt förspann är annars att de riskerar att bli fladdriga när de körs plant (rakt fram) på hårt underlag. Så vill du lägga "elvor" (II) är de ett uselt alternativ.

Säkra kort är annars!

Fischer Watea 101
Völkl Gotama
Dynastar Legend Pro

Samtliga har en svängradie omkring 25 meter. Skidor som funkar i de flesta situationer. Jämfört med PH upplevs de dock som "tröga" i pisten och mindre "lekfulla" i utanförpisten. Men kan också upplevas som "säkrare" och mer "förlåtande".

/MM

Du skulle kunna kolla på Nordicas Zero, en bred twintip som jag tyvärr inte vet svängradien på men har kompisar som åker på dom och är nöjda.

Dessutom med din storlek så borde du verkligen gå på en längre skida. Jag är 180/85 och skulle aldrig komma på tanken att åka offpist med skidor under min egen kroppslängd. Egentligen åker jag aldrig offpist med skidor kortare än 190cm då du tappar oerhört mycket i stabilitet och flyt på en kortare skida.

Så jag skulle rekommendera minst 185cm långa skidor åt dig, det är absolut inga problem att komma runt treor och nån femma med ett par storbergslagg så det behöver du inte vara rädd för. Jag har t ex inga problem att köra park med mina 191:or med 103mm midja. Betänk också att en del längd försvinner iom att det är twintip.

Cjwk sa:
Vad finns det för liknande alternativ jämtemot Purple Haze som ni kan rekomendera?
Snowgod har du något exempel på ett "rejält allroundredskap" så jag förstår mer exakt vilken typ av skida du syftar på?
Hendryx har ju en ganska egen stil så det finns inte så mycket liknande vad jag vet.

Rejäla allroundredskap förutom de Mountain Man nämnt:Nordica Blower/Enforcer, Völkl Mantra, Elan 999, Line Prophet, Armada ARV, 4FRNT MSP, Rossi Bandit, Blizzard Titan Argos mfl.

Tycker du ska fundera lite på vilka förutsättningar som finns där du ska hålla till. Pistar dom bra eller är det bara brötigt när det inte dumpat..? Är det ofta fin pist ska du ju ha en skida som är kul i pist. Med hyfsat kort radie och svängvillig. Är det bara bök som i Cham där jag brukar hålla till gör det ju inget om man har en radie på 40m bara man kan jämna ut lite pucklar och en och annan skidskola på väg ner...

Nu kanske alla överdriver en aning här. Det går ju att få tag i ganska feta skidor med midja på strax över 100mm t.ex. gotama eller prorider som inte är allt för tråkiga i pisten. Gotaman i 190 cm har ju 29 meter och om man ligger på lite så är det ganska kul att åka pist med dem. Man behöver inte köra störtlopp...:)

Jag är nog ute efter en skida som är rolig i pist då det är det jag framförallt kommer åka, men jag vill att skidan ska vara trevlig i offpisten när det bjuds och att jag ska kunna jibba lite med den alltså gärna twintip. Nordica Enforcer verkade ha rätt ok svängradie i mina ögon. Nordica Zero var uppe runt 25-27m ungefär.

Tack för svaren och för konkreta förslag, har kollat på dom och kommer snart varken veta ut eller in hur jag vill ha det :)

Kom på en grej här. Jag har en polare som åker på Völkl Bridge, den tyckte han var riktigt bra i pisten och den har ju en ganska kort radie. Är ju dessutom twintip och ska ju vara byggd för jibbing också... Kan dock inte komma med nåt vidare utlåtande om den än eftersom den inte satts på prov...

Nordica Zero har 23 meter i 184 cm. Sen som Snowgod skrev. Line Prophet 100. En av de bättre allround skidorna jag har kört på. Och då har jag kört Hendryx i flera år.

//H

Rekommenderade ett par Extrem Patriot i en annan tråd. Kan nog vara nåt för dig att kolla på i varje fall... 17 m svängradie och ganska fet skida.

Tack igen för fler tips

@Hasse: Du som åkt på Hendryx länge, menar du att Line Prophet 100 är bättre eller att den i alla fall är med i svängarna eller är det dumt att jämföra dom överhuvudtaget?

Extrem verkade också spännande att titta närmare på då svängradien tilltalade mig, Bridge hade lite för stor svängradie i mitt tycke.

Jag skulle gissa på att det blir ca 70% pist 20% offpist och 10% park veckan i Alperna (mkt pga sällskapet)

Jag anser att de är bättre. Då de är mer allround och smalare. Med andra ord bättre i pisten. Var den skidan jag åkte mest på förra året. Då hade jag oxå ett par PH i 182 cm. Men jag föredrog att ta med Line upp om jag inte visste hur det såg ut på berget. Mest på grund av att Lineskidan var mer allround både i pist och uppkört hård snö. Hendryx har samma tänk som Line har haft i alla år mer eller mindre känns det som. Och Line Prophet är förmodligen bättre i parken än PH.

Det enda rätta är att pröva de olika alternativen. Och du skall ju fortfarande göra säsong nästa år eller hur? Då är det bättre att köpa en skida med runt 100 mm i midjan i år då och ev köpa ett pudermonster nästa år!

//H

Obs: Mina åsikter bara....

Det låter ju som att Prophet passar mig bättre faktiskt. Jag läste recensionerna här på freeride.se, det var någon som inte tyckte de var jättestabila vid höga farter och att de inte hade det bästa kantgreppet, är det något även du upplevt?

Dina sista rader köper jag rakt av.

Obs: Jag uppskattar dina åsikter...

Senast ändrad:
Är betydligt mer stabila i högre farter än PH är. Och kantgreppet är inga problem. Eller inte på mina i alla fall. Med då underhåller jag de ofta då jag jobbar i skidshop.

//H

Stort tack Hasse för tipset, det känns hett. Vore klockrent att testa lite olika skidor innan ett köp, men om jag inte har den möjligheten, kan man våga sig på ett köp med grisen i säcken? Jag vill ju ha något nytt innan Alpresan v8 för de jag har idag kommer bara vara supertråkiga i alperna (eller var som helst annars för den delen)

/J

Edit: Duckstance på Line?

Senast ändrad:
Jag är nu väldigt insnöad på Line Prophet 100, det verkar som ett bra köp för mig. Såg även att det finns Karhu Team 100 som är så gott som samma skida? Men min fråga är nu hur jag kan få tag på dessa skidor? De verkar finnas på Snowfit.co.uk men dom har inte 186 cm som jag fått för mig är rätt längd för mig.

Klarar jag mig med 179 eller ska jag fortsätta leta efter 186? Hasse kör du med duck på dina Prophet?

Tacksam för svar. Dax att beställa nu!
/J

Tillbaka
Topp