Freeride.se + wikipediafunktion = sant?

Jibberisch

Aktiv medlem
Kära forumdeltagare, forumutvecklare och alla ni andra,

Disclaimer:
Jag vet inte huruvida detta har varit uppe på tapeten förut. Jag hittade inget så jag slänger upp denna lilla fundering. Jag vet inte heller om det är möjligt att genomföra i praktiken eller om det skulle balla ur fullständigt, som så mycket annat. Texten nedan är att betrakta som just en fundering. Se den lite som Mona Sahlins karriär inom politiken, diffus, opålitligt, helt utan syfte och egentligen är det någon annans fel om den inte faller rätt hos allmänheten.

Till sist;
Det var inte bara jag. Det såg ut så här när jag kom. Förlåt jag var full. Och det är som vanligt inte pojken bakom masken som skrivit brevet.

Möjligt behov:
En wikipedia-funktion på freeride.se, där användare kan skapa och fylla på artiklar för ämnen som ligger inom deras intresse- och kompetensområde.

Jag tänker mig en sorts ordlista, med begrepp. En samlingsplats för vad t.ex. en "ABS-ryggsäck" är, eller en definition av vad "Rocker", "Fernet", "Carvingsväng" etc. etc.

Det skulle kunna skilja sig från forumdelen på så sätt att det finns en mall för hur informationen skall spaltas upp. Detta för att få en ett enhetligt utseende. Någon sorts "tumme-upp" -funktionalitet skulle möjligen kunna implementeras så att andra forumdeltagare får ett hum om hur trovärdig andra forumdeltagare bedömt artikeln.

Vad man skulle kunna fånga upp är då begrepp/frågeställningar som dyker upp i trådar, för att sedan glömmas bort bland alla svar. Wikin skulle ha ett rent informativt syfte och inte innehålla några jävla diskussioner om vilken ABS-ryggsäck som är bäst, utan bara klargöra vad en sådan är, gör och varför.

Artiklar en forummedlem skapat och/eller bidragit till skulle kunna kopplas till profilen, för den där ack så viktiga forum-crädd:en.

Möjlig problematik:
-För få deltagare på forumet, skulle göra att informationen inte läggs till och rättas upp i den takt som behövs för att få en wiki att känna sig levande?

-Bristande intresse?

-Det finns inget behov av en wikipediafunktion, det vill säga:
Informationen finns redan att tillgå?
Informationen behövs inte?

Sammanfattning:
Fan vet om det ens är genomförbart. Det hela känns kanske lite som en resa till Grekland eller som att stå i mål i Bandy. Coolt och lite häftigt ett tag, innan man inser att det är ganska meningslöst och gör ont.

Personligen tror jag dock att en liten ordlist A-Ö med begrepp/information/förklaringar rörande allt som vårt kära intresse handlar om - skulle vara ett trivsamt tidsfördriv. Möjligen skulle det också bidra till att alla extrema storbergsåkare här på freeride skulle lära sig vad Jibbarna pratar om, och tvärtom. Tänk, två världar som tar ett par steg närmare varandra. Det är vackert i min bok.

Plus att ju mer häftiga termer man kan slänga sej med på afterskin, desto större blir chanserna after afterskin?

Kommentarer?!

Aye! Men skippa länkningen/credden. Eller möjliggör anonymitet. Är man osäker på ngt kanske man inte vågar börja skriva med risk för att göra bort sig. Om ngn anonym skriver något halvkorrekt eller felaktigt kan det ju rättas till. Jag tycker iaf. det är lättare att korrigera än att skapa nytt.

Sen är tumme upp/like bra för att uppmuntra och sätta exempel för bra grejer, samt att det ökar validiteten. Om det blir av kanske man ska skilja på förslag/teorier, wikis under arbete samt färdiga wikis med hög grad av korrekthet.

Sen kanske inte alla medlemmar skall vara behöriga sådär på direkten?

