Freebordhjälp

johanbjoerk

Ny medlem
Freebordhjälp
Tja!
Jag funderar på att köpa en freebord från www.freebords.se men jag undrar om det går att ta bort dom 2 inre hjulen så att den blir som en vanlig longboard?

Freebordhjälp
Jodå det går att ta bort dom, men plankan e ju jävligt hård å så så om du letar efter en longboard så köp en ordentlig istället..

Freebordhjälp
jeppenator sa:
varför inte bara köpa en longboard?

vad exakt är en freebord?
därför att med en freebord kan man bromsa och slajda med och då vågar man köra fortare om man vet att man kan bromsa, men man kanske blir less på att kunna slajda eftersom de 2 extrahjulen gör att man inte kan åka rakt fram utan ska carva som stålkanterna på en snowboard, och då vill man kanske ta bort de 2 extra hjulen och jag undrar bara om det går?

Freebordhjälp
en freebord är som en ersättande snowboard som används på vägar istället , liknar en longboard bara att en freebord har två extra hjul på insidan av truckarna. Då man kan stanna och snurra effektivt

Freebordhjälp
scratchfs sa:
MrHolm sa:
Jodå det går att ta bort dom, men plankan e ju jävligt hård å så så om du letar efter en longboard så köp en ordentlig istället..
ok, men hur bromsar man med en longboard då? hoppar man av och springer i kapp den?
man trycker ner foten in backen och när man har tillräkligt lite fart så hoppar man av och stannar brädan så den inte fortsätter!!! :D

Freebordhjälp
chrrrilleee sa:
scratchfs sa:
MrHolm sa:
ok, men hur bromsar man med en longboard då? hoppar man av och springer i kapp den?
man trycker ner foten in backen och när man har tillräkligt lite fart så hoppar man av och stannar brädan så den inte fortsätter!!! :D
ok :D tack

Freebordhjälp
scratchfs sa:
Tja!
Jag funderar på att köpa en freebord från www.freebords.se men jag undrar om det går att ta bort dom 2 inre hjulen så att den blir som en vanlig longboard?
hehe.. joda d går men då förlorar ju freeborden sin funktion.. köp longboard ist med breda hangers så sparar du pengar!!!

Freebordhjälp
Man kan ta bort centerhjulen på en freebord. men castorn (som håller centerhjulet )sticker ner en bit så den kan ta i marken i bland.
Det är lögn att man måste ha en backe för att åka freebord, jag åker massa flat. Det är helt klart svårare än på en longboard i och med att centerhjulen är längre ner än kanthjulen (vilket gör att brädan vippar mellan häl och tåkant ) så man måste stå på en kant hela tiden när man sparkar... Det är bara att gå in på www.freebords.se och kolla filmen där. Jag försöker beskriva så gott jag kan men det var inte lätt med tidsbrist och inget manus eller något :P Och så säger jag " rekommendera" typ 5 gånger eller något. haha

Freebordhjälp
om du sätter på stora hjul på freeboarden är de inte så svårt att åka flat, men de rullar ju dessvärre inte lika bra som en longboard. (dock roligt om man är beredd på att bli svetting)

Pez

Freebordhjälp
en freebord har longboardhjul, så rullen är precis samma. ev hastighetsskillnader beror då på kullagren, och det är ju inte så svårt att byta kullager. Jag har redz i mina hjul.

Vi var ju på freebord camp i GBG för ett par dagar sedan och då testade jag och joel att bomba en backe. Jag hade min freebord och han hade sin summit longboard, vi höll så gott som samma hastighet ner hela tiden. enda skillnaden var att jag kunde bromsa mer kontrollerat...

Freebordhjälp
Freeboard, kan man carva fett med den eller bara hasa sig ned för backarna

Rullar hjulen dåligt så har man dåliga lager. Köp lager av god kvalite' Exv. SKFs inlineslager eller Nitro, det helst vara olja i lagren inte fett. Glöm inte spacers och speedrings

Om man springer efter sin longboard så kan man inte bromsa, sätt ned foten och tryck till tills du står still. Högerfoten för de flesta om man åker regular. Att slida går också bra men är svårare att lära sig. dock säkrare när man väl lärt sig.

/Ingo

Senast ändrad:
Freebordhjälp
men om du tar bort de två inre däcken så försvinner hela grejen med freebord.. det är de två däcken som gör det unikt med freebord.. om du vill tabort dem är det lika bra att köpa en longboard..

Freebordhjälp
scratchfs sa:
jeppenator sa:
varför inte bara köpa en longboard?

vad exakt är en freebord?
därför att med en freebord kan man bromsa och slajda med och då vågar man köra fortare om man vet att man kan bromsa, men man kanske blir less på att kunna slajda eftersom de 2 extrahjulen gör att man inte kan åka rakt fram utan ska carva som stålkanterna på en snowboard, och då vill man kanske ta bort de 2 extra hjulen och jag undrar bara om det går?
vad jag tror är att de två extra hjulen är just det som gör att man kan bromsa slajda osv...?

Freebordhjälp
Man kan åka rakt fram på flera sätt på en Freebord utan att behöva slajda.
Man kan köra på bara centerhjulen om man har bra balanssinne, eller så kan man ligga löst på en kant utan att behöva carva så mycket.

Det går som sagt att ta bort centerhjulen om man vill köra på bara kanthjulen, men det är inte värt besväret... det är lite pill med att få dit alla grejer igen sen, (skruvar, washers, hjulen)

Det heter faktiskt Freebord. Dom har tagit bort A:et för att utmärka sig lite mer. Det finns ju så många "boards" där ute... Dessutom så finns det ju ett "fribord" på båtar (vet att det finns, men ingen aning om vad det är) så den engelska termen måste ju vara typ "freeboard". fast det är ren spekulation.

www.freebords.se är den svenska återförsäljaren för freebord. Du kan få ett komplett paket med Bräda, truckar, justerbara bindningar och extrahjul för 3000 kr. Jag tycker det är ganska sjysst med tanke på att jag lade ner samma pengar på bara mina boots och bindningar till snowboarden som jag bara använder 1 vecka om året...
Du kan åka hur mycket du vill hela våren, sommaren och hösten.

Jag är helt såld på freebord! har åkt sen mars och har fått upp ett par filmer redan! Har man åkt snowboard innan så avancerar man fort!

Vi har haft ett eget forum sen mars och vi har redan haft 2 stycken "freebord camps" där vi samlat ihop ett gäng i en stad och åkt skiten ur backarna! Mycket uppskattat!
Kolla in på hemsidan och forumet om ni är intresserade!

Freebordhjälp
Det liknar snowboard, men det är inte helt lika. Med en snowboard så kontrollerar du med med vaderna då bootsen går upp en bit, men med en freebord så styr du mer med fötterna.

Känslan är ungefär samma då centerhjulen är längre ner mot marken än kanthjulen (man står hela tiden på centerhjulen och "vippar" mellan häl och tåkant) Det gör att man ungefär ställer upp brädan på kanten.

När man börjar åka är det för att stilla snowboard abstinensen, men med tiden utvecklas det till en mer egen grej. Och jag ÄLSKAR det!!!

www.gofreebording.com har många sjyssta videos!

Tillbaka
Topp