Freerides kvalité

Freerides kvalité
havreboll sa:
seriöst vem är intresserad av hårdheten på skidorna, hur man bäst klättrar upp för en alptopp eller vilken spade som är bäst föra tt gräva ut någon ur en laving. dom ändrar hårdheten för att få er att köpa nya skidor hela tiden. klättra upp till ett offpiståk är något som 95 % av alla på freeride inte gör så varför ta upp det? sist men inte minst spadar för att gräva i laviner, vafan ta vilken spade som helst, spelar det verkligen någon roll. är det konstigt att man frågar om vad som är hetast eller vad som gäller? jibbing är 50 % style 30 % attityd och 20 % åkning. ifall ni tycker att det är så dumt att fråga vad som är bästa sakerna för jibbing så kanske ni måste fråga er vad som är skillnaden på att fråga om den bästa hårdheten på skidorna.

en vis person sa till mig en gång, den som är bäst är inte den som kan hantera den vanliga utrustningen utan den som kan vara lika bra med vad som helst.

kontentan är att det inte ska spela någon roll ifall du sätter ett par tävlingsskidor under fötterna eller ett par mittmonterade twintip, är du bara bra nog så kan du åka lika bra med båda.

därför är allt prat om utrustning egentligen onödigt då du ska kunna åka lika bra med ett par hårda som mjuka skidor eller gräva lika bra med en röd eller grön spade.
Havreboll kanske har satt den utan att veta om det. Han sammanfattar ju allt som jag intresserar mig av med bara ett par meningar. Addera skidorter och lokalt klimat / snösituation så har ni en komplett bild av mitt skidintresse.

På freerides "storhetstid" (nivåmässigt) kan jag tänka mig att omkring 95% av alla användare just klättrade till offpist-åk. Eller iaf snackade som om dom gjorde det, vilket i den virtuella världen är precis samma sak...

Spadar är ju sjukt centralt för skråen. Den perfekta spaden har ju inte tillverkats ännu, så det är ju tvunget att diskutera igenom saken ordentligt. När jag ligger under och inväntar räddning skulle jag ju inte vilja ha Havreboll där ovanför irrandes med sin JULA-spade iaf, det är en sak som är säker...

Hårdheten på skidor är massivt intressant och såklart dunderviktigt. Hur kan man över huvudtaget överväga att inte intressera sig för ett så livsavgörande och övermonumentalt berörande ämne? Oförklarligt. Killen måste ju ha tappat det.

Och du Havreboll: Vakna och inse att utrustningen spelar en enorm roll för hur du åker. Det gäller alla. Så är det bara, det finns inget utrymme för diskussion. Jag tvivlar till exempel på att Bode hade hävdat sig lika bra om han hade åkt på tillplattade engångsmuggar med sockiplast-pjäxor. Han är ju iofs säker... men sockiplast.. näe va!? Det är ju sjukt sliddrigt. Nej, jag tror att han åker bättre på sina omsorgsfullt handbyggda Head med tilhörande raceplugs ändå.

Jibbing må bestå 50 % style 30 % attityd och 20 % åkning, men på nåt sätt lyckas ju en del få in minst 80% ren och skär dumhet också, vilken iofs är en beundransvärd bedrift i sig.

Freerides kvalité
havreboll sa:
kanske ska förklara mitt inlägg lite bättre.

jibbing utrustning är både vilka googles eller vilken jacka man och vilka skidor,pjäxor osv.

vid offpiståkning så spelar det ingen roll vilka byxor eller vilken hjälm man har, det enda som räknas är att man kan åka bra.

att då säga att det enda vettiga att disskutera är hårdheten på offpistskidor och att det är oviktigt att disskutera tex vilka hörlurar eller vilken jacka som är fetast ter sig då befängt.

båda är en del av utrustningen och att då gubbarna säger att bara längd, bredd på skidor, spadar och likande ska disskuteras visar bara på hur bakåtsträvande de är.
"jibbing utrustning är både vilka googles eller vilken jacka man och vilka skidor,pjäxor osv."
Så detta är inte utrustning för vilken åkare som helst?
Vem bryr sig inte om glasögonen immar igen, om jackan är vindtät,varm & har bra ventilation. Vem bryr sig inte om skidorna är för långa/korta, smala/breda, hårda mjuka eller oslipade?
Och säg min någon skidåkare som inte bryr sig om hur pjäxorna sitter?!

"vid offpiståkning så spelar det ingen roll vilka byxor eller vilken hjälm man har, det enda som räknas är att man kan åka bra."
Vilka du åka med en hjälm från 1990 som är 2 storlekar för liten? Så du skiter i om byxorna är vindtäta? Så jibbers behöver/kan inte åka bra?

Inser du inte att allt du nämner ovan är saker som är väldigt viktiga för alla skidåkare, vad du än åker. Jibber som offpist-åkare. Ärligt talat, allt du säger i det här inlägget är ren idioti.

Freerides kvalité
Huggybear sa:
för i helvete, nu börjar jag bli trött på alla som gnäller om att "det var bättre förr". vad är ni egentligen, 75åriga gamla gubbar som är trötta på livet?

saker och ting förändras, that's life. acceptera det och gå vidare. inse att det inte kan var exakt som du vill, du är numera en minoritet på denna community. om denna sida inte passar dig så får du väll lämna den. sluta gnäll någon gång och bit ihop lite!

att snacket i forumet mer och mer handlar om saker utanför skidåkning beror antagligen på att ungdomar nu för tiden ser skidåkningen som en livsstil. de äter, sover, dricker, skiter och andas skidåkning. 24/7. till denna livsstil kan det ingå andra saker än det du vill höra om och därför tas detta upp i forumet. musik till exempel, det är i alla fall oerhört viktigt för mig, och om jag inte åkt skidor vet jag inte om det varit det eftersom jag antagligen inte fått upp ögonen för så pass mycket musik. därför kommer det upp en fråga om hörlurar, och om det inte passar dig så får du väll fan ta o skita i den tråden.

ingen bryr sig om du blir lite grinig för att ingen pratar om det du vill höra. du får väll slå en signal till din närmaste vän och fortsätta gnälla om att det var bättre förr.

så sluta gnäll så jävla mycket och acceptera att livet inte är rättvist.
ORD!

Freerides kvalité
ScratchPro sa:
Huggybear sa:
för i helvete, nu börjar jag bli trött på alla som gnäller om att "det var bättre förr". vad är ni egentligen, 75åriga gamla gubbar som är trötta på livet?

saker och ting förändras, that's life. acceptera det och gå vidare. inse att det inte kan var exakt som du vill, du är numera en minoritet på denna community. om denna sida inte passar dig så får du väll lämna den. sluta gnäll någon gång och bit ihop lite!

att snacket i forumet mer och mer handlar om saker utanför skidåkning beror antagligen på att ungdomar nu för tiden ser skidåkningen som en livsstil. de äter, sover, dricker, skiter och andas skidåkning. 24/7. till denna livsstil kan det ingå andra saker än det du vill höra om och därför tas detta upp i forumet. musik till exempel, det är i alla fall oerhört viktigt för mig, och om jag inte åkt skidor vet jag inte om det varit det eftersom jag antagligen inte fått upp ögonen för så pass mycket musik. därför kommer det upp en fråga om hörlurar, och om det inte passar dig så får du väll fan ta o skita i den tråden.

ingen bryr sig om du blir lite grinig för att ingen pratar om det du vill höra. du får väll slå en signal till din närmaste vän och fortsätta gnälla om att det var bättre förr.

så sluta gnäll så jävla mycket och acceptera att livet inte är rättvist.
ORD!
EXAKT !!!

Freerides kvalité
Men förihelvete tompan, salamander, busta och alla andra insnöade; Ni kan väl inte ens med minsta lilla nanometers allvar mena att ni tycker att forumet fungerar bra som det är nu?

Ni måste väl ändå hålla med om att det har raserat till nånting riktigt sopdåligt?

För det har det alltså, därom råder liksom ingen tvekan. Sen om man bryr sig eller ej, det är en annan femma. Men dåligt - det är det. Det spelar kanske ingen roll hur det var tidigare, det är historia, men ingen kan väl påstå att forumet är i nivå med andra liknande actionsportsidors, typ surfzone.se, happymtb, utsidan, osv. Över hälften av vad som skrivs här är riktig skit, rakt av.

Senast ändrad:
Freerides kvalité
Jag förutsätter att alla på Freeride.se har två saker:
Läskunnighet
Egen vilja

För er som inte har nummer två kan jag inget annat än hålla med, för jävligt med trådar om hörlurar när någon inre röst i träskallen säger åt er att klicka där, på just den..tråkiga..äckliga..tråden om några hörlurar är "feta" som är skriven av någon liten skit som inte vet lika mycket om livet som ni gubbar gör.

Annars(!): Läs rubrikerna, kolla vad ni tycker är intressant(om något), klicka er in och njut.
Finns det ingenting för er smak så är det väl bara och vänta alt. lägga upp en egen tråd om erat superspeciella ämne(t.ex. styvhet på skidor eller vad-fanken-som-helst).

Så gör ialla fall jag. Ser jag en tråd där rubriken lyder: "Styvhet på offpistlagg" bryr jag mig inte om att läsa för ämnet INTRESSERAR inte mig just nu.

Men som andra har sagt, saker och ting förändras! Live with it!

ps. Kanske har funderat på att börja 'jibba' du med?

Mvh e.

Freerides kvalité
@ markus.
Jag har väl aldrig sagt att jag tycker forumet är särskillt bra?
Nu har jag inte varit medlem här så värst länge så jag kanske inte är rätt person att uttala mig om hur forumet har utvecklats. Men det jag kan säga är att jag håller med om att det pratas väldigt mycket om saker som bara vagt kan förknippas med skidåkning.
Det återkommande exemplet här är ju "hörlurstråden" och jag tycker att man som medlem har rätt att fråga om prylar man funderar på att köpa, skidrelaterat eller ej, men nu kanske inte den tråden gjorde det, utan snarare inte sa någonting mer än "det här tycker jag är fett"
Och visst blir jag liksom alla andra precis lika trött på alla totalt omotiverade studsmattefilmer! Med detta sagt tycker jag inte man ska förbjuda studsmattefilmer, eller införa åldersgränser. Det handlar snarare om självransakan, att innan man postar tänka efter "vad tillför det här inlägget?"
Men i slutändan så får vi ju det forum vi förtjänar, trådar som "hörlurstråden" hade aldrig uppmärksamats om det inte var för att vi(forumets användare) väljer att läsa och svara på dessa trådar!

//tompan, sjukt intresserad av livsavgörande faktorer som styvheten hos olika killars lagg ;-)

ps. en rosa plastspade från BRleksaker funkar säkert jättebra i parken, men att gräva fram någon ur hårt packad lavinsnö med något annat än en metallspade kan du glömma!

Freerides kvalité
Smått OT-trådar har jag inget emot alls, har aldrig förstått hetsen mot sådana faktiskt. Jag tycker inte det är ett problem i sig att trådarna glider lite från ämnet, det känns naturligt.

Det är att svaren är så jäkla dåliga, korta och meningslösa som är det störiga.

- vilker ger en naturlig övergång till att kommentera effeh:

Tyvärr funkar inte din princip på freeride (längre). Den funkar i ett välmående forum. Här däremot, kan man ju hitta massor av kul rubriker som man vill ta del av... men man möts ändå bara av "ööÖö, orckade inte läsa inte ens börjja ööö orka orka" -svar i sjuka mängder.

Freerides kvalité
men forumet har utvecklats på ett väldigt possetivt sätt! det började med att man kunde välda freeride eller jibb, vilket folk inte alls gillade.... men sedan blev det ännu bättre då man fick välja exakt vilka forum man ville se.

jag tycker iallafall att forumet har blivit mycket bättre och jag ser allt färre omogna kommentarer.

Freerides kvalité
Newschool vs Oldschool kan man säga. Har inte läst allt men det känns som om vissa oldschools tycker att det är onödigt att vissa newschools satvar fel och gör onödiga trådar.
Medans vissa newschools blir sura på vissa oldschools som klagar på vissa newschools hela tiden. Om alla "gubbar" inte går in på ett forum där rubriken lyder: Vad gör jag för trick?, Ny cool studsmattefilm, Vilken färg på bandanan ska jag ha? så slipper ni klaga på felstavning mm. Och om alla "jibbers" inte går in på ett forum där rubriken lyder: Skägg är coolt, Ska jag andvända skinnjacka från 30-talet eller linda in mej i halmstrån från 1800-talet för att hålla värmen bäst i en iglo på nordpolen?. Och då behöver ingen newschool gå in där och säga: Fan vad onödigt, linda in dej i koskit ist hahaha!
Jag ska inte sitta här och säga vilka forum ni får och inte får gå in i men det underlättar ju om man går in i dom trådarna där man kan hjälpa till istället för att gå in i en tråd och skriva nått helt ovesentligt.

Freerides kvalité
WilheIm sa:
Newschool vs Oldschool kan man säga. Har inte läst allt men det känns som om vissa oldschools tycker att det är onödigt att vissa newschools satvar fel och gör onödiga trådar.
Medans vissa newschools blir sura på vissa oldschools som klagar på vissa newschools hela tiden. Om alla "gubbar" inte går in på ett forum där rubriken lyder: Vad gör jag för trick?, Ny cool studsmattefilm, Vilken färg på bandanan ska jag ha? så slipper ni klaga på felstavning mm. Och om alla "jibbers" inte går in på ett forum där rubriken lyder: Skägg är coolt, Ska jag andvända skinnjacka från 30-talet eller linda in mej i halmstrån från 1800-talet för att hålla värmen bäst i en iglo på nordpolen?. Och då behöver ingen newschool gå in där och säga: Fan vad onödigt, linda in dej i koskit ist hahaha!
Jag ska inte sitta här och säga vilka forum ni får och inte får gå in i men det underlättar ju om man går in i dom trådarna där man kan hjälpa till istället för att gå in i en tråd och skriva nått helt ovesentligt.
Jo men då är det viktigt att man skriver en beskrivande rubrik, vilket många inte gör. Många som skriver Tex "Hjälp" eller "Whistler". Då kanske alla jibbare tror att det handlar om någon ny park och alla freeriderare tror att det handlar om en offpist-repa. Men i själva värket handlar det om nån 10 åring som inte kan stava till "Visst ler" och har hittat en rolig film på internet och menar "Visst ler man när man ser den här filmen" eller nått liknande..

Freerides kvalité
Deespin sa:
WilheIm sa:
Jo men då är det viktigt att man skriver en beskrivande rubrik, vilket många inte gör. Många som skriver Tex "Hjälp" eller "Whistler". Då kanske alla jibbare tror att det handlar om någon ny park och alla freeriderare tror att det handlar om en offpist-repa. Men i själva värket handlar det om nån 10 åring som inte kan stava till "Visst ler" och har hittat en rolig film på internet och menar "Visst ler man när man ser den här filmen" eller nått liknande..
om inte jag har fel så får inte 10åringar vistas på freeride.se?
men du har rätt i det med att skriva tydliga rubriker

Freerides kvalité
MarkusO sa:
Men förihelvete tompan, salamander, busta och alla andra insnöade; Ni kan väl inte ens med minsta lilla nanometers allvar mena att ni tycker att forumet fungerar bra som det är nu?

Ni måste väl ändå hålla med om att det har raserat till nånting riktigt sopdåligt?

För det har det alltså, därom råder liksom ingen tvekan. Sen om man bryr sig eller ej, det är en annan femma. Men dåligt - det är det. Det spelar kanske ingen roll hur det var tidigare, det är historia, men ingen kan väl påstå att forumet är i nivå med andra liknande actionsportsidors, typ surfzone.se, happymtb, utsidan, osv. Över hälften av vad som skrivs här är riktig skit, rakt av.
nej datorn är då fan inte allt hör i världen och om man verkligen ORKAR klaga om något så sjukt onödigt som Forumets innehåll, borde man spendera mera tid i backen och mindre tid framför datorn

Freerides kvalité
WilheIm sa:
Deespin sa:
WilheIm sa:
om inte jag har fel så får inte 10åringar vistas på freeride.se?
men du har rätt i det med att skriva tydliga rubriker
Nej du har inte fel, det är 13 års åldersgräns. Dock är det ju väldigt få som följer den gränsen.

Freerides kvalité
WilheIm sa:
...Ska jag andvända skinnjacka från 30-talet eller linda in mej i halmstrån från 1800-talet för att hålla värmen bäst i en iglo på nordpolen?. .
hahahahahahahahaha :D
huh, :)

åldersgränsen borde inte höjas tycker jag.
klart det finns omogna 13 - 15 åringar
men vaa
det finns ju omogna och idiotiska 24 åringar också?
vill inte ge nåt exempel för då piskas jag av en varning .

Freerides kvalité
Diskussionen i denna tråd speglar samhället i Sverige ganska bra. Om alla helt enkelt bara accepterar att alla är olika och har olika intressen så är hälften vunnit. Visst är det lite jobbigt att läsa en massa trådar om "strunt" när skid/snowboardåking är något man tar seriöst och vill att forumet speglar din professionella inställning. Men såhär är det överallt inom alla områden.

Det du kan göra för att förbättra kvaliteten är att istället för att skriva 10 klagomål skriva EN intressant tråd om något skidrelaterat som du då för positiv respons för. Om alla går efter denna premissen, och ser till att skid/snowboard åkning är mer än val av utrustning kan vi få ett riktigt fungerande forum. Med fler intressanta trådar.

Försök få de yngre att bli intresserade av och förstå vad skid/snowboardåkning verkligen handlar om, i en diskussion som kanske handlar om vilken jacka som är mest respekt att ha. Skriv inte "Fjantig tråd etc" utan skriv istället "Den sista jackan du nämner är bäst ur funktionell synvikel pga den är mer vattentät och andas bättre än de andra, vilket är viktigt på fjället"

Dont worry be happy!

Freerides kvalité
Nu när tråden ändå är uppe tycker jag att det har blivit mycket bättre sedan forumindelningen ägde rum härom året. Sedan dess har forumet blivit mycket mer städat och nivån håller en högre klass nu än då.

Tillbaka
Topp