Framåtvolt

Sn0wrider

Ny medlem
Framåtvolt
Okey jag ha ringa problem att sätta framåtvolt på trampolin, men hur går jag vidare?

För det första hur ska hoppet vara byggt?
Vilken teknik?
Jag antar att det är stor skillnad med skidorna på!!

JAg är dessutom telisåkare!

Framåtvolt
Howdy!

Hoppet skall vara rätt högt och med lite, eller ingen kick. Nu åker ju jag iofs bräda, men i VT i vintras åkte vi med en skidsnubbe, som oxå gav sig f*n på att sätta framåtvolt. Polaren & jag (båda brädåkare) skottade upp ett hopp som VI skulle trivas i, precis som beskrivet ovan & i det satte skidkillen framåtvolt, utan större problem. Tekniken är, som med alla sorters rotation, att huvudet styr rotationen. Vid framåtvolt skall du alltså sikta på att borra in hakan i bröstbenet, så underlättas rotationen avsevärt! Kom sen ihåg att landningen kommer bli blind, så testa första gångerna i mycket puder, så att känslan sitter där sen!

Lycka till!
Ride on!

Framåtvolt
Grejen med detta trick är att INTE bara att dra in hakan i bröstet å ta i allt man har för att komma runt...dra in vika n huvudet e fösrta steget sen ska du kicka benen (hälarna) bakåt för det är delvis skiderna som styr volten. viker du bara in huvet kommer du troligen komma runt med kroppen utan att benen följer med å du landar på arslet.
så 1: vikner skallen
2:kicka bak benen

jag försökte flere gånger göra som de beskrivs på inlägget här ovan altså att bara vika fram skallen å då krachade ja hela tiden men så fort ja kickade bak benen satte jag de direkt!

Framåtvolt
Håller i stort sett med anuset...

På skidor är det det just skidorna som styr rotationen... de och pjäxorna väger en del så det gäller att få fart på dom... Dra armarna bakåt, och dra med hälarna... glöm inte att DRA MED HÄLARNA!

Tittar du bara neråt kommer du nog inte ens runt med kroppen utan gör istället en stilig dykning...

På bräda är rotationen lite annorlunda... Eftersom man står på sidan kommer rotationen bli sned... alltså drar man med armarna/axlarna runt, nedåt, åt sidan, samtidigt som man gör ett litet skutt med brädan...

Lycka till!

Framåtvolt
Hmm okej förstår nog...men hur mycket ska man kura ihop sig då? Jag menar jag kickar bak hälarna, men sen då? Ska jag sen alltså kura ihop mig så mycket som möjligt, som man gör på trampolinen eller?

Framåtvolt
Man kan säga att du ska försöka lägga upp hälarna på ryggen, och sedan dra överkroppen/huvudet ner mot knäna... Man ska inte bara kura ihop sig och absolut inte dra knäna mot bröstet, för då kommer du motverka rotationen...
nej, knäna och benen måste gå bakåt, sparka dig själv i bakhuvet med skidorna, sen ner med huvudet...

Förhoppningsvis har du sen lite känsla för var du är i luften så du avslutar rotationen i tid och inte ligger kvar i den posen när du landar... fast då ger du dina polare ett gott skratt... =)

Följer du det här borde du klara det galant... förhoppningsvis... kanske... testa i mycket puder de första gångerna och tänk inte på smärtan...

Framåtvolt
När jag gör front flip

vill jag ha ett brant hopp

du kastar dig faramåt och trar i hop kroppen kollar på skid spätsarna och vöntar tills du ser landningen

Tillbaka
Topp