Carled:

Faktiskt, nu när jag tänker efter. Anonymitet kan bidra till fler bidrag. Bra där!

Precis, tänker mej som på Wikipedia (originalet) att man rödmarkerar påbörjade "artiklar" etc. Någon sorts rating, hur många som läst, vilka som "godkänt" innehållet är ett måste. Om det nu skulle bli av.

Delar din åsikt kring behörighet.

Yaaarrr.

Ja. Det skulle vara sjukt bra. Tänk vad många man skulle kunna hjälpa, och vad många frågor och diskussioner man enkelt skulle kunna svara på.

Freerides nästa funktion/avdelning?

Edit:
Carled sa:
Sen kanske inte alla medlemmar skall vara behöriga sådär på direkten?

Senast ändrad:
Tycker det låter som en bra idé.
Jag skrev, med lite stöd från diverse FR-personligheter, ihop några köpguide-artiklar förra året som till viss del var ämnade för att användas som någon slags grund för de grundläggande frågorna som ständigt dyker upp i forumet.
Nu bygger dem på min empiriska erfaranhet, och det visade sig att det behövdes en del korrigeringar - till viss del p.g.a. ibland finns det åsiktsskillnader och dels utvecklas tekniker och begrepp.
Jag kan definitivt se behovet av en "levande" kunskapsbank som kan redigeras.
Utvalda medlemmar borde bara ha access till de här delarna. Ex moderatorer och "veteranerna" här på sidan.

Tänk detta och sen även en tricklista där alla olika rotationer, grabs och railtricks beskrivs så att man kan läsa, titta och analysera. hur många har inte funderat på vad en "k-fed" är eller en toxic grab tex. Finns ju redan lite trick i den listan men skulle ju kunna ösas på med mååånga många flera.

I övrigt tycker jag att en wiki funktion skulle vara grym då man letar info och fakta kring olika saker

Jeppenator:

Lite så man tänker sej. Vissa saker förtjänas/måste förklaras mer ingående. Andra blir bara förklaring av ett slangord.

Om enbart vissa utvalda får möjlighet att skriva och redigera, hur kvalitetssäkrar man då artiklarna? Wikipedias grundidé är ju självkontroll genom det enorma antalet användare, en felaktig artikel ligger inte kvar länge fören någon är inne och rättar. Vidare är det värt att ägna en tanke åt hur dessa personer ska utses, moderatorer och veteraner känns lite för vagt. Visst, moderatorerna är enkla att plocka ut, men bara för att man är moderator på forumet betyder det inte att man per automatik har något vettigt att säga i artiklarna, och även om man har det så finns det säkerligen mången annan som har ännu bättre kunskaper att dela med sig av men som då inte får. "Veteraner" blir oerhört subjektivt, för det första har vi samma problematik som med moderatorerna. Att ha varit med länge på forumet eller ett högt antal skrivna inlägg säger absolut inget om vare sig kunskaper eller kvalitet. För det andra, hur ska dessa väljas ut? Att basera på antal år som medlem blir väldigt trubbigt, det finns många inaktiva användare som ligger kvar sedan tio år tillbaks, och det finns många duktiga aktiva användare som inte varit medlemmar så länge och då skulle falla utanför ramen. Att basera på antalet inlägg är om möjligt en ännu sämre idé, 3000 meningslösa bilder som bara förstör trådar blir många inlägg, men väldigt lite kvalitet. Ska moderatorerna själva välja ut medlemmar som de "tycker om"?
Tanken är god med ett uppslagsverk, men jag tror att det behöver vara helt öppet för samtliga medlemmar för att det ska fungera. Jag ser ingen fördel med att inrätta en "vip-avdelning" för vissa medlemmar och genom att kraftigt begränsa antalet människor med publicerings- och redigeringsmöjligheter så blir det oerhört svårt att hålla projektet levande över tid.

