från skidor till snowboard

sweet-matte

Ny medlem
Halloj, hoppas att jag placerade tråden rätt?
Jag har åkt skidor sen jag var liten (är 16 år gammal) och anser att jag är ganska bra på det, både pist, park, offpist. Jag har i snart 2 år åkt longboard och därför tycker jag att det skulle vara kul att ge snowboard en chans, det ser så himla skönt ut. Jag hyrde bräda en dag förr förra vintern och lärde mig ganska snabbt att svänga åt båda hållen. Sedan ramlade jag i slutet på dagen och vred till minisken på knät. Resten av resan fick jag vara hemma och sedan dess har det inte blivit ngn mer snowboard. Nu i vinter då jag ska både till Åre, alperna och sälen så har jag tänkt hyra bräda. och har följande frågor.
-Hur lång tid tar det vanligtvis att lära sig hoppa, göra några grabs, 180?
-Är det inte väldigt lätt hänt att skada sig då bindningarna på snowboard inte löses ut när man ramlar?
-Hur lång tid borde jag hyra för att verkligen ge det en chans?
-Ni som har gått över från skidor till snowboard. Vad är det som är så mycket bättre med snowboard?
-hur långt tid tar det att komma ikapp polare (duktiga) som kört flera år. Är det nästan försent?
-vilket är roligast offpist?
-fördelar/nackdelar snowboard vs skidor
om ni har något annat förutom frågorna om ämnet så är jag även sjukt tacksam för något svar
mvh matte.

Alltså det jag känner är bättre med bräda mot skidor är att på skidor kan iaf jag mer vilket gör att jag vill ha större saker för att bli lika nöjd medans på bräda där kan man ha skitkul och sätta nya grejor på småsaker lixom :P

Allt handlar om motivationen, vill du bli bra på det så kan det gå skitfort!

Roligast offpist är det du känner dig bekvämast med eftersom tex skogåkning kan bli trixig om du inte är bekväm med det du åker på ;)

Har man för bred stance eller för mycket vinkel på bindningarna så är det lättare att göra illa knäna men allt beror ju på hur man krashar lixom.

Ang 180 och grabs så är grabs rätt enkelt och frontside 180 är tokenkelt! backside är däremot läskigare om man inte är van men det är precis samma grej som att slidea backside på longboarden, alltså man måste bara våga :P Ska man däremot snurra mer så blir det genast mycket svårare och där kan man inte riktigt säga någon tid :)

Motfråga, varför vill du byta ifrån skidorna? :)

Vilken snowboard som helst är mycket lättare att åka offpist med än traditionella pistskidor. Fördelen med skidor i offpist för mig är att jag känner mig tryggare när det är riktigt brant och den uppenbara fördelen att ha ett par stavar och kunna skejta när det blir flackt. För mig är det lekfullare med snowboard och det behöver inte gå så jäkla fort för att det ska vara roligt.

Visst vurpar man mer på snowboard och väldigt mycket i början men inte gör man illa sig mer än med skidor. dra in armarna mot kroppen och slappna av så brukar det gå bra. Hjälm rekommenderas starkt, helst också ryggskydd. Handledsskydd vette fan om de inte gör mer skada än nytta, bättre att lära sig falla rätt tycker jag.

Ska du till Åre så undvik stjärnbacken och gästrappet, Ullådalen och duved/tege har de skönaste backarna för brädåkning i mitt tycke.

Jag skulle rekommendera en snowboardlektion för att få ut det mesta av din semester. Då kommer du igång fortare och kan ha kul istället för att ägna en dag åt att slå rumpan blå. Hade jag varit nybörjare idag så hade jag absolut gjort det.

Ska du hyra snowboard i Åre så rekommenderar jag att inte hyra den på Skistar Shop, kolla istället på Åre Skidsport, de kan snowboard.

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp