Frakt till Schweiz

Amiraya

Aktiv medlem
Frakt till Schweiz
Hej

Planerar att skicka ner ett par av mina skidor i förväg till Schweiz.

Är det någon som har koll på detta ? Har sökt en del utan bra svar.

Har kommit fram till att UPS ävensom enda som inte har maxlängd 150cm .

Tull och importavgifter får jag inget svar på, finns det en min gräns för värdet ?

Mvh

Lars

Frakt till Schweiz
Skickas ju skidor kors och tvärs, måste finnas fler som tar längre paket? Men kanske inte från privatpersoner? :unsure: När jag beställde från Frankrike för ett par år sen kom de med vanliga posten.
Via en annan tråd hamnade jag på den här sidan: https://soggle.com/versandarten/
De hävdar att man slipper tull om värdet är under CHF 65 (typ 780 SEK med dagens växelkurs). Inte kollat om det stämmer... Du får alltså ljuga och hävda att dina skidor är värda mindre än det. Sen om du skickar till dig själv borde det finnas något kryphål också?!
1700917589150.png

Frakt till Schweiz
Skickat till skidor till Schweiz flera gånger, att skicka långa paket går med alla fraktbolag. Du kan däremot inte skicka till ombud om de är längre än 150cm. Om du skickar till ett hotell/butik eller hemleverans går det bra. Har oftast skickat med UPS då de har varit billigast.
Ljug ej på tulldeklarationen, risken är att de då skickas tillbaka och det kan bli dyrt.

Frakt till Schweiz
Tack för svar .

UPS verkar vara de enda där man kan skicka långa paket från privatperson till företag i Schweiz (dom skall till en butik där jag har min förvaring).

Får fundera på tulldeklarationen, vad är det för värde på ett par 4år gamla FR skidor med Shift som har en hel del lagade skavanker ?

/Lars

Frakt till Schweiz
Fungerade superbra att skicka ett par skidor med UPS, 580 SEK, upphämtning hemma och kom fram på 5 dagar, skrev 50€ i värde och varken moms eller tullavgift behövde betalas (men där kanske jag hade tur).

Tillbaka
Topp