freeride åkare är överskattade!!!

freeride_nu

Aktiv medlem
Dom riktiga hjältarna är dom som hoppar i 90 graders lutande hopp och gör snurrar och volter som dom vill. Tror nog att de sätter en bananhelikopter med förbundna ögon.

fram för mer fart i pisten och längre hopp...

Jag håller med dig, kan man göra en trippel salkov med skruv 10 meter rakt upp i luften så borde inte en misty blipp vara så svår.....

Visst är det imponerande att mäniskor med fullständigt dödsförakt utför dessa konster ovanför stenhårda isbelagda hopp. Men ärligt talat vad leder det till förutom taskiga knän.Flera timmars rent gymnastisk träning när man istället kan ta en öl på en sjyst after-ski. Nej tacka vet jag känslan i riktig lössnö där man kan landa på nacken utan att ens få ett skrubbsår. Hellre känsla än cirkuskonster.(Jag gillar iden med namnbytet till bananhelikopter)

Skönt att du är för ett namnbyte. Däremot ifrågasätter jag ditt resonemang. tycker man att det är roligt och får en kick av att göra fantastiska konster ser jag inget fel med det. vad ger det att kasta sig ut i lössnö och kanske dras med i en lavin, vad får man ut av det. varför spelar folk t ex fotboll i lägre divisioner där dom inte ens får dojor att lira med, istället får de sår på knäna eftersom de bara spelar på grus.

Tycker inte att vi ska "hypa" freerideåkarna, de tillhör trots allt kategorin B-skidåkare liksom Kajsa Mellberg och Robinsson Mattias tillhör kategorin B-kändisar.

vill ändå tacka freeridebommen som gjort skidåkningen roligare.

Tror att Hermann skulle ta hem vilken tävling han vill ta hem. Han skulle åka snabbare, hoppa längre, åka säkrare och få bättre poäng. Han mördar helt enkelt vilket berg som helst.

... att de bästa av "skidjibbarna" inte är helt oävna utanför det stora hoppet. Jon,Henrik & Co kör nog (tyvärr) skiten ur samtliga skribenter här oavsett underlag.

Sorry! / :-( MM

Hej Tysken!

Jag läste igenom ditt inlägg igen och upptäcker att jag inte fattar vad du menar!!!?

Vilka är det som är hjältarna enligt din mening?

1. Freestyleåkarna (De som hoppar rakt upp och snurrar som en tombola som fått frispel)

2. Skidjibbarna (De som hoppar Big Jump)

3. Freerideåkarna (De som åker fritt och tävlar i extremskidåkning)

Eller är det kanske "Happy Carving" du menar.

Personligen är jag mest imponerad av puckelåkarna. De är de verkliga skidhjältarna!

MVH/ :-) MM

Det här tycks ju bli en ganska ensidiga konversation, men ämnet snurrar och voltar konstant innanför panngloben.

90 graders hopp? Om ett hopp lutar 90 grader pekar det ju rätt upp mot himlen! Vilket i sin tur innebär att om man åker i rak vinkel mot hoppet kommer man att landa i själv upphoppet. Vad jag känner till är det fullt möjligt att rotera och vrida sig i de mest avancerade mönster, men att ändra riktningen i horisontell led i luften, går det???

Troligtsvis går det att uppnå vissa riktningsändringar genom att rotera i extremt hög hastighet, men jag har aldrig sett någon göra detta. (Utom i tecknade filmer...)

Men är det hopp i en Pipe du menar? Här är ju upphoppet vinklat 90 grader för att du inte skall trilla ur rännan!

Så än en gång! Vad 17 menar du TYSKEN?

???/MM

Jag tror att Tysken menar att i freeridekategorin ingår skidjibbarna och freestyle åkarna. Och troligt vis menar han att de som hoppar i 90-gradiga hopp är de som hoppar utan stavar (kommer inte ihåg vad det heter)Kanske inte exakt 90-grader men jävligt branta hopp. Det är dessa personer och Herrmann Maier &co som han menar är de riktiga cartoon hjältarna, och jag håller med.....

Givetvis är de riktiga hjältarna de som hoppar i nästan 90 graders hopp och de som kastar sig utför branterna i kitzbuhel i olagliga farter.

Givetvis är jag också medveten om att Jon, Henke och sverre med flera är duktiga skidåkare, de kör garanterat skiten ur de flesta i världen. De tillhör trots allt kategorin b-skidåkare liksom jag tillhör kategorin
d-skidåkare.

Visst stämmer det...men då dom tar på sej ett par carvinglagg o drar till backen och rular är dom ju oxå friåkare...eller???

Att nämna The Herminator och Freestylehoppare i samma mening är en ren hädelse!

Freestylehopp, denna utdöende variant av simhopp med miniskidor har ju i grunden ingenting med skidåkning att göra. Har du överhuvudtaget sett vad dessa männiksor har på fötterna?

