Man kan åka rakt fram på flera sätt på en Freebord utan att behöva slajda.
Man kan köra på bara centerhjulen om man har bra balanssinne, eller så kan man ligga löst på en kant utan att behöva carva så mycket.
Det går som sagt att ta bort centerhjulen om man vill köra på bara kanthjulen, men det är inte värt besväret... det är lite pill med att få dit alla grejer igen sen, (skruvar, washers, hjulen)
Det heter faktiskt Freebord. Dom har tagit bort A:et för att utmärka sig lite mer. Det finns ju så många "boards" där ute... Dessutom så finns det ju ett "fribord" på båtar (vet att det finns, men ingen aning om vad det är) så den engelska termen måste ju vara typ "freeboard". fast det är ren spekulation.
www.freebords.se är den svenska återförsäljaren för freebord. Du kan få ett komplett paket med Bräda, truckar, justerbara bindningar och extrahjul för 3000 kr. Jag tycker det är ganska sjysst med tanke på att jag lade ner samma pengar på bara mina boots och bindningar till snowboarden som jag bara använder 1 vecka om året...
Du kan åka hur mycket du vill hela våren, sommaren och hösten.
Jag är helt såld på freebord! har åkt sen mars och har fått upp ett par filmer redan! Har man åkt snowboard innan så avancerar man fort!
Vi har haft ett eget forum sen mars och vi har redan haft 2 stycken "freebord camps" där vi samlat ihop ett gäng i en stad och åkt skiten ur backarna! Mycket uppskattat!
Kolla in på hemsidan och forumet om ni är intresserade!