Frankrike 09/10

gronis

Medlem
Frankrike 09/10
Nu tycker jag att vi startar en egen tråd om La France, så vi slipper störa österrikarna.

Hoppas alla hittar hit,

Frankrike 09/10
Hej igen Gronis!

Kan ju slänga in samma undran igen då, eftersom det är en ny tråd:

Serre Chevalier anyone?
Tips om boende, jobb och det gamla vanliga.
Jag känner att det är dags för mig att på allvar tackla skogsåkningen.

Frankrike 09/10
Bo i villenueve, urbania har hand om alla lägenheter.
Eller gå genom langley, bo och jobba på La Vielle Ferme i villenueve, eller saloon i chantemerle.
Annars kan du söka på La Grotte t.ex.

Eller så drar du till Val Thorens! =)

Frankrike 09/10
Jag ska till Serre :) Går det verkligen att få jobb på Grottan? Trodde bara det var engelsmän som jobbade där :p

Frankrike 09/10
Bra initiativ

Jag är inte sugen på Val D'isere. Tänker mig att det är för "känt" så att säga. Lite svårt att förklara men det lockar liksom inte. Jag siktar in mig på antingen Serre Chevalier, någon ort i Italien eller någon mindre känd Fransk ort.
Skogsåkning är nice men jag vill ha kalfjäll också, det finns väl?
Tack för tipsen baelter!
För Serre pepp - om det är någon som inte ännu läst den - kolla https://www.freeride.se/content/1905/ .

Frankrike 09/10
Bizz:

Kolla bilderna som finns under Skidorter>Serre Chevalier. Någonstans i mitten finns rätt många kalfjällsbilder om jag inte minns het galet. Hittade även en film i videoarkivet när jag sökte lite där.

Och tack för tipsen Baelter!

Har förresten redan gjort en vinter i Val Thorens. Underbart, förutom när vädret fuckar upp. :)

Frankrike 09/10
Det verkar som om alla våra olika önskemål kan finnas i serre chevalier.
Jag mailade dom och frågade om billiga lägenheter. Då svarade dom och sa att dom ville ha min adress så att dom kunde skicka en katalog med allt boende som fanns. Så nu är det bara att vänta för min del.

Någon annan som har hittat något?

Frankrike 09/10
hallå hörreni serre folk. var där detta året :) har ni frågor, så kanske jag kan svara på dem .. =) happy to help

själv bär de av till val thorens! råd?

Senast ändrad:
Frankrike 09/10
kajsaar sa:
hallå hörreni serre folk. var där detta året :) har ni frågor, så kanske jag kan svara på dem .. =) happy to help

själv bär de av till val thorens! råd?
Grymt, uppskattas mkt!=)

Har du någon by du rekommenderar före än annan och då någon specifik lägenhet/hus?
Möjligheten att få extra jobb, går det att fixa på plats, eller skall man börja söka redan nu?
Ingår liftkort i några jobb?
Sen till sist, vad har du att inte rekommendera?

Tack på förhand

/p

Senast ändrad:
Frankrike 09/10
sorry to tell you - säsongade inte..
Men kan försöka hjälpa lite med råd iallafall kanske.

Villeneuv var jag i.. har inte så mycket jobb-råd direkt.. men såg att någon skrivit att de bara var engelskmän som jobbade på La grotte? nej det är inte sant.
Kom på att detta kanske inte var rätt för mig att skriva, såg bara tråden i Highlights på första sidan freeride.. men lite råd kanske..

Vi bodde i en lägenhet, som hette Hameau De Bez.. as nice, fanns för sommar och vinter resenärer.
Pisten Casse de Boeuf mot Villeneuve är klassiker.
att dra ett käk i solen på Per et Noëlle på Place de l'Aravet är ett måste.
bästa backarna tycker jag var på toppen La Montagnole under Yret-liften.. backen bredar ut sig lite längre ned, underbar backe! lång också (offp).

Hoppas jag var lite till hjälp.. otherwise ha en nice trip ner dit iallafall!

