Friskvårdsbidrag utomlands med Epassi

MatsGu

Medlem
Hej,

Vi har "Epassi" som hanterar friskvårdsbidraget på jobbet. De brukar vara lite kinkiga ned att godkänna kvitton man skickar in.
Någon som vet om det går (har lyckats) att få friskvårdsbidrag via Epassi för liftkort utomlands?
Jag vet att man kan få det för liftkort utomlands men då har det inte varit via Epassi.

Epassi godkänner inte utländska kvitton (vad jag hört)

Men i Epassi portalen (och andra förmånsportaler), finns det riktigt bra erbjudanden på liftkort (som även gäller utomlands)

Kolla i din portal på jobbet 🎿

Tack för tipset.
Kollade i vår portal men det enda jag kan hitta är lite rabatt på Scandinavian SkiPass. Det känns lite onödigt med säsongskort för att åka en vecka.

Håller med dig om att 1 v är för litet men tyvärr tycker inte hela familjen det.
Fick svar från Epassi om utländska kvitton:
"Vi endast kan ta emot utländska kvitton som debiterat er i SEK. Kvittot behöver även vara på svenska eller engelska."

Håller med dig om att 1 v är för litet men tyvärr tycker inte hela familjen det.
Fick svar från Epassi om utländska kvitton:
"Vi endast kan ta emot utländska kvitton som debiterat er i SEK. Kvittot behöver även vara på svenska eller engelska."
om du endast åker skidor med familjen behöver du skaffa ”skibuddies”.

Det här forumet är en utmärkt kanal 😋

@Nybbstrom Jag har inte provat. Med tanke på svaret från Epassi "Vi endast kan ta emot utländska kvitton som debiterat er i SEK" blir det lite begränsat.
Återkoppla gärna om du lyckas.

@Nybbstrom Jag har inte provat. Med tanke på svaret från Epassi "Vi endast kan ta emot utländska kvitton som debiterat er i SEK" blir det lite begränsat.
Återkoppla gärna om du lyckas.
Jag ska åka till Österrike med en bussresa om ett par veckor. I detta fall kommer bussbolaget fixa liftkortet så det finns när vi kommer ner. Jag förmodar att vi betalar i sek till dom då. Borde gå att försöka få igenom det som friskvårdsbidrag. Vårat jobb sköter det här själva så det är förmodligen upp till våran löneavdelning, måste testa.

Ingen aning vad Epassi är eller hur det funkar, men om du har ett kvitto i Euro och kompletterar med kontoutdraget/debiteringen från Visa/Mastercard i SEK kanske. Då ser dom vad det landade på med valutaomräkning och allt. Så har jag gjort på mitt jobb.
Bon chance.

Senast ändrad:
Jag har flera år skickat in kvitton för köp av Skipass i Stöten och det har inte varit några problem med att få ut pengarna från Epassi. Men det kan nog vara problem med skipass köpta utanför Sverige.

Jag ska åka till Österrike med en bussresa om ett par veckor. I detta fall kommer bussbolaget fixa liftkortet så det finns när vi kommer ner. Jag förmodar att vi betalar i sek till dom då. Borde gå att försöka få igenom det som friskvårdsbidrag. Vårat jobb sköter det här själva så det är förmodligen upp till våran löneavdelning, måste testa.
Har aldrig haft problem med det, idrottsaktiviteter är väl lika hälsosamma i utlandet som i Sverige?

Har aldrig haft problem med det, idrottsaktiviteter är väl lika hälsosamma i utlandet som i Sverige?
det är nog inga problem att lämna utländska friskvårdskvitton till sin arbetsgivare.
Men många större arbetsplatser är kopplade till Benify eller Epassi och då funkar endast svenska kvitton.
Alternativet är alltså att köpa de liftkort som redan finns i portalerna (där kostanden dras direkt från friskvårdsbidraget)

det är nog inga problem att lämna utländska friskvårdskvitton till sin arbetsgivare.
Men många större arbetsplatser är kopplade till Benify eller Epassi och då funkar endast svenska kvitton.
Alternativet är alltså att köpa de liftkort som redan finns i portalerna (där kostanden dras direkt från friskvårdsbidraget)
Funkar med utländska kvitton hos Benify, har lämnat de senaste 4 åren😀.

Screenshot 2025-08-19 at 22.21.04.webp
Mailade faktiskt epassi om just utländska kvitton för någon dag sedan. Fick det här som svar, så nu har jag testat att skicka ett kvitto från trysil så får vi se hur det går.

Fungerar bra på epassi med när jag köpte liftkort i Schweiz. Dom ville bara ha ett kvitto där mitt namn stod på samt ett kontoutdrag med kostnaden både i lokal valuta samt svensk valuta. Det tog typ 20 minuter och sen så hade de godkänt det.

Tillbaka
Topp