(Först flyttar vi tråden till "Freeride.se", tråden handlar ju om sidan, inte om skidåkning eller hur?)
Ja du jeppenator, du sa det där alldeles i början. Sidan handlar ju om skidåkning, så varför är det inte det som diskuteras här?
Anledningen till att trådar låses är bland annat: dubletter, otillåtna inlägg (t ex annonser), trådar som är meningslösa (det har varit ett par som hetat "öh" och inte haft något innehåll), trådar där svaren varit direkt stötande/hotande mot någon/några, trådar där diskussionen inte leder någon vart, trådar som är "slutdiskuterade", det vill säga ytterligare inlägg tillför inte någonting, trådar som enbart skapades för att jävlas med folk, trådar där de som svarar absolut inte håller sig till ämnet (denna tråd är ett bra exempel, en legitim fråga (jag tolkade det som en fråga i alla fall) får svar som innehåller "...nmjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj..."), samt ganska många fler anledningar.
Det är faktiskt ni som indirekt låser trådarna.
(Har ni orkat läsa hit? Nuförtiden läser ju ingen inläggen från start till slut.)
Nu en kommentar från mig som användare, inte som forumvärd:
Jag har varit medlem här länge. Det har alltid funnits "komiker" på freeride, sådana som förgyllde nån tråd ibland med grymt genomtänkta och roliga inlägg. Trots dessa medlemmar fick man i majoriteten av trådarna genomtänkta, utförliga och relevanta svar.
Vad får man idag?
1. Man blir idiotförklarad för att ha stavat fel/särskrivit.
2. Man får ett "öh...dom är fula" när man frågar efter ett par skidors ÅKegenskaper.
3. Man får förslag/tips om twintip-skidor, oavsett vilken skidtyp frågan handlade om.
4. Man får ytterligare svar som egentligen handlar om twintip-skidan som föreslogs i punkt 4 ovan.
5. Tråden fylls på med diverse fullständigt irrelevanta svar som till slut leder till en låsning eftersom VÄLDIGT FÅ HÅLLER SIG TILL ÄMNET.
Varför blir det så här? Jo, därför att _jävligt_ många försöker hävda sig trots att de inte kan ett _skit_ om ämnet. Det är ungefär som när 15-åringar försöker ge bummartips om en skidort till nån som ska ner och göra sin första säsong, eller när någon frågar om hjälp med bindningar och får ett svar "byt, dom suger". Jag må läsa den, och kanske slänga in en snabb följdfråga, men jag försöker inte "kapa" tråden eller ge "tips" som jag inte kan backa upp med erfarenhet. Med tanke på medelåldern här på freeride.se så lär ratiot mellan erfarenhet och kunskap/antal användare vara oändligt lågt.
Numer är behållningen med freeride.se det redaktionella innehållet. Vill jag ha riktig hjälp, om utrustning, åkteknik eller liknande så hoppas jag inte på mycket när jag skriver i forumet, jag vet på förhand att ett fåtal personer, t ex MnO eller Ola Rockberg dyker upp i mina tankar, sitter på mycket kunskap och erfarenhet och jag bara hoppas att de eller någon annan ser min tråd.
Jag skulle gärna se ett separat "skitsnacks"-forum som inte dyker upp när man söker i forumet. Där skulle alla oseriösa skitsnackare kunna hålla till så att vi som faktiskt är intresserade av skidåkning slipper dessa.
Har ni läst hela svaret eller har ni hoppat över 80% som ni brukar göra? Ge mig vettiga svar på tal, annars styrker ni min sammanfattning av forumdelen här på freeride.se.
//Dr. Snow, ditt hänglås på fritidsgården.