frammontering?

frammontering?
Hej, jag funderar starkt på att köpa begagnade skidor pga pris, men dom är redan borrade för mittmontering!

Jag har redan köpt ett par bindningar, men dom passar inte för de borrhål som redan finns på skidan!
Därför måste jag ju montera bindningarna 0,5- 1 cm framför/bakom de gamla borrhålen.

Det är symmetriska skidor och jag vill hellre ha frammonterat än bakmonterat.
Skulle vilja ha lite synpunkter på vad jag ska göra!

Nu får jag tre par skidor för 3500 kr, är det värt det? Vänjer man sig vid frammonteringen? Förstörs ngn åkegenskap? Knäcks skidorna lättare vid de gammla borrhålen?

Är det istället värdare att köpa ett par nya skidor (rossignol s4 för ca 2500, atomic punx för ca 2000, fischer addict för 3500).

Skulle bara vilja ha lite tips och synpunkter :) peace!

frammontering?
Olika bindningar har olika mönster. Har du tur kan du få mitt ändå. du kanske inte heller har samma sullängd på pjäxan dom användes vid första monteringen.

frammontering?
När jag lämnade in mina skidor för bytte av bindningar, så monterades fram & bak -delen av bindningen lite längre ifrån varandra än på de tidigare bindningarna. Det gjorde att bootcenter fortfarande ligger kvar över monterings linjen på skidorna. En om montering är nog ingen större fara för skidans hållbarhet eller flexet.

frammontering?
Vad är det för bindningar du har och vilken bindning satt i de gamla hålen? Har förra ägaren samma sullängd som du har?

Varför vill du hellre ha frammonterat än bakmonterat? Det är iofs. svårt att säga, att inte åka en symmetrisk skida mittmonterat låter som något en 40-årig amerikan skulle göra... Jag tror att åkkänslan kommer bli märkbart annorlunda, speciellt om du frammonterar.

En sak är iaf säker, skidorna kommer inte knäckas av lite extra hål. Mina puderskidor har 3 monteringar innan mina bindningar, och det har inte varit några problem. Så länge hålen är tillräckligt långt ifrån varandra, 1 hållängd, är det bara att borra för glatta livet!

Jag har helt klart köpt ett par nya skidor för 2500:- istället för att köra på några jättebilliga begagnade...

Vad är det för skidor du får för 3500:?!?

frammontering?
Jag monterade om mina Thruster från 2,5 cm bakom mitt till mitmitt, de gick av efter 2 dagars åkning ;/

frammontering?
Får passa på att låna tråden lite, så slipper jag skapa en ny..

Hur mycket påverkas piståkningen om jag mitt monterar mina bindningar på Head Mad trix?

Självklart blir det annorlunda, men det blir inte som att åka blades som bara sladdar runt?

frammontering?
jag hade ett par public enemy som var mittmonterade, sedan lossnade bindningen och var tvungen att montera om dem, valde då frammonterat. Vad jag tyckte så känndes det helt normalt. Det enda problemet var att de gamla hålet slets mer och mer och i orsas vattenhopp såg de sina sista dagar :(

mitt råd: köp nya fisher addict, dödsköna symetriska skidor

frammontering?
Vänta nu frammonterat?? hurkan det på något sätt vara bättre en att ha bakmonterat, det lilla puderegenskaper skidorna har måste ju försvinnadirekt, och samma sak med allt annat iofs så är det så lite men jag förstår inte varför det skulle vara bättre en att bakmontera skidan.

frammontering?
Jag kör frammonterat på mina Fujative pga ett liknande problem.
Känner ingen skillnad i parken men det är på gränsen till psykiskt påfrestande att försöka slita runt skidorna i puder.

frammontering?
Okej jag förstår att det inte blir något större skillnad i pisten, men varför väljer man att frammontera? Det måste vara någon fördel med det eftersom ni väljer det, Känns fortfarande som att bakmontera är smartare och att det blir ju samma "obalans" som frammontera även om det inte blir så stor skillnad på någon av alternativen. Kör själv med 1,5 cm bakmonterat och jag känner inget av nån obalans men det går ändå köra i lite puder utan att behöva anstränga sig onödigt mycket som man behöver med mittmonterat.

frammontering?
RickeE sa:
Okej jag förstår att det inte blir något större skillnad i pisten, men varför väljer man att frammontera? Det måste vara någon fördel med det eftersom ni väljer det, Känns fortfarande som att bakmontera är smartare och att det blir ju samma "obalans" som frammontera även om det inte blir så stor skillnad på någon av alternativen. Kör själv med 1,5 cm bakmonterat och jag känner inget av nån obalans men det går ändå köra i lite puder utan att behöva anstränga sig onödigt mycket som man behöver med mittmonterat.
Den enda "fördelen" jag kan tänka mig med frammontering är att skidan kommer bli mycket stadig när man kör Switch.

frammontering?
RickeE sa:
Switch åkningen blir bättre :)

jag har något frammonterat och det känns inget spec. du vänjer dig nog ska du se :)

frammontering?
Okej då vet jag tack för svaren, var bara tvungen att fråga och NEJ USCH jag ska aldrig säga aldrig men jag kan säga att jag aldrig kommer ha frammontering då jag tycker mittmontering är jätte äckligt, Körde med det en säsong och ångrar det fortfarande, kör nu med 1,5cm bakmont och kommer nog låta det vara så i framtiden oxo. Men somsagt tack för svaren:D

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp