Från Milano Malpensa till skidorten - vad är billigast och bäst?

Wily

Medlem
Har bokat flyg till Milano Malpensa och funderar på att åka till Champoluc. Efter lite sökning på internet och även på det här forumet inser jag nu att det inte är helt enkelt att ta sig till snön från flygplatsen:

* Privat flygtransfer är ju på tok för dyrt och går bort.
* Att åka kollektivt verkar innebär att man först måste åka söderut till centrala milano och sedan ta tåg + plus buss för att komma fram. Känns som man åker på fel håll och kostnaden för tre färdslag måste väl ändå bli en slant?
* Att hyra en bil känns lockande prismässigt, men tanken på att behöva ligga på en liten slingrig alpväg i italien och försöka lista ut hur man får på en snökedja känns lite skrämmande.

Jag borde ju inte vara den första snåla skidåkaren som vill ta sig från flygplatsen till en skidort. Tacksam för era tips om vad som är billigast och bäst.
- Vilket färdslag rekommenderar ni (och ungefärlig kostnad)?
- Vilka skidorter är lättast att åka till från Malpensa?

Då vi ska till Alanga är jag också mkt intresserad av svaren här.

Just nu lutar vi mest åt att hyra en bil helt enkelt.

Svarttaxi med fattig bummare. Kostar bensin + en fylla. Men de är ju inte så många i Italien?

Svarttaxi uppfyller ju i alla fall billigt! ;) Men det känns lite svårt att matcha till flygtiderna....

Står på malpensa den 18 februari vid lunchtid - finns du fattig bummare så skicka ett pm ...:cool:

http://www.europeantransfer.com/

Om ni kan tima in en av deras schemalagda transfers sa kommer man ner lite grann i pris.

Da far man aka i delad 8 personers minibuss med andra resenärer,men dörr till dörr till hotellet. Kostnaden för nagot ar sedan var lite över 1000-lappen ToR.

Jämför man med mardrömmen att försöka ta sig fram i Aostadalen med kollektivtrafik sa var det värt extrakostnaden.

Wily sa:
* Privat flygtransfer är ju på tok för dyrt och går bort.
* Att åka kollektivt verkar innebär att man först måste åka söderut till centrala milano och sedan ta tåg + plus buss för att komma fram. Känns som man åker på fel håll och kostnaden för tre färdslag måste väl ändå bli en slant?
* Att hyra en bil känns lockande prismässigt, men tanken på att behöva ligga på en liten slingrig alpväg i italien och försöka lista ut hur man får på en snökedja känns lite skrämmande.
Haha skrämmande att sätta på en snökedja och slingriga italienska vägar ;) visst att vägen till Champoluc inte är motorvägen men så farlig är den inte att köra. Eftersom det bor mycket folk längs vägen, måste ni ha en jäkla tur om det kommer dummp som tvingar er att sätta på kedjor. Hyrbil kanske blir kul? att gör en utflykt till någon annan närbelägen skid ort? (om ni skulle ha högtryck med sol och 15 celsius) Cervina eller så? Så jag tycker beronde på ekonomi att hyra bil blir bäst, i alla fall mer frihet! Sen om ni hittar en billig transfer är ju det smidigare och ni slipper oroa er om snökedjor...

Det är inte så farligt, så länge som man landar relativt tidigt för det tar en jäkla tid bara att ta sig hela vägen... Först måste du ta ett tåg till Milano central, det är ganska enkelt att hitta. Redan på flygplatsen kan du köpa biljett hela vägen till Verrés. Sen när du väl är på tågstationen så får du antagligen ta ett tåg där ett eller två byten kommer att ske. Kolla på trenitalia.com. Se till att skriva upp stoppen och vilka tider innan Verrés för det kan verkligen vara en pain the in ass att gå av vid rätt ställe... Oftast är det mörkt när man anländer dit.
Efter det så ska du ta bussen upp till berget, den går bara ca 50m ifrån där du kliver av, gå runt byggnaden och sen rakt fram, det är en trevägskorsning. Oftast får man vänta ett tag på denna buss. Allt som allt tror jag man kom till Champoluc för ca 25€ om jag inte missminner mig helt...

Jag är inte helt säker men tror busstabellen är här:
http://www.vitagroup.it/datapage.asp?id=3&l=1

Ta Verres-Ayas dal 10.09.2012 |

Hyrbilarna i närheten av Alperna brukar ha dubbfria vinterdäck med hyfsade vinteregenskaper som man ofta "måste" välja. Dock kommer det många gånger till en avgift på några hundra, trots att du inte kan avstå vinterdäck ..... Var uppmärksam när du bokar. Osäker på hur det är i Italien. Vinterdäcken kompletteras ibland med kedjor, men för att de ska behövas ska det var ett rejält snöfall och riktigt branta vägar!!

Att få en bummare att hämta är mycket dyrare än att ta sig dit själv! Och det med att hyra bil kommer bli väldigt dyrt och det kan vara så att man måste förboka kedjor för det är lag på det i bergen i Italien och det kan vara slut...

Senast ändrad:
Tag fran Malpensa till Milano Centrale (Tagstation) = 10 euro
Tag Milano Centrale-Verres 13,80 euro (Verres ar stationen du ska av i om du ska upp till Champoluc

Tagen fran Milano gar ungefar varje timme, Byte oftast i Chivasso, sedan Ivrea, alltsa tva byten pa denna stracka.
Pa biljetten star som sagt inte bytena med sa se till att ta ett foto eller skriv ner nar du koper biljetten (oftast automat).
Buss fran Verres upp till Champoluc 2,80 euro, gar ungefar varje timme, ibland varannan.

Det kan vara ett helvette att aka kollektivt i Italien, men de ar iallafall billigt och ar du bara lite uppmarksam sa ar det inte nagra storre problem.

Vill du ha skjuts brukar bummartaxi ga pa runt 100 euro for att tacka bensin, tullar och burgare pa vagen. Hyrbil ar ratt billigt ibland, snokedjor ar lag pa, men behovs i 99 fall av hundra aldrig. Ligger aldrig sno pa vagen upp till Champoluc

//eric

Senast ändrad:
Italienska Hyrbilar Är Inte Utrustade Med SnÖdÄck, DÄremot Fick I Alla Fall Jag Med SnÖkedjor NÄr Jag Hyrde PÅ Bergamo

Ett stort tack för alla svar!:):)

Jag kommer avlägga rapport här efter resan.

Hjärnblödning, va helt fel resa jag tänkte på.

Senast ändrad:
Har nu kommit hem från resan som till slut gick till Gressoney och Monterosa. Riktigt trevligt ställe som kan väl rekommenderas. Nu var det dåligt med puder så det blev mest piståkning vilket inte var fy skam heller. Dåligt med riktigt branta backar, men otroligt många trevliga röda pister med vacker och trevlig åkning. Hade också ett fantastiskt boende som gjorde sitt till! :)

När det gäller transporten blev det hyrbil, vilket jag inte ångrar. Betalade 66 Eur för en helt ny Citroen Berlingo för fyra dagar. Det är lätt och hitta och är bra skyltat från flygplats till Aostadalen och på autostradan flyter det på riktigt fort och bra. Visserligen åker man på vägtullar på 10 Eur på varje håll, men det får man ta. Den sista biten upp i bergen med kringelikrokväg tar mycket tid att köra, men är lättkörd.

När det gäller snökedjor har man tror jag i 99,999% av fallen aldrig någon användning av dom när man åker till de här ställena. På låglandet verkar det mycket sällan vara snö och i dalen var det mycket mindre snö än i berget.

Jag har försökt hitta vad det blir för böter om polisen stoppar en utan snökedjor i Aosta men inte hittat uppgift på det.
Gissningsvis mycket dyrt. Men hur stor är risken att man blir stoppad för en sådan kontroll? Sker nog bara om man har oturen att hamna i en snöstorm och inte kan ta sig fram. Ser polisen att man inte kan röra sig ur fläcken så får man räkna med böter.

Vad är då rekommendationen?

Från Malpensa skulle jag definitivt köra på bil. Den ekonomiskt lagda skippar snökedjorna och håller koll på väderleksrapporten. (Skulle snöstormen komma går det ju parkera bilen någonstans i Aosta och ta bussen därifrån).

Tillbaka
Topp