Tompan14;

Jo alltså, du har rätt i det avseendet att det hela hänger på antalet användare. Det är ju grunden för en wiki. Hur man skulle bygga upp någon sorts "regelverk" kring detta vet jag inte. Men jag tror att man kanske borde begränsa sig en smula, möjligen i rättigheter att starta en "artikel".

Balansen att förebygga idioti/spam/troll gentemot att få snurr på kunskapsdelning/säkerställandet av fakta. Det kan nog vara den hårdaste nöten att knäcka kring en möjlig freeride-wiki.

All out war och sedan löser det sig om intresse finns att underhålla det, skulle kunna vara ett angreppssätt.

Vad sägs om ett urval av moderatorer och diverse "veteraner" och andra utvalda med god skrivförmåga, objektivt synsätt, engagemang och som självklart besitter så mkt kunskap i ämnet att de har något att tillföra.
Därtill lägger man till en rapportera-knapp, som redan finns i forumet, för att protestera eller be om en ändring, Samt en "föreslå ny"-knapp om man saknar något.
Då kan alla vara med och påverka innehållet, men endast utvalda kan redigera och skriva, och ansvarar för att det ser rent och snyggt ut.

Svenska skidlärarföreningen har en kunskapsbank vilket borde vara precis samma sak som efterfrågas här men i ett helt annat forum.
http://skidlararforeningen.se/kunskapsbanken
Jag tror att svenska skidlärarföreningen kan ha nytta av mycket av den kunskapen om skidåkning som gömmer sig här.
Blir väl som att beta testa idén?

Johan:
Ligger det någon wiki-funktionalitet i backloggen? =)

(Vore fett att kunna stå på afterskin i vinter och hävda att man var snubben som fick det att hända liksom.)

Häpp!

Nu sparkar jag liv i denna tråden eftersom *spark* en wiki-freeride-funktion är på ingång. Innan vi lanserar den kommer den dock behöva fyllas med några artiklar eftersom det

1. är bra att det finns något som kan användas som "mall" när folk lägger upp saker.
2. är läskigt att vistas på ekande tomma ställen.

När wikin blir offentlig kommer den vara helt öppen, dvs. man behöver inte vara Freeridemedlem för att skriva/redigera. Därför kommer det troligen behövas att någon eller flera personer hjälper till lite med moderering om behov av detta uppstår.

Frågan är alltså:

Någon som har lust att knåpa ihop en wiki-artikel eller flera, om vad som helst som rör skidåkning?

Hojta!

Passar även på att tagga några av er som skrivit i denna tråden, även om den har ett tag på nacken kanske intresset för en wiki finns kvar?
@Jibberisch
@Nojlas
@Carled
@Jepen
@CookieMonster
@mrjibbing
@Corin
@jeppenator
@tompan14
(Alla andra är förstås också välkomna att hjälpa till.)

vad kommer det behandla för ämnen? typ allt från personer till tävlingar? Kommer t.ex märken och deras historia att finnas med? Historiska skidtävlingar? Stora händelser inom sporten/livsstilen?

Vore ju jävligt kul med ett helt "skidarkiv" att läsa på och lära sig om communityn!

@jeppenator tanken är att typ "allt" ska finnas med så länge det rör skidåkning – åkare, orter, märken, trick, you name it. jag drar en länk till dig på pm så kan du gå in och kolla.
just nu är det dock rätt tomt och artiklarna är korta.. jag ska försöka knåpa ihop någon längre i helgen att ha som mall.

tanken är att släppa detta i lite större skala nästa vecka. vill någon smygkolla/lägga upp saker innan dess så säg till så skickar jag länken.

Jag skulle gladeligen skriva lite, jag kanske inte är den som har mest att tillföra, men om man påbörjar artiklar är det ju större chans att någon som kan mer fyller på.

Inga moderatorer! Moderatorer är som politiker, poliser, väktare etc - de som borde bli moderatorer blir det inte, istället är det de som absolut inte borde vara moderatorer som blir det. Se på forumet, Heddious modererar som svartklädd tysk ungdom i våra farföräldrars generation (jag vågade tex inte använda N-ordet här pga risken för att bli modererad).

