Från Göteborg Till Hovfjället

MuckuzZ

Ny medlem
Tjenna! Hade tänkt att dra upp till Hovfjället med några polare i vinter. Jag har vart där en gång innan med klassen, och då hade skolan fixat med en buss som körde oss hela vägen. Men hur tar man sig från Göteborg till Hovfjället annars? Jag har nämligen inte möjlighet att ta mig upp med bil. Jag har kållat på lite kartor och ser att det finns en motorväg som går hela vägen. E45 tror jag det var. Men vilken buss/bussar eller vilket tåg skall man softa på??

Puss till alla sötnosar som hjälper mig med mitt problem ;D

Hej.
Det billigaste och smidigate alternativet är nog att hitta en lokal resebyrå som arrangerar gruppresor.
Typ "Bengt-nisses bussresor".
Det brukar finnas massa annonser i lokalbladen, och det brukar bli billigare än att åka kollektivt
också.

edit: Det är ju också att åka kollektivt....men jag menar billigare än linjetrafik..typ...änna..

Senast ändrad:
Jag har för mig att Hovfjället ordnade Grattis resa med buss från Karlstad om man var där och bodde i deras anlägningar eller något sådant, måste ju vara ganska lätt att ta sig till karlsta å sen direkt buss dit, om de nu finns... kan ju alltid ringa och kolla.

Gå in på www.hovfjallet.se så finns det bussar där som gåt från Nils Ericssonsterminalen vid 6 tiden. Har åkt dom bussarna 2-3 gånger innan och man är då frame ungefär när liftarna öppnar tills tp till 16.15

JibbeRowGie sa:
Jag har för mig att Hovfjället ordnade Grattis resa med buss från Karlstad om man var där och bodde i deras anlägningar eller något sådant, måste ju vara ganska lätt att ta sig till karlsta å sen direkt buss dit, om de nu finns... kan ju alltid ringa och kolla.
Ja drog dit bara över dagen, då va det hellt foor free

vägen jag tror du tänker på är nog riksväg 45 och inte E45.. tror inte de finns nån E45 i sverige ens.. hursomhelst är den vägen allt annat en motorväg hela vägen.. massa 70 och 50 sträckor hela tiden och sjukt dryg väg..

men om du ändå ska åka varför inte åka till sälen istället som är max 15 mil extra och där finns betydligt roligare åkning..

E45 är Sveriges längsta väg, 169 mil, och ingår i Europaväg 45.
Fram till 24 november 2006 hette vägen endast Riksväg 45, detta datum invigdes E45 i Sverige. Omskyltningen har påbörjats på vissa håll, och ska pågå till sommaren 2007.

E45 i Sverige sträcker sig mellan Göteborg och Karesuando via Trollhättan, Vänersborg, Mellerud, Åmål, Säffle, Grums, Sunne, Torsby, Stöllet, Malung, Mora, Orsa, Sveg, Brunflo, Östersund, Strömsund, Dorotea, Vilhelmina, Storuman, Sorsele, Arvidsjaur, Jokkmokk, Gällivare, Svappavaara och Vittangi. Vägen är en stamväg i hela sträckningen.

E45 i Sverige kallas även för Inlandsvägen. Den har fått sitt namn på grund av att den korsar nästan hela Sveriges höjd och går i inlandet längs hela sträckan och till större delen parallellt med Inlandsbanan. Söder om Mora konkurrerar den med vad som idag är riksväg 26 om den titeln, främst eftersom man på den senare följer (den delvis nedlagda) Inlandsbanan till dess slut i Kristinehamn. Riksväg 26 Mora - Kristinehamn - Halmstad kallas idag Inlandsvägen Syd. Skall man färdas från södra Sverige till norra kan E45 vara ett alternativ till E4.

Så det så

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp