Frakt kostnader för goggles posten.

Sweeeet

Ny medlem
Hej.
Funderar på hur mycket de brukar kosta att skicka ett par goggles via posten. Har posten kartonger man kan skicka i? De som följer med till goggles brukar vara rätt klena eller funkar de?
Jag har kollat på postens hemsida men har inte hittat något om ifall de har kartonger eller inte i prisen de visar.

Har för övrigt ett par Dragon DX och ett par Scott Ransom, kommer kanske upp på köp och sälj lite senare.

tack på förhand

Du kan ju lägga dem i ett vadderat kuvert som posten har.
Finns även lådor upp till 2kg som är ganska billiga.

Allt står på postens hemsida så lättast att kolla där.
http://www.posten.se/

Det är väl inte svårare än att packa det som du ska skicka det och gå till Posten och väga...?
Tror f.ö. det kostar ca 40 att skicka i låda. Skickar du i vadderad påse 10-15 kronor billigare skulle jag tro.

men hallå! Lägg ner den här chatten! Killen vill ha tips på frakt och fraktkostnader! Tjafsa bästa ni vill på facebook eller passagen chat! Det är väl inte eran sak att lägga sig i varken SL92 privatliv eller hans handhavanden. Det är mellan honom och skatteverket.

Åter till till ämnet så är det bästa att skicka dom i en liten kartong, gärna med lite bubbelplast i så att den skyddas ordentligt. I och med storlek och tyngd så skulle jag blir förvånad om du får betala mer än 50 spänn om du har en egen liten kartong. Däremot om du vill skicka det som rekommenderat brev så att du och mottagaren kan spåra paketet på postens hemsida så blir det dyrare. Posten har ett förträfflig tjänst där du kan ange vikt och storlekt och få pris på paketet på en gång, säg att paketet är 10 cm hög, 10 cm bred och 20 cm lång och väger 500 g så blir priset 45 kr som vanligt brev. Vill du ha rekommenderat brev får du betala 53 kr extra.

Här är guiden! http://www.posten.se/skickaguiden/main_do.jsp

Ontopic: Vad är bäst, vadderat kuvert eller paket? Har en annons uppe så detta är högst relevant för mig också :)

Offtopic: Ni vet om att man får som hobbyperson tjäna upp till 50000kr per år utan att behöva skatta något...
Dock får man ju inte hobbyverksamhet annonseras på freeride men det har ju inget med denna tråden att göra Så jag tänker rapportera varenda jävel som har snackat emot SL92 då denna tråden handlar om FRAKT och inte något annat...
källa: http://www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b89800024376/34409.pdf

Och anledningen att rapportera är att "2.3 När du svarar på en tråd * Håll dig till trådens ämne." är mer relevant i denna tråden än det SL92 håller på med

Senast ändrad:
Pillard sa:
linder sa:
Ska skattmasen komma in här och förklara hur det ligger till? (Jag ber om ursäkt ifall något är lite out of date, jag slutade på skatteverket i februari...) Hobby har ingenting med belopp att göra, utan avgörs helt enkelt av huruvida du har vinstsyfte eller inte. Säljer du produkter i en verksamhet som är enskild, varaktig och med vinstsyfte så är alla överskott inkomst av näringsverksamhet. Om du däremot inte har vinstsyfte så brukar det kunna klassas in under hobby, men det skeppet har redan seglat med tanke på att du annonserar här...

Eftersom du kanske inte har några direkta överskott så spelar det inte så stor roll och blir kanske inte nån egentlig skatt eftersom du har kostnader som matcher inkomsterna. Däremot skulle jag oroa mig lite mer för momshanteringen, för så fort du bedriver näringsverksamhet så blir du skyldig att redovisa moms.
"Vad menas då med hobby? Två saker är utmärkande:
• Hobby är något du själv utövar på din fritid.
• Hobbyn är inte din huvudsakliga försörjning."

"När det gäller enstaka försäljningar av tillgångar som
du har haft för personligt bruk gäller att vinster
upp till 50 000 kr per år är skattefria."

Alltså räcker det med att han köper goggles och sen använder dom / provar dom för att dom ska räknas som använt för personligt bruk, sen om han nu har haft uppe 5-6 annonser här på freeride betyder ju inte det att han har fått sålt alla, och om han nu lyckats med det så rör det sig om en vinst på max 1000-2000kr... så jag tycker denna tråden är så sjukt löjlig så det finns inte...

Senast ändrad:
Sådär, nu är tråden rensad på inlägg som enbart kretsade kring enskilda personers verksamhet (?). Nu håller vi oss till TS fråga

Det du har hittat är reglerna om försäljning av personligt lösöre. De är alltså tillämpliga om du säljer kapitaltillgångar, typ en soffa, tavla, din bil eller nåt annat. Det kan självklart även handla om goggles, men du kan ju försöka motivera för skatteverket varför du har behövt köpa in 10 par bara för att sälja dem vidare några veckor senare? Om du däremot köper goggles, använder dem ett tag och sen säljer dem och köper nya så blir det ingen skatt, så länge vinsterna håller sig under 50.000. Nu säger inte jag att det är nåt som skatteverket skulle bry sig om eller jag heller egentligen bryr mig om ifall nån pysslar med, men jag tycker det är viktigt att rätt ska vara rätt och när svaren här började fara åt alla möjliga håll så tänkte jag att det var bäst att förtydliga hur reglerna ser ut.
Varför det står "för personligt bruk" är för att det är skillnad om du t.ex. säljer en tavla som du haft i bankfack hela tiden eller om du faktiskt har använt den. För att få fribeloppet på 50.000 måste du ha använt den.

Rent generellt är det ganska svårt att få in en verksamhet under hobby, men låt säga att man importerar goggles och säljer till kompisar och släkten till självkostnadspris så skulle det kunna klassas som hobby. Här kommer vi dock återigen in på momsproblemen och om man får det till att man inte har något vinstsyfte=hobby så behöver man inte redovisa moms så länge man håller sig under ett visst belopp. Minns det inte i huvudet just nu. Många tror att detta beloppet är någon form av allmänt fribelopp för moms men så är det inte utan handlar det om näringsverksamhet så är det moms från första kronan. Så om han har ett vinstintresse måste han även redovisa moms. Problemet är att genom att marknadsföra sina tjänster/varor på ett så pass offentligt forum som freeride ändå är så är man redan där ute och far i gråzonen lite grann.

Sen varför diskussionen kom upp var väl snarare för att det finns regler på freeride som säger att du bara får ha privata annonser och så snart det blir näringsverksamhet så ska man betala för reklamplatsen. Det har funnits ett antal personer på köp och sälj som man har kunnat ana att de bedriver lite sidoverksamhet med att mer eller mindre affärsmässigt sälja prylar. Tydligen har ju TS haft samma diskussion på andra ställen där det påståtts att det var en verksamhet och iaf jag vill inte att köp/sälj börjar översvämmas med massa halvseriösa pseudobutiker som försöker tjäna pengar på forumkamrater.

Okay, najs men det kommer ju som sagt aldrig hända att dom kollar upp det på dessa summor som dom började dampa ur om så :)

Vilket blir bäst att skicka goggles i? Ett vadderat kuvär borde väl fungera, dom kan ju knappas vara vårdslösare på posten än vad man är i backen? :P

linder sa:
Okay, najs men det kommer ju som sagt aldrig hända att dom kollar upp det på dessa summor som dom började dampa ur om så :)

Vilket blir bäst att skicka goggles i? Ett vadderat kuvär borde väl fungera, dom kan ju knappas vara vårdslösare på posten än vad man är i backen? :P
JAg skickade tillbaka ett par goggles till butiken i förra veckan. Jag la dem i ett vadderat kuvert men då hade jag dragit ett varv med bubble-wrap runt och jag hade orginalkartongen kvar där under med. Jag fick inga klagomål iaf.

linder sa:
De är inte vårdslösa med flit på posten (vad jag vet) men ditt paket kommer ju inte åka ensamt hela vägen utan det kan vara väldigt tunga, vassa och hårda paket runt om som skadar. Lite paranoia vid inslagningen är inte fel. Jag hade inte skickat i ett vadderat kuvert iaf, bör vara nån form av kartong utanför som buffert.

Ta inte för givet att posten kommer hantera ditt brev/paket varsamt. (Jag vet hur det kan se ut ibland tyvärr, har jobbat på ett ombud) När det gäller ett par goggles skulle jag nog föreslå att du skickar dem som rekommenderat brev. Dels för att hanteringen av värdepost (som det kallas) är väldigt bra, samt att du får en försäkring om ditt paket skulle skadas/försvinna. Föremål under 2kg, som tex. ett par gogglar går att skicka som brev. (Allt över 2kg klassas som paket och är markant dyrare) I ditt fall tror jag det billigaste är om du köper ett förfrankerat kuvert stl. M för 45kr (porto ingår, upp till 2kg, bara det ryms i påsen) samt om du känner att det behövs även köper tilläggstjänsten rek. för 55kr jag är osäker på vad ett par goggles väger men låt oss säga att du packar dem i en egen låda som och bara köper frimärken skulle det om kollit väger mellan 250 och 500g kosta 36kr +12kr skrymmande avgift (går även där att köpa till rek-tjänsten) skulle du behöva ett L kuvert kostar det 65kr, eller kartong (grön) 95kr

Snödjup

Tillbaka
Topp