Visst, du har rätt - tekniskt sett går det att få bostadsbidrag...
För att ha rätt till bostadsbidrag i Frankrike räcker det betala hyra till en tredje part (och stå med på kontraktet med hyresvärden). Sen finns det vissa krav t.ex carte de séjour, franskt bankkonto (franska myndigheter betalar inte ut till utländska konton...tror jag å andra sidan vi inte gör i Sverige heller...). Sen finns det vissa krav på lägenheten vad gäller hyra, storlek, antal boende etc som också bestämmer hur mycket du får (om något).
För att skaffa carte de séjour(om man skall stanna över 3 månader) får man gå till prefekten (polismyndigheten) med:
-pass
-personbevis (max typ 4 veckor gammalt, PÅ FRANSKA! Gick inte att få av skattamyndigheten för tre år sen, fick ta ett på engelska och hosta upp med 300 franc för att en certifierad fransk tolk skulle översätta till franska där nere)
-boendebevis (dvs hyreskontrakt)
-svartvita foton 3 ex
-frankerade kuvert till franska adressen 2 ex
-bankintyg (som sägar att man har råd att bo där i tre månader, tec kontoutdrag från din svenska bank)
-gällande sjukförsäkring (blankett e111 från försäkringskassan)
sen gäller det som sagt att lyckas övertyga en fransk bank att du skall få öppna ett konto hos dem som du bara skall använda ett litet tag: tips - ljug. vissa banker tar en avgift för att öppna/avsluta konton...
SEN går du till CAF (Caisse Allcations Familliales, typ svenska SOS) och fyller i en ansökan om hyresbidrag som skall skrivas under av din hyresvärd samt bifoga kopior på
-hyreskontrakt
-carte de séjour
-id-handling (pass)
-bankkontobeviset
med lite tur hinner du med allt det här på 3 månader (tog mig ca 5, fast jag var rätt slö..) och sen så är det bara att ta emot den stackars summa som du mot förmodan har rätt till...
Enkelt som en plätt va!!!!?! (fransoser uppfann byråkratin, nästan iallafall)
//Christian - som har hört att Sverige också har komplicerad byråkrati om man är utlänning....
PS.ooops, höll på att glömma:man måste ha ett giltligt skäl att få uppehållstillstånd också...tror att turista (=ski-bum) bör vara ok... DS.