Det är ingen mänsklig rättighet att känna sig trygg hela tiden. Vill man vara det kan man hänga på McDonald's ski-in i Romme.

Jibberisch sa:
Johan:
Ligger det någon wiki-funktionalitet i backloggen? =)

(Vore fett att kunna stå på afterskin i vinter och hävda att man var snubben som fick det att hända liksom.)
@heddious Nice med wiki! Väntar med spänning. En sorts mall med korta riktlinjer kan nog vara bra.

@la_grave Ja, människans fria handling, val och tanke står jag absolut bakom, i teorin. I praktiken är jag däremot oerhört skeptisk.

Jibberisch sa:
@la_grave Ja, människans fria handling, val och tanke står jag absolut bakom, i teorin. I praktiken är jag däremot oerhört skeptisk.
Varför det? Finns ju gott om forum utan moderatorer som fungerar utmärkt, tex Slashdot (där man till och med kan posta anonymt). Stor skillnad på gräsrotsmoderering och nazimoderering à la en viss H här på Freeride.

la_grave sa:
Jibberisch sa:
Varför det? Finns ju gott om forum utan moderatorer som fungerar utmärkt, tex Slashdot (där man till och med kan posta anonymt). Stor skillnad på gräsrotsmoderering och nazimoderering à la en viss H här på Freeride.
Jag skulle kunna tänka mig att instifta H som führer på freeride-forumet, tror inte det skulle bli annat än bra!

la_grave sa:
Jibberisch sa:
Varför inte? Finns ju gott om forum utan moderatorer som inte alls fungerar utmärkt.

Tillägg:
Det är väl rätt skönt att någon slår ihop trådar som är likadana och annat som kanske blir lite rörigt annars?

Senast ändrad:

@la_grave Är det någon moderering du inte tycker följer reglerna här på Freeride får du gärna skicka ett mail till mig. Vi modererar ytterst lite på forumet.

Åter till ämnet. Kul att så många är intresserade av en wikipediafunktion. Tror det kan bli riktigt bra. Längre fram funderar vi på kopplingar mellan freeride.se och wikisajten.

@CookieMonster
@Alfakrull
@Jibberisch
@Vattendroppe

http://wiki.freeride.se – jag och Johan har dock inte hunnit lägga in speciellt mycket än, och det är lite si och så med faktarute-mallarna, och framsidan kommer snyggas till när det kommit in fler och längre artiklar, och det kommer behövas skapas fler kategori-listor, men välkomna in. :)

@la_grave du är givetvis också välkommen, men om du fortsätter med personangrepp föreslår jag att vi tar de delarna av diskussionen på PM fortsättningsvis, så slipper alla andra se skiten.

@CookieMonster allting som är relaterbart till skidåkning är önskvärt, det är bara att tuta & köra. än så länge finns nog inget på Hemavan som helhet heller, så det är bara att gå loss. :)

Jibberisch sa:
la_grave sa:
Jibberisch sa:
Varför inte? Finns ju gott om forum utan moderatorer som inte alls fungerar utmärkt.
Har du något exempel?

Tillägg:
Det är väl rätt skönt att någon slår ihop trådar som är likadana och annat som kanske blir lite rörigt annars?
Kan någon ge ett exempel på denna förmenta rörighet? Jag kan inte påminna mig att jag någonsin upplevt den. De enda som drabbas är de som postar utan att söka först och därför postar en tråd som är mer eller mindre identisk med en redan existerande. Kunde inte bry mig mindre, jag har nämligen en superkraft som verkar vara få förunnad - jag kan "ignorera trådar jag inte är intresserad av".

Alla som vill välsignas med denna superkraft kan höra av sig till mig privat. Den enda motprestation jag begär är att ni åker ifrån mig i ett stort åk någonstans. Så fort det är avklarat ska jag dela med mig av mina förmågor.

la_grave sa:
Jibberisch sa:
la_grave sa:
Har du något exempel?

