Franskt bostadsbidrag

JosefinApelsin

Ny medlem
Franskt bostadsbidrag
Jo, jag råkar veta att det går att få bostadbidrag i Frankrike av den franska staten, men att det ska vara något rackarns krångligt. Är det någon som fått bidrag och vet vad man kan tänka på att fixa (personbevis, etc) innan man åker ner?
Jag vet också att man måste ordna ett franskt bankkonto, är det någon som vet vilka banker det finns i Chamonix? Det är ju smartare att ha en fransk bank som också finns på orten...

Franskt bostadsbidrag
Undrar också lite om det där med bankkonto. Fast mer intressant för mig är då Val d"Isère. Nån som vet hur det funkar?
För övrigt har man nu 8247 timmar kvar tills man tidigast kan ge sig iväg.. och det blir väl ganska med en gång skulle jag tro :) *längta*

/D.

Franskt bostadsbidrag
Det finns ett antal banker i Chmonix och det borde väl finnas info på chamonix.com eller chamonix.net om det. Däremot vet jag att de är jäkligt knivigt att få ett konto. Pratar man inte franska är det nästan att glömma så vid man inte knallar in med en stor koffert med pengar. Vidare vill dom att man ska ha med sig ett anställnings bevis för att man ska få öppna ett konto vilket alltså betyder att man måste ha ett jobb som man skattar på.

Det är inte lätt och rent ut sagt skiter dom i om de förlorar dig som kund om du bara är en sleten skibum. En idé kan ju vara att höra med diverse banker innan, maila dom osv men helst på franska de blir så tjuriga annars. En bank jag har för mig finns är BPN ller var det BNP.

Lycka till och ha kul.

Deep and Steep på Volrat Thamsgatan

Oskar

Franskt bostadsbidrag
Visst, du har rätt - tekniskt sett går det att få bostadsbidrag...

För att ha rätt till bostadsbidrag i Frankrike räcker det betala hyra till en tredje part (och stå med på kontraktet med hyresvärden). Sen finns det vissa krav t.ex carte de séjour, franskt bankkonto (franska myndigheter betalar inte ut till utländska konton...tror jag å andra sidan vi inte gör i Sverige heller...). Sen finns det vissa krav på lägenheten vad gäller hyra, storlek, antal boende etc som också bestämmer hur mycket du får (om något).

För att skaffa carte de séjour(om man skall stanna över 3 månader) får man gå till prefekten (polismyndigheten) med:
-pass
-personbevis (max typ 4 veckor gammalt, PÅ FRANSKA! Gick inte att få av skattamyndigheten för tre år sen, fick ta ett på engelska och hosta upp med 300 franc för att en certifierad fransk tolk skulle översätta till franska där nere)
-boendebevis (dvs hyreskontrakt)
-svartvita foton 3 ex
-frankerade kuvert till franska adressen 2 ex
-bankintyg (som sägar att man har råd att bo där i tre månader, tec kontoutdrag från din svenska bank)
-gällande sjukförsäkring (blankett e111 från försäkringskassan)

sen gäller det som sagt att lyckas övertyga en fransk bank att du skall få öppna ett konto hos dem som du bara skall använda ett litet tag: tips - ljug. vissa banker tar en avgift för att öppna/avsluta konton...

SEN går du till CAF (Caisse Allcations Familliales, typ svenska SOS) och fyller i en ansökan om hyresbidrag som skall skrivas under av din hyresvärd samt bifoga kopior på
-hyreskontrakt
-carte de séjour
-id-handling (pass)
-bankkontobeviset

med lite tur hinner du med allt det här på 3 månader (tog mig ca 5, fast jag var rätt slö..) och sen så är det bara att ta emot den stackars summa som du mot förmodan har rätt till...

Enkelt som en plätt va!!!!?! (fransoser uppfann byråkratin, nästan iallafall)

//Christian - som har hört att Sverige också har komplicerad byråkrati om man är utlänning....

PS.ooops, höll på att glömma:man måste ha ett giltligt skäl att få uppehållstillstånd också...tror att turista (=ski-bum) bör vara ok... DS.

Franskt bostadsbidrag
för att få ett bankkonto måste du(enligt reglerna) ha bevis på att du skall stanna mer än 5 mån(arbetskontrakt), intyg från den du bor hos, om du kan prata flytande franska eller charmar skiten ur bankpersonalen kan det gå vägen utan. båda säsongerna jag har varit nere i chamonix har jag planerat att göra liknande saker men det blir aldrig av för det är så helvetes jobbigt.

Skit i det, skaffa mer pengar och åk mycket skidor istället för att lägga ned massa tid på sånt trams.

M.V.H.

Tomas

Franskt bostadsbidrag
OOOOOOoooops. Det stämmer, vi var inte med i EU
när jag bodde i Frankrike... Man kanske inte
behöver carte de séjour idag. Tänkte inte på
det. Fast å andra sidan så vet man aldrig med
våra kära fransoser. Den som lever lär få se!

/Christian

Franskt bostadsbidrag
Hej!
Jag ska ner till Chamonix i slutet av november för att stanna hela säsongen. Jag ville också skaffa ett franskt bankkonto (mest för att slippa uttagsavgifter i utlandet) så jag gick in på Handelsbanken för att höra mig för. De sa att det kunde vara problem att skaffa konto därnere, men att de var villiga att hjälpa till med att fixa det. Gå till din bank i Sverige och be om ett slags intyg om att du har ett bankkonto här hemma så blir det garanterat lättare att få hjälp när du kommer ner. Det gör ett seriöst intryck samt en slags garanti att du en en "trogen" bankkund!
Själv la jag ner det projektet och skaffade ett VISA kort i Skandiabanken, då de inte tar någon avgift för att ta ut pengar utomlands. Men det var väl inte det du var ute efter i första hand förstår jag.
Rock on, vi ses i Chamonix!
/Kalle

Franskt bostadsbidrag
strunta i bostadsbidragen!
ingen idé. sverige och frankrike har skrivit under det sk shengen-avtalet vilket innebär att man måste stanna längre än 7 mån för att få carte-de-sejour. hopplöst. försökte ett bra tag men la till slut ner det då prefekturen helt enkelt vägrade ge mig uppehållstillstånd. de struntar helt enkelt i det. spara din energi på att åka i backen istället. det är mitt tips. öppna bankkonto är inte lätt det heller. är man studerande (frankrike har massor med stundentrabatter) så går det an men det tar sin lilla tid...

Tillbaka
Topp