Full Tilt / Dalbello pjux

Jag tycker också om höga pjäxor, väldigt avlastande för benen både i fram och bakåtvikt!

Jag hittade ett par gamla Raichle flexon comp ute i boden här i veckan och testade i backen dagen efter. Vilka höjdar pjuck måste jag säga, trots att dom måste vara minst 15 år gamla och innerskon såg ut som en gammal holk satt dom väldigt bra, helt