Tillägg:
Kan någon ge ett exempel på denna förmenta rörighet? Jag kan inte påminna mig att jag någonsin upplevt den. De enda som drabbas är de som postar utan att söka först och därför postar en tråd som är mer eller mindre identisk med en redan existerande. Kunde inte bry mig mindre, jag har nämligen en superkraft som verkar vara få förunnad - jag kan "ignorera trådar jag inte är intresserad av".

Alla som vill välsignas med denna superkraft kan höra av sig till mig privat. Den enda motprestation jag begär är att ni åker ifrån mig i ett stort åk någonstans. Så fort det är avklarat ska jag dela med mig av mina förmågor.
Vet inte om jag orkar peka på något exempel. Av erfarenhet brukar det inte riktigt ge någon effekt.

Det är ju inte rörigt därför att forumet modereras? Du kan ju inte sitta i ett växthus och säga att - "Fan här är det ju inget ogräs!" när det finns trädgårdsmästare i farten? Den logiken var det konstigaste jag skådat på länge.

Jag stör mig inte nämnvärt på någon rörighet, men jag stör mig inte på moderatorerna heller. Fan, jag kanske har hittat en sak jag inte stör mig på. Stort.

Ha! Inga problem, men innan vi ger oss av utför vill jag veta att du inte kommer skylla på snön, dina pjäxor, för liten jacka, fel jacka, köra på några pensionärer eller ringa helikopterräddningen. Då gills det fan inte, då kommer jag ta dina superkrafter.

Det kommer jag i och för sig göra ändå. Du kommer inte ha en chans. JAG ÄR DEN BÄSTA SKIDÅKAREN PÅ FREERIDE!!!!1

Jibberisch sa:
Vet inte om jag orkar peka på något exempel. Av erfarenhet brukar det inte riktigt ge någon effekt.
En hänvisning till din erfarenhet avgjorde ju allt!

Det är ju inte rörigt därför att forumet modereras? Du kan ju inte sitta i ett växthus och säga att - "Fan här är det ju inget ogräs!" när det finns trädgårdsmästare i farten? Den logiken var det konstigaste jag skådat på länge.
En analogi är en analogi är en analogi. En analog kommer aldrig vara exakt jämförbar. Som sagt, Slashdot fungerar utmärkt utan moderatorer.

Det kommer jag i och för sig göra ändå. Du kommer inte ha en chans. JAG ÄR DEN BÄSTA SKIDÅKAREN PÅ FREERIDE!!!!1
Bra, jag har alltid undrat vem som är bäst! Skriv en artikel på wikin om dig själv nu, det är du värd.

la_grave sa:
Jibberisch sa:
En hänvisning till din erfarenhet avgjorde ju allt!
Visa mig en gång du har tagit till dig när man visat exempel eller på annat sätt försökt upplysa om om verkligheten.

la_grave sa:
Jibberisch sa:
En analogi är en analogi är en analogi. En analog kommer aldrig vara exakt jämförbar. Som sagt, Slashdot fungerar utmärkt utan moderatorer.
Forumet vi hade för vår sektion när jag pluggade fungerade jättedåligt :( 1-1 i empiriska bevis.

la_grave sa:
Jibberisch sa:
Bra, jag har alltid undrat vem som är bäst! Skriv en artikel på wikin om dig själv nu, det är du värd.
Den var ju redan skriven, det hade du vetat om du hade läst i tråden! Läser du inte i tråden? :(

Senast ändrad:
Tar en skål med popcorn och sätter mig.

Hur preciserar vi "omodererat" i detta fall? Kvalar t.ex. 4chan in på listan?

Om du,
@la_grave, ger mig superkraften att kunna sålla - och inte tappat bort roliga trådar - i ett absolut omodererat forum så ska jag lära dig allt ajg kan om pjäxköp :) Deal?

Snödjup

Tillbaka
Topp