frågor om säsonga..

chrisse_83

Ny medlem
frågor om säsonga..
TJA tjena!!

HAR lite frågor som jag hoppas någon/några kan besvara!
Fattar väl att svaren kan bli helt olika beroende på vem som svarar men hoppas ändå få lite svar på mina frågor=)

Hur mycket jobbar man som säsongare?
Hur mycket kostar det att bo?
Hur ser lönen ut på ett ungefär?
Tjänar man ihop pengar så det blir över när man ska hem?

och någon som har något annat att rekomendera?

DAnke bitte.. hoppas på många svar.. CIAOO

frågor om säsonga..
Bra frågor att börja reka med!
Väljer att svara på dem en och en:
1) Ungefär 7
2) Se ovan
3) Ofta är det fyrkantiga papperslappar och små runda platta metallbitar. Påminner mycket om dem här hemma faktiskt så det behöver du inte oroa dig för.
4) Beror lite på hur sent du går.

Nåt annat har jag inte att rekommendera, jag tycker du fick med allt.

Lycka till!

frågor om säsonga..
JA okeiii... ursäkta om jag formulerat mig konstigt då, ,, men jag tror alla fattar vad jag menar..och gör ni inte det så kan ni låta bli att svara! uppskattar lite mer givande svar.. tack !
CIaoo

frågor om säsonga..
Tjena.
Det bästa är ifall du slipper jobba och kan fokusera på skidåkningen o festandet. Måste du arbeta så är risken stor att du hamnar på en bar och jobbar 5-6 kvällar i veckan. Räkna då på att du får ca 700 €/månad.

En säsong går väl loss på mellan 30000 och 50000 beroende på hur mkt utrustning du måste köpa samt hur mycket du måste lägga i hyra. Visst kan du köra en budgetsäsong (husvagn, gammal utrustning, ingen öl, osv.) men frågan är hur kul det kommer bli...

Sen sista frågan: har hört talas om folk som haft $$$ på fickan när de kommit hem efter en säsong. Vet dock ej hur de lyckats. Bor man i en liten håla med en lift och inget uteliv så kanske.
Men seriöst nu, spara ihop iallafall 40000 och dra ner till Chamonix dagarna efter nyår. Spendera första veckan innan liftarna öppnar till att söka jobb och köpa loss lite ny utrustning. Får du inget jobb så kommer du ändå ha råd med hyra, mat osv under säsongen. Får du jobb så kommer du leva som en prins under hela våren. Försök bara skaffa boende innan du åker iväg. Det blir svårt annars...

frågor om säsonga..
Eller alternativ två...

Jag jobbade sex dagar i veckan, ibland skittidigt och ibland skitsent vilket var ett plus då det fanns tid till åkning däremellan. Jobbar man på ett hotell eller vid en skidanläggning är boendet inkluderat = ingen aning. Fick ca tio i månaden inkl mat och boende vilket jag försökte sätta sprätt på men kom ialla fall hem med 30 + massa feta onödiga prylar! (jo det var en liten håla)

Så summa sumarum: Jobba på ett ställe där du får mat och boende men se till att jobba "bara" 5dagar i veckan. Aber dann muss man auch ein bichen deutch reden können!

//

frågor om säsonga..
Jag var 3 månader i cham gick loss på 30000 (mat .bärs.nöjen gick på drygt 3000 i mån). jobbade inte o det är fan inte kul att jobba när pudret lagt sig eller att det är sol för första gången på en vecka,, spara pengar så att du slipper att jobba helt enkelt.. betalade drygt 14000 i månaden delat på 3 i cham sud, lyan var på drygt 19 m2. men du kan ju hitta billigare boende på andra orter och där pudret ligger kvar betydligt längre,, cham har ju sjukt mycket bra åkare som slukar allt ospårat, så om du vill ha billigare boende och puder som räcker längre åk inte till cham.. fast du missar ju de riktigt stora bergen fast där är ju det inte alla dödliga som åker.. aijt //peppe

frågor om säsonga..
TAck så mycket för SVaren!! Hade dock tänkt jobba under tiden som jag är där annars har jag då inte råd hoppas även på att få ihop pengar så man har över när man kommer hem! måste man bo i en "håla" för att lyckas med d?..

frågor om säsonga..
Alternativ två v2,0

Köp eller åk ner med bil... Det gjorde vi, och då behöver man ju inte stanna i orten när man börjar tröttna. Busslinjerna är ingenting att lita på, ialla fall inte i Österreich. Bilen är ett måste!

frågor om säsonga..
Ja det med bil är en skitbra idé!! På det sättet kan smälla ännu mer pengar mycket snabbare, vilket annars kan vara svårt. Bara att köpa ett säsongskort på varje ort, eller betala dagsbiljettspris eller veckopriser som ju brukar vara JÄÄTEBILLIGT.

Tillbaka
Topp