Freerides kvalité

Freerides kvalité
känns som att denhär tråden börjar vandra iväg från det som Tobbe101 såg som ett problem, nu pratas det om åldersgränser för att få bort studsmattetrådar? ta bort sdudsmatta från freeride så är de löst!

Visst att många skriver onödiga trådar men jeppe? hur man får av handtaget från staven är väl inte ett vettigt forum!?
man skriver och diskuterar i de forum som man vill och tycker är intressanta, så är de ju. Men jag håller med om att det börjar bli lite för mycket mode här på freeride, ändå så är det samma som tobbe menar men att man föut diskuterade sömmar. Det man istället diskuterar är ju hurvida färgerna på kläder passar ihop och vilken modell som gäller.

Freerides kvalité
OLA! som svar på dina frågor runt OT tråden kan jag som inbiten freeride sittare uttala mig såhär:

Det var den tråden som stod närmast folk.. de var den platsen som man kunde skriva precis vad som helst, där man fick prata om allt.. inga regler om att hålla sig till ämnet.. Jibbarnas "Fristad"

klart som fan man blir upprörd om man tar bort det?

Tycker hela ideen med OT tråden är underbar och passar på att tacka BigAir för den, när den kom till måste ni moderatorer ha märkt att skitsnacket i resten av forumet faktiskt minskat? get it?

med en tråd man får göra som man vill i slipper man allt annat härjande i resten av trådarna.
hoppad du fattar vad jag menar..

sen är de väl ingen som klagat på er moderatorer? kan inte komma på en gång då folk faktiskt blivit arga på er.. om man ger folk en vettig anledning till varför man låser en tråd är de klart man inte ska behöva ta skit från dom?

Freerides kvalité
Jesper_Molin sa:
Jag må hålla med och det är väl inte så konstigt eftersom jag är en av "gubbarna" som hänger här på FR. Att det snackas jibb och trix på en nivå som tidigare inte fans stör mig inte, det är en del av utvecklingen. Vi kan inte bara förutsätta att alla gillar "droppa fett", Fernet och skidors längd och styvhet, det är kort och gott en fråga om ålder och vilket intresse och fokus man har.

Vad jag dock stör mig på är hur snabbt alla trådar direkt tappar just tråden...och detta beror på att VISSA skitungar inte har koll på och vet vad dom snackar om. En seriös tråd där man faktiskt ställer en hyffsat vettig fråga har efter 10 minuter blivit en tråd om hur man stavar rätt eller fel, varifrån man kommer och om det är bra eller inte, vad man gjorde i helgen, att man inte fattar någonting, att man är ett jävla pucko som inte vet vad det är för trick, att man borde gör si och så. Likadant är det i foto "forumet". När man laddar upp bilder så får man den ena pantade kommentaren efter den andra som inte handlar om bilden utan allt som oftast mer om vad föregående "kommenterare" skrev och hurvida det va rätt eller varför inte en lång jävla diskussion hur kicken va saltad eller inte. Ni förstår var jag vill komma. Snälla försök att bibehålla fokus, detta är en sida för folk som gillar actionsporter och vill läsa, lära sig och veta mer om just detta. Skona mig från skit snack om vad ni gjorde i helgen och varför Kiruna är bättre än fjollträsk och varför man anser att skåningar inte kan åka skidor. Prata gärna trix och snurrar och lägg gärna ut era filmer oavsett om det är skidor, studsmatta eller något annat men please gör det seriöst och gör det för att ni gillar och vill höja nivån och kvaliteten här på FR.

//Jesper
kunde inte sagt de bättre, å jag lovar att ingen annan hade kunna gjort det heller:P riktigt bra sagt hoppas alla läser de han nyss skrev(Y) Dock en svaghet i texten. Studsmattefilmer hör inte hemma på freeride!!

Senast ändrad:
Freerides kvalité
Jesper_Molin sa:
Prata gärna trix och snurrar och lägg gärna ut era filmer oavsett om det är skidor, studsmatta eller något annat men please gör det seriöst och gör det för att ni gillar och vill höja nivån och kvaliteten här på FR.

//Jesper
Bra skrivet Jesper! Jag gillar det sista stycket och där ligger nog ett stort problem i alla inlägg.

- Christian

Freerides kvalité
jeppenator sa:
där man fick prata om allt.. inga regler om att hålla sig till ämnet.. Jibbarnas "Fristad"
Det var precis det som som folk inte fattade. Man fick INTE prata om precis vad som helst. Det som däremot var tillåtet var att tala om alldagliga saker. Det var till och med folk som påstod att det var BigAir som "ägde" tråden och därav också bestämde.

jeppenator sa:
när den kom till måste ni moderatorer ha märkt att skitsnacket i resten av forumet faktiskt minskat?
Nej, där ploppar nästintill dagligen upp trådar som inte har någon alls relevans i sig. Skillnaden som du utlyser är tyvärr inte så uppenbar som du vill ha det till.

jeppenator sa:
sen är de väl ingen som klagat på er moderatorer?
Skojar du med mig?

Freerides kvalité
OScratchO sa:
Om du inte visste det så finns det faktist ett sätt att slippa alla dessa
studsmattefilmer. Du går in
under forum intsällningar och väljer att du inte vill visa sidor som handlar om studsmatta.
Precis så har vi gjort, tagit bort sånt som vi inte bryr oss ett "drit" om. Telemark, studsmatta
t.ex. Funkar jättebra. Man slipper se alla trådar som man inte vill läsa.
Använder man dessutom "knappen" "Nya inlägg senaste dygnet" så kan man leva kvar i tjugonde
århundradet med bara "ras rena" storabergsdiskussioner.
Det är som sagt bara att välja bort.

Jag är ju lite äldre (tror jag) än de som "klagat" över att jibbingen tagit över i denna tråden, så
jag har passerat stadiet man går igenom efter tonåren och tills man blir "gubbe" (gubbe=30 så jag
är riktig gammgubbe med 40 då...) då man har så förbaskat mycket man ska hinna med att göra
medan man är barnfri och ung. Åka över hela jorden och prova alla möjliga saker... (been there
done that) Tro inte att "riktig" skidåkning bara handlar om största klippdroppen på häftigaste
skidorterna med de extremaste prylarna. Erkänn, alla här på FR gillar tuffa grejer oavsett ålder...
Alla "skryter" oavsett om de berättar om sin senaste resa till Whistler eller Engelberg eller när de
satte feetaste tricket i sin hemmabacke. Olika åldrar har olika nivåer på skrytet.

Men jag är jätteglad att FR har en sån bredd och att det finns både äldre och yngre på samma
forum. Skidåkningen utvecklas och om FR ska finnas kvar gissar jag att herrarna bakom FR måste
tillåta att utvecklingen går mot att merparten av trådar handlar om jibbing. Det är inte gratis att
driva FR, utan annonsörer så skulle det inte funka och annonsörerna gillar besökssiffror. Mycket
trafik ger mera klirr = FR blir kvar... Enkel ekvation.

Jag deltar sedan tio år på proffsfotograf forum i olika delar av världen och på några löste man
problem med för mycket amatörer i forumen med att man får betala en slant för att delta. Det är
väl drastiskt tycker jag, eftersom de forumen har självdött pga taskig trafik och då kan man inte
sälja de annonser man behöver för att överleva.
Det bästa är nog att man själv går in på "inställningar" och filtrerar bort det man vill slippa.

Att många har taskigt ordförråd, dålig netikett osv. det försvarar jag inte, utan det beklagar jag
också. Men fler moderatorer vore inte fel...det brukar hjälpa. Jeppenator som bor på forumet
kanske ställer upp ;-)

Jag hoppas att Fr blir kvar i den form det har men med bättre ordförråd och ödmjukhet inför
andra medlemmar och deras tillkortakommanden vare sig det är i skidbacken eller på
studsmattan.

mvh

Jörgen (Erics pappa) som tror att åtminstone den seriösa hälften av alla tonårsjibbare just nu
kommer att vara morgondagens "gnällmånsar" som tycker att det var bättre förr då man kunde
diskutera hur stålkanterna höll när man railade och vilket märke åkaren XX har på sin hjälm etc i
fred utan att störas av de som diskuterar det som är inne då om 5-10 år.

Senast ändrad:
Freerides kvalité
Dags att dela Freeride i åtminstone 3 olika sidor?
Jibb-ride
Lunar-ride
och Freeride…

låter som en rätt bra idé
dock kvarstår..:

Att försöka rädda freeride borde man lägga av med. Istället räcker det med att skriva i dom trådar som faktiskt intresserar en. Håller er till OT tråden om ni vill skriva av er om saker som sutdsmattor osv. dom är verklingen OT

Freerides kvalité
EricWibaeus sa:
Jibb-ride
Lunar-ride
och Freeride…

dock kvarstår..:

Att försöka rädda freeride borde man lägga av med. Istället räcker det med att skriva i dom trådar som faktiskt intresserar en. Håller er till OT tråden om ni vill skriva av er om saker som sutdsmattor osv. dom är verklingen OT
Lunar-ride. misslyckat försök att skämta..

Freerides kvalité
Jörgen (Erics pappa),

Att filtrera bort saker man inte är intresserad är som sagt ypperligt. Men förklara för mig varför jag skulle ta mig i kragen i försök till att vara seriös för sakerna jag är intresserad av, samtidigt som delar jag filtrerar bort innehåller material om hur man bäst hoppar på en lite kille/tjej eller spyr galla på en pistör som försöker göra sitt arbete? För mig rimmar inte detta sambandet ihop på något sätt! Allt man skriver på Fr.se förknippas ju med varandra? Eller hur?

Angående reklam då? Som gammal Luleåstudent så har jag väldigt svårt att se varför universitetet skulle lägg upp annonser här, eftersom saker som jag nämde ovan, absolut inte följer deras policy.

Att Fr.se utvecklas har jag full förståelse för men tycker det är så synd hur utvecklingen går. Inte själva innehållet utan stilen, kvaliten, etc på alla inlägg. Jag sitter även på ett italiensk forum som behandlar skidåkning och alpina aktiviteter. Det jag tycker är så intressant är att alla hjälper varandra på ett bra sätt. Det finns även bergsguider (samt väldigt stor expertis) bakom användarna som kommer med tips och inspiration för användarna.

- Christian

Freerides kvalité
Bra skrivet Tobbe... Jag hör till kategorin som skiter mer och mer i freeride, måste dock hylla diskussionen Lucky Luke vs Spiderman som var en av de roligaste trådarna på samtliga forum jag är medlem i...

Hårdare moderering och OT i OT-forum. Sen kanske en freeride sr och jr skulle vara på sin plats... Dock tror jag att jr forumet skulle krossa sr i antal inlägg även om sr forumet troligen hade kört ifrån de flesta i jr forumet ;-)

Eller varför inte freeride.lunarstorm.nu... Nivån i 99% av trådarna och inläggen är ju redan där!

Freerides kvalité
chrtur sa:
Jörgen (Erics pappa),

Att filtrera bort saker man inte är intresserad är som sagt ypperligt. Men förklara för mig varför jag skulle ta mig i kragen i försök till att vara seriös för sakerna jag är intresserad av, samtidigt som delar jag filtrerar bort innehåller material om hur man bäst hoppar på en lite kille/tjej eller spyr galla på en pistör som försöker göra sitt arbete? För mig rimmar inte detta sambandet ihop på något sätt! Allt man skriver på Fr.se förknippas ju med varandra? Eller hur?

Angående reklam då? Som gammal Luleåstudent så har jag väldigt svårt att se varför universitetet skulle lägg upp annonser här, eftersom saker som jag nämde ovan, absolut inte följer deras policy.

Att Fr.se utvecklas har jag full förståelse för men tycker det är så synd hur utvecklingen går. Inte själva innehållet utan stilen, kvaliten, etc på alla inlägg. Jag sitter även på ett italiensk forum som behandlar skidåkning och alpina aktiviteter. Det jag tycker är så intressant är att alla hjälper varandra på ett bra sätt. Det finns även bergsguider (samt väldigt stor expertis) bakom användarna som kommer med tips och inspiration för användarna.

- Christian
Christian, jag tror Du missförstår mig...jag skrev t.ex. att det behövs fler moderatorer, givetvis behövs de för att styra upp användare som inte gör som man ska på FR. Jag försvarar inte den kassa attityden, tvärtom.

Reklam från Luleå Universitet kan jag visst förstå, upprepning, upprepning, repetition, det är så man präntar in saker. Om Luleå Universitet syns i olika sammanhang (även på FR) så ökar sannolikheten att en blivande student verkligen tittar på dem då det är dags att välja. Dessutom så finns det en del bra skidåkning norröver jämfört med Lund och andra lärosäten.

Slutligen så skrev jag att FORMEN på Freeride ska vara kvar, alltså dess uppbyggnad, inte hur deras användare beter sig. Jag tror att jag använde ordet ödmjukhet någonstans ;-)

Så Christian, jag håller i stort med dig även om du tydligen uppfattat det annorlunda.

Piis ;-) Jörgen

Freerides kvalité
Det som är så trevligt är att så fort det kommer en tråd om freeride's hälsa så hålls den ren och fin från onödigt trams. Alla dessa trådar i detta ämne borde ses som förebilder :)

Freerides kvalité
EricNorrlander sa:
Christian, jag tror Du missförstår mig...jag skrev t.ex. att det behövs fler moderatorer, givetvis behövs de för att styra upp användare som inte gör som man ska på FR. Jag försvarar inte den kassa attityden, tvärtom.
Jörgen, inga problem fast jag tror jag förstår dig med detta som du skrivit ovan! Här håller jag helt med dig! Självklart så behöver inte utvecklingen följa precis det jag vill, självklart är jag ödmjuk av mig i de rätta elementen, men den borde dock följa sunt förnuft om hur man beter sig?

Jag tror även att det skulle vara nyttigt om någon från den yngre och även jibbdelen skulle bli moderator.....

Piis ;-) Christian

Freerides kvalité
Saker ändras. om vi skulle stå och stampa på samma ställe som vi gjorde för tio år sedan skulle vi inte ha Freeride kulturen..

Sluta med studsmatte filmerna.. om man kan göra volter på studsmatta ska man kunna göra dom på skidor eller bräda också.. vissa det bra matrialet!!

Freerides kvalité
millmeister sa:
EricWibaeus sa:
Jibb-ride
Lunar-ride
och Freeride…

dock kvarstår..:

Lunar-ride. misslyckat försök att skämta..
Misslyckat försök att försöka fatta vad han menade. Han menade det inte som ett skämt.

Freerides kvalité
jo studmatte filmer.. Det borde ju vara så att man kán lägga in studsmatte filmer men att nån(moderator) måste se dom först och godkänna så att dom får komma in. Så slipper man dom dåliga sm ingen vill se ändå.

Freerides kvalité
KruxeliduX sa:
jo studmatte filmer.. Det borde ju vara så att man kán lägga in studsmatte filmer men att nån(moderator) måste se dom först och godkänna så att dom får komma in. Så slipper man dom dåliga sm ingen vill se ändå.
Då skulle dom ju vara tvugna att godkänna alla trådar, inte bara studsmattefilmerna..

Senast redigerad av en moderator:
Freerides kvalité
KruxeliduX sa:
då skulle dom ju inte hinna göra nått annat...

Freerides kvalité
Deespin sa:
KruxeliduX sa:
Då skulle dom ju vara tvugna att godkänna alla trådar, inte bara studsmattefilmerna..
Det handlar ju i och för sig verkligen inte alls om hur bra eller dålig filmen är. Det handlar om att folk inte vet hut. Om alla slutar vara så j*vla otrevliga hela tiden så skulle allt vara frid o fröj.