??? / MM

Tycker inte att ni ska klaga på freeride åkarna, speciellt inte de som rippar utför feta berg i Alaska mm. Det är ju dem som har gett oss så fantastiskt sköna skidor, typ AK Launcher. Dessutom är inte dom några b-åkare, ta Jeremy Nobis tex, han har ju tävlat störtlopp i OS... Det som skiljer dom från så kallade "A-åkare" är att de har valt att inte harva runt i isiga pister och träna som en idiot och äta gröt varje dag, nej de vill få ut lite av sin skidåkning och blir freeriders istället. Glassar runt på världens alla feta berg med heliopter som enda lift och feta sponsorkontrakt i ryggen. Dom är inga sämre skidåkare än Nyberg och co, (observera att jag inte nämner hermann, han är ju omänsklig...) bara smartare.
Jag tror hela den här diskussionen har uppstått på grund av att någon är väldigt avundsjuk... fast vem är inte det : )

Du tysken.......
du verkar vara en sån som:

1. Antingen tävlar själv och är dålig på att hoppa alltså en feg jävel
2. En sån som har tävlat men på den tiden new school inte ens fanns
3. Eller en sån som inte kan åka skidor alls och bara tycker att det verkar säkrare om man inte gör volter och sånt

Sluta klaga på dom som riskerar livet för att uppleva kicken när man har kul och för uppvisningens skull......dom gör det för att ha kul utan att träna styrka, gå upp vid kl 06.00 varje morgon och träna hela dagarna.

/Gustav

vaerst vad alla vart arga haer daa. vill vael papeka att det vekar vara en likande diskussion som tog sin boerjan under 90-talet. da vart alla skidaakare tvungna att hata braed aakare och tvaertom. nu har det iochmed cross-over trenden uppstaatt stoerre foerstaalse mellan grupperna och det barnsliga gnaellande som bredde ut sig i skidvaerlden har avstannat. vad jag foermodar att jag foersoeker saega aer att alla inte aer lika och att vi alla njuter av olika grjer paa berget. tycker inte det vaerkar som om naagon kan ha raett eller fel utan att man helt enkelt boer fraemja foerstaalse och kanske ta laerdom av vad alla andra pysslar med. i min ringa aasikt saa ger jag tex respekt aat de killarna/tjejerna som knallar uppaat paa berget. faar nog ta och snacka med de lirarna lite och hoera vad de har att saega. foeresten ger Jon respekt aat freestyle hopparna saa det verkar som om de som aer inblandade har koll.

är det inte svårare att köra nerför en 65 graders lutande bergvägg med mer sten än snö och där den snö som finns är frusen och uppkörd än att köra portar i en pistad backe????
och viktigast av allt, vilket är roligast????
jag skulle vilja se hermann maier göra en feting bakåt utför en 20 meters klippa eller sätta en 720 mutegrab bland 1m höga pucklar. jesper rönnbäck och shane mcconkey är var för sig ungefär 10000ggr bättre än alla portåkare tillsammans. portåkning är ju för f-n en påhittad sport, freeriders kär ju ner för bergen som de är. skiercross verkar helballt men vad säger det egentlöigen om dig som skidåkare?
wht´s so funny about peace, love and understanding??

förresten så vann väl 18!-årige henrik winstedt NM i extremskidåkning i våras?. A-skidåkare om nån och vad jag vet så kör jon olsson portar också.

egentligen ska man väl kunna sätta trixen man sätter i bigjumpen i backen också visst kanske inte fullt så svåra trick men kanske 70% av svårighetsgraden ( ok kanske inga fakie/switch-trick heller ), jag skulle vilja se freestyleproffsen sätta dubbla bakåt med dubbla skruvar när de drar över ett krön i 80 knyck.

Ville bara påpeka att de som är gudar på skidor är dom som framför allt pumpar puder och droppar utför bergvägar. Jag tycker oxå att Maier & co äger, men inte lika mycker som alla freeriders. Hoppa på skidor gör man bara i brist på annat, när pisterna e fulla med poler kåta danskar och lössnön existerar inte inom de närmsta milen, det e ingen skidstil...

Jag skulle tror att den som hoppar i ett hopp som lutar 67 grader och sätter landningen klockrent eller den som kastar sig utför ett stup som lutar 67 grader och fixar det. Det är en person som känner sig som en hjälte. Den som fixar något som han/hon inte är helt hemma på kan också känna sig som en hjälte, eller????

Känns som ett j-vligt seriös svar. Abisko 17-21 April, det lär rocka bra. <See u there>

jon kör inte portar nu längre...han blev kickad av landslager för att han hade dålig attityd och drog en mute på en kull när det gick kasst i en tävling...skön stil.

Jag tycker inte att det har med vilka som är gudar och vilka som inte är gudar. Däremot har det att göra om vad som är kul.

Om man tycker att det är kul att åka runt med världs kuppen och tävla får dom väl göra det. Om man hellre vill kasta sig ut för stup så ska inte det vara några problem. Själv tycker jag inte att det skulle vara så roligt att åka omkring och tävla hela tiden och det står jag för.

Skidåkning tycker jag står för att man ska ha roligt och på vilket sätt som man har det är skit samma. Det som är viktigast är känslan!!

enligt mig är freestyleåkare, såna som snurrar mirakulöst över stenhårda pissisiga mega kickar. mer inne på gymnastik än skidåkning. jag ser inte varför dom måste göra de med skidor på fötterna. de där klara man ju utan en skärande sväng..inte skidåkning, gymnastik...pissskit

Tillbaka
Topp