Frankrike 09/10
Jag och en polare är sugna på Chamonix, verbier eller Serre Chevalier. Efter att ha läst recensionerna på serre Chevalier här har man blivit riktigt sugen på den orten det ända som ja ser som en liten nackdel där är att de inte är samma fallhöjd som Chamonix och Verbier utan den ligger på 1300 meter och är det nån som vet här om det blir någon nackdel eller att man kanske inte använder alla fallhöjd i de 2 andra orterna?
För övrigt undrar jag också om Serre chevalier är lika dyrt som chamonix och verbier eller om man kan hitta billigare boende där och för ungefär hur mycket? och om det är svårt att hitta`?

Tack sam för vilket svar som hellst som kan hjälpa mig på traven MVH Alex

Frankrike 09/10
Heddious
Ja att döma av foton och pistkartan finns det annat än skog, det så det blir nog bra. Skog ska heller inte underskattas.

Gronis
Du mailade urbania eller? Jag slängde iväg ett nu också. http://www.urbania-vacances.fr/Default.aspx .
Gjorde en sökning på Briancon, 6 bädds och fick upp massor med resultat för 360 euro/vecka. Vill vi bo trångt, och till veckopris kommer vi alltså undan med 2550 kr p/p och månad. Ett stort plus med att bo i Oslo är för övrigt att allt under 4000 känns billigt.

Kajsaar
Tack för tipsen! Fler saker jag funderar på: Hur mycket svenskar? Hur bra terräng? Liftnära/gå-till offpist? Fin stad? Saker att göra när det är kasst väder? Bra pister?

Gettan
Visst är det lite trist med fallhöjden men allt över 1000 klarar man sig på bra. I Kanada, Usa och Japan är 1000 m riktigt bra. Viktigare i så fall är hur många sammanhängande fallhöjdsmeter man kan få. För det är riktigt skönt att mot slutet av säsongen kolla exakt hur bra ens benmuskler och kondition har blivit genom att dra ett 1000 m offpiståk.
Om du syftar på de 2800 fallhöjdsmeter som Chamonix skryter om så är det ju bara Vallé Blanch som har det, och där bör man ha guide. Grands Montets har 2200 men jag vet inte hur ofta man kan få bra topp-bottenåk där.
Jag tror (och hoppas) att Serre Chevalier är billigare och har mindre konkurrens om lägenheter. Men det kommer väl visa sig så följ bara tråden.

Frankrike 09/10
Bizz:

Är det inte bättre att leta boende i Chantemerle eller Villeneuve? Mer centralt i systemet, och på Serres hemsida står det att Briancondelen stänger tidigare än övriga Serre, redan i början av april. Bara en tanke.

Å andra sidan är 15000 för en hel säsong riktigt billigt, jag betalade ca 27000 för fem månader i Val d'Isere i vintras.

Langar iväg ett mail till dem jag också, kul att se om de svarar samma saker.

Frankrike 09/10
De gånger som jag varit i Serre har det trots såväl franska som svenska sportlovsveckor varit förhållandevis lite kö. Givetvis fick man stå en kvart om man var sen efter frukost men det är verkligen inte mer och väl i systemet ser man knappt några köer alls.

Terrängen är som gjord för lite Off Pist åkning på normal till enkel nivå. Det går att hitta branta partier men de är ofta ganska svåråtkomliga. Vill man åka puder i normal terräng räcker det ofta att glida från liften utan att för den sakens skull tappa särskilt många höjdmeter.

Villeneuve, som är den enda ort jag varit i, är inte direkt en mysig alpstad utan snarare en typisk fransk småstad med mycket bilar och asfalt. Utelivet är i princip uteblivet om man bortser från La Grotte (som visserligen är helt sjukt vissa kvällar). Det var där jag första gången fick se en bartender i tomtekostym, dansandes på bardisken, med byxorna halvt nere samtidigt som han försökte slå sönder alla glödlampor med någon form av lysande plaströr. Säga vad man vill om Engelsmän men dricka kan de!