Freerides kvalité
seriöst vem är intresserad av hårdheten på skidorna, hur man bäst klättrar upp för en alptopp eller vilken spade som är bäst föra tt gräva ut någon ur en laving. dom ändrar hårdheten för att få er att köpa nya skidor hela tiden. klättra upp till ett offpiståk är något som 95 % av alla på freeride inte gör så varför ta upp det? sist men inte minst spadar för att gräva i laviner, vafan ta vilken spade som helst, spelar det verkligen någon roll. är det konstigt att man frågar om vad som är hetast eller vad som gäller? jibbing är 50 % style 30 % attityd och 20 % åkning. ifall ni tycker att det är så dumt att fråga vad som är bästa sakerna för jibbing så kanske ni måste fråga er vad som är skillnaden på att fråga om den bästa hårdheten på skidorna.

en vis person sa till mig en gång, den som är bäst är inte den som kan hantera den vanliga utrustningen utan den som kan vara lika bra med vad som helst.

kontentan är att det inte ska spela någon roll ifall du sätter ett par tävlingsskidor under fötterna eller ett par mittmonterade twintip, är du bara bra nog så kan du åka lika bra med båda.

därför är allt prat om utrustning egentligen onödigt då du ska kunna åka lika bra med ett par hårda som mjuka skidor eller gräva lika bra med en röd eller grön spade.

Freerides kvalité
havreboll sa:
seriöst vem är intresserad av hårdheten på skidorna, hur man bäst klättrar upp för en alptopp eller vilken spade som är bäst föra tt gräva ut någon ur en laving. dom ändrar hårdheten för att få er att köpa nya skidor hela tiden. klättra upp till ett offpiståk är något som 95 % av alla på freeride inte gör så varför ta upp det? sist men inte minst spadar för att gräva i laviner, vafan ta vilken spade som helst, spelar det verkligen någon roll. är det konstigt att man frågar om vad som är hetast eller vad som gäller? jibbing är 50 % style 30 % attityd och 20 % åkning. ifall ni tycker att det är så dumt att fråga vad som är bästa sakerna för jibbing så kanske ni måste fråga er vad som är skillnaden på att fråga om den bästa hårdheten på skidorna.

en vis person sa till mig en gång, den som är bäst är inte den som kan hantera den vanliga utrustningen utan den som kan vara lika bra med vad som helst.

kontentan är att det inte ska spela någon roll ifall du sätter ett par tävlingsskidor under fötterna eller ett par mittmonterade twintip, är du bara bra nog så kan du åka lika bra med båda.

därför är allt prat om utrustning egentligen onödigt då du ska kunna åka lika bra med ett par hårda som mjuka skidor eller gräva lika bra med en röd eller grön spade.
Läs mellan raderna... det han nämner är bara exempel, som i sig är ganska irrelevanta.
Förstår inte riktigt, skidåkning är verkligen en materialsport så att prata om utrustning förekommer ganska naturligt.

Freerides kvalité
Vad har du löst för problem med detta inlägg då?
En gång i tiden och en gång i tiden! Historia har jag på skolan.
Så du bara klagar utan att omma med en lösning?
måste du berätta hur det är? det vet vi redan sådant inlägg har varit uppe förr så.
men tur att du har en lösning på problemet. fan va bra för alla goa gubbar:D

Freerides kvalité
nille sa:
Deespin sa:
KruxeliduX sa:
Det handlar ju i och för sig verkligen inte alls om hur bra eller dålig filmen är. Det handlar om att folk inte vet hut. Om alla slutar vara så j*vla otrevliga hela tiden så skulle allt vara frid o fröj.
nemen va fan.. man blir ju trött på 20 filmer med dåliga vinklar,kameror,trick och redigering som ser precis ut som de 5 filmerna på 3 minuter som man kollat på innan.Man väljer då bort studsmatteforumdelen och missar kaske 5 jättebra filmer och då skulle mitt liv bli förstört..

Freerides kvalité
Till att börja med: allt Hasse skrivit stämmer helt och hållet. Som alltid.

Men, mina vänner, att freeride.se utvecklats i en viss riktning tyder väl på att medlemmarna (som är aktiva) förändrats genom åren. Det är väl inte så konstigt. Visst, ibland är nivån låg på trådar och kommentarer, men skit samma. Ska man då börja cencurera bilder också eller? Jag som fotograf kan tycka att nivån på bilder som läggs upp är väl låg ibland, men inte klagar jag för det. Det här är en community för ALLA. Dom som vill får vara med och passar det inte är det ju bara att logga ut och göra något annat. Det roliga är ju att människor engagerar sig och frågar, tycker, svarar, delar med sig och överhuvudtaget är intresserade. Det är väl vad allt kommer ner till i slutänden?

Puss och kram från Sveriges medelpunkt Åre,

Mattias

Freerides kvalité
kanske ska förklara mitt inlägg lite bättre.

jibbing utrustning är både vilka googles eller vilken jacka man och vilka skidor,pjäxor osv.

vid offpiståkning så spelar det ingen roll vilka byxor eller vilken hjälm man har, det enda som räknas är att man kan åka bra.

att då säga att det enda vettiga att disskutera är hårdheten på offpistskidor och att det är oviktigt att disskutera tex vilka hörlurar eller vilken jacka som är fetast ter sig då befängt.

båda är en del av utrustningen och att då gubbarna säger att bara längd, bredd på skidor, spadar och likande ska disskuteras visar bara på hur bakåtsträvande de är.

Freerides kvalité
Mattias_Fredriksson sa:
Till att börja med: allt Hasse skrivit stämmer helt och hållet. Som alltid.

Men, mina vänner, att freeride.se utvecklats i en viss riktning tyder väl på att medlemmarna (som är aktiva) förändrats genom åren. Det är väl inte så konstigt. Visst, ibland är nivån låg på trådar och kommentarer, men skit samma. Ska man då börja cencurera bilder också eller? Jag som fotograf kan tycka att nivån på bilder som läggs upp är väl låg ibland, men inte klagar jag för det. Det här är en community för ALLA. Dom som vill får vara med och passar det inte är det ju bara att logga ut och göra något annat. Det roliga är ju att människor engagerar sig och frågar, tycker, svarar, delar med sig och överhuvudtaget är intresserade. Det är väl vad allt kommer ner till i slutänden?

Puss och kram från Sveriges medelpunkt Åre,

Mattias
åå tack, äntligen en vis man.

vill bara tilläga att det som faktiskt tagit störst fokus från skidåkningen är trådar som denna. trådar där det tas upp saker som inte passar författaren till tråden. jag tycker i alla fall freeride var en mycket trevligare plats ända tills det börjades gnälla något oerhört över hur dåligt allt är.

mer än så här orkar jag inte säga, dessa gnälltrådar leder ändå ingen vart, alla tycker olika.

Senast ändrad:
Freerides kvalité
havreboll sa:
seriöst vem är intresserad av hårdheten på skidorna, hur man bäst klättrar upp för en alptopp eller vilken spade som är bäst föra tt gräva ut någon ur en laving. dom ändrar hårdheten för att få er att köpa nya skidor hela tiden. klättra upp till ett offpiståk är något som 95 % av alla på freeride inte gör så varför ta upp det?
Tro det eller ej men det finns faktiskt folk som är intresserade av sånt, hur märkligt det än kan låta.

havreboll sa:
Hahahahahahaha!!!!

Huggybear sa:
dessa gnälltrådar leder ändå ingen vart, alla tycker olika.
Sant.

Freerides kvalité
va då ett JÄVLA tjöt om vad som händer med freeride, vad händer med världen? Allt går utför så sortera bort det dåliga och skäll ut några då och då så mår ni bra. Ha det bra tack hej. sluta gnäll.

Freerides kvalité
Jag hörde för ett tag sen att freeride kanske skulle skaffa fler moderatorer, men jag har inte sett några nya än så länge. Nån som vet hur det blev med den saken?

Tillbaka
Topp