Fritschi Freeride vs Alpin bindning?

CrilleC

Medlem
Hej,

Jag funderar på att skaffa mig ett par fetingar +91mm och funderar lite på vilken typ av bindning jag skall välja.

Idag åker jag mest off-piste och klättrar en hel del, med skidorna på ryggan. Åker förnärvarande på ett par Stöckli Stormrider II med vanlig alpin bindning.

Funderar på att skaffa mig ett par Fritschi Freeride och ett par hudar. Vad säger folket, skall man slänga på ett par Fritschi Freeride på fetingarna eller passat det bäst med en vanlig alpin bindning?

mvh
Crille

Det beror på åkstil och vikt. Känner du att en din12-fjäder räcker gott o väl i bindningen så är det ingen dum ide. Diamir freeride bindningen är överlägsen utför jämfört med andra randoneebindningar. Men har du som jag en förkärlek till fullmetall världscupbindningar med fjädrar till 16-20 så funkar det inte med en randoneebindning.Alternativet blir då att köpa secura-fix eller alpine-trekkers och sätta i den vanliga bindningen. Det blir tyngre uppför men håller för allt nerför. Man tar inte ett dropp över 5 meter med randoneebindning det känns inte sådär säkert i min mening.
Ha det gott o lycka till

Tillbaka
Topp