Har faktiskt aldrig varit i Serre när det varit dåligt väder, antingen har det snöat lite smått eller varit strålande sol. Tror inte det kan vara dåligt väder här och om jag inte minns fel är de alpernas solsäkraste ort.

Angående fallhöjden ligger ju La Grave ett stenkasst bort så där kan man åka av sig så man klarar sig några veckor :p

Och ja! Jag ska till Serre och köra min första säsong! :D

Frankrike 09/10
Såg att Kajsaar kom med ett mattips också så då vill jag inte vara sämre :p

Café de Soleil:s pizza är ett måste! :)

Piste du Luc Alphond är också en mycket fin pist.

Sorry om jag hade fel om La Grotte men alla som jag träffade där som jobbade kom från England :p

Frankrike 09/10
Heddious
Den sökningen jag slängde iväg var mest för att få en idé om priserna, ingen speciell tanke med Briancon just. Men det är svårt det där med vilken by:
Fördelar med Briancon:
- Gammal, genuin by med historia. (De högre upp i dalen är troligtvis byggda för skidåkningen, i värsta fall betongkomplex).
- Större by, mer butiker (billigare), caféer, boulangerier, patisserier osv.
- Kanske mer att göra? Simhall? Biljardcafé? Ungdomsgård? (Bara gissningar).
- Ev. Billigare boende.
- Mer fransmän.
Nackdelar:
- Stänger tidigare på säsongen.
- Skidbuss om man vill vara först upp i övre systemet.
- Troligtvis mindre (internationella) uteställen.
- Mer fransmän.
Det beror ju lite på vad man vill ha. Finns förstås fler aspekter och jag vet absolut inte var jag helst vill bo än. Vi kan ju kika på alla byar medan vi funderar vart vi vill bo?

Raspet
Tack för alla tips! Hade glömt att fråga hur det är med köer. Hur såg det ut innan liften öppnade? Hur tidigt var man tvungen att vara där på morgonen för att hamna i första kabinen?
Kul att höra att det finns mycket lättillgänglig offpist. Du tror inte att det finns mer brant terräng om man letar lite, eller klättrar?

La Grotte får man kolla in. Kanske på julafton då? Och La Grave ska jag definitivt ta en tur till!

Senast ändrad:
Frankrike 09/10
Om man var vid dalliften 15-20 minuter innan den öppnade var det inga köer :) Problemet är att det direkt vid ca 5 över tjocknar på ganska snabbt eftersom alla skidskolor ska upp då (och har företräde). Kommer man alltså innan dessa är det sällan någon kö att nämna.
Vi åkte aldrig med första kabinen men jag kan tänka mig att det räcker med en halvtimme innan öppning.

Om man är sugen på att klättra lite så tror jag inte det kan vara några problem att hitta all sorts terräng. Några som jag åkte med några dagar pratade om fina repor men att man då var tvungen att gå en bit tillbaka till liften.

Eftersom systemet ägs av kommunen (källa?) är det ganska gamla liftar och kabiner men det är också en fördel för oss eftersom systemet inte är särskilt exploaterat. Till skillnad från t. ex Val dIsere kan man hitta många fina åk mellan pisterna.

Ett annat bra tips är att sitta på Langleys hotell "La Vieille Ferme" och prata med guiderna från Access som kommer en gång i veckan. Vi fick några riktigt bra tips på fina åk, helt gratis.

La Grave är ett definitivt måste för en säsongare, är det inte lite därför man åker till Serre Chevalier? :)

Frankrike 09/10
Bizz:
Nja, det vet jag inte! Jag skickade till contact@serre-chevalier.com. Får ju hemskickad en katalog tydligen så får vi se vad som finns i den :P

Jag tycker inte 2500/månad är så farligt. Jag betalar 3000 för en etta i strömstad nu.

Frankrike 09/10
alexander.gronberg@hotmail.com

vi kan väl säga en lista på alla som vill dit men inte har något boende? Vilket t.ex. är jag

Senast ändrad:
Frankrike 09/10
Raspet

Det där med liftköer låter ju riktigt lovande. Bra tips i övrigt också. La Grave är en klockren bonus.

Gronis

Okej jag har fått kontakt med urbania nu också men inget erbjudande än. Prövade maila contact@serre-chevalier.com också. 2500-3000 är ju mer än bra. 4000 räknar jag kallt med, så blir man inte besviken.

msn: filur88@hotmail.com

Frankrike 09/10
Bizz

Har du kollat på om det går att hyra den lägenheten hela säsongen? Ett alternativ är ju att hyra den så långt det går, åka ner och hoppas på att hitta något annat.

Frankrike 09/10
Jag slänger in lite om Val Thorens åsså.. är de nån som e sugen på att dra dit?
jag e inte säker på att jag har boende .. men verkar ju lätt att fixa men man måste ju ha folk åsså, blir litta dyrt med en personi en lägenhet!
:)
Nån som har nåt annat förslag? Nån plats över kanske?
Iväg ska jag iaf!

Frankrike 09/10
gronis

Det är lite skumt för efter att ha mailat Urbania med en allmän förfrågan så får jag svar att de inte har något till uthyrning för hela säsongen. Fick intrycket av att de inte hyrde ut säsongsvis alls. Men några dagar senare så fick jag ett till mail från Urbania där de ville veta om vi var vuxna eller vuxna/barn samt om vi skulle jobba eller bara åka skidor. Jag har svarat på det senare mailet men inte fått något tillbaka än. Håller er förstås uppdaterade.
Känns onödigt jobbigt att behöva byta boende efter halva säsongen. Det borde gå att hitta något som funkar från början till slut, vi är väl inte sent ute?

Frankrike 09/10
Hejsan undrar bara, är inte 2200euro/person december-maj i en lägenhet på 25 m2 i centrala Val Thorens jättedyrt?
Det är 5750 svenska kronor per person och månad..
Lägenheten är för 4 personer dvs han skulle ha 8800 euro då..
tack för mig.

Frankrike 09/10
Bizz

Okej, men det låter väl lovade ändå. Jag åker tillbaka till Uppsala nästa helg och får då ta del av den fantastiska katalog serre skickade.
Så sant! Jag vill i alla fall ha boende klart när vi åker ner!

Frankrike 09/10
Sådär! Då var boendet i Serre fixat :) Säg till om ni vill ha tips, turistbyrån (tror jag) hjälpte till något enormt!

Frankrike 09/10
Tjenare :)
Vi bor i Chantemerle i en tvåa med tre sängar, den kostar 2800 euro för 15 dec till 24 april.
Jag ringde till turistbyrån och de var väldigt hjälpsamma (kunde bra engelska med) :)

Tél : 00 33 (0) 4 92 24 98 80
Email : resa@serre-chevalier.com

Tror det är lättast att ringa.
Säg till om det är några frågor :)

Frankrike 09/10
Jag är också sugen på frankrike. Antingen val thorens eller serre chevalier.
Jag vill åka mycket mycket puder men även lite park och festa lite med :)

Jag åker själv och har inget boende än så länge men kolla den här tråden https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=55972 om man delar lägenheten på 6 pers blir det 1483 euro per person. Jag har mailat killen och frågat om el och vatten och sånt ingår i priset men inte fått något svar. Är det någon som är intresserad?

Annars så är jag med på att dela boende lite vart som hällst nästan.

Frankrike 09/10
Jag ska ner till franska alperna till vintern. vill lära mig franska... jag måste ha jobb där nere annars blir det svårt att klara sig..

något tips? funderar på serre.

Frankrike 09/10
Det beror nog helt på hur duktig du är på franska nu. Om du redan i princip kan prata franska skulle jag rekommendera någon lite mindre ort eftersom alla är så pass bra på engelska (och svenska) på de större orterna. Det är ju dock kanske lite väl överkurs att åka till en liten by där det bara bor några franska tanter om man inte är superduktig på språket :)

ps. såg er Serre-maillista: rasmus.pettersson"snabelA"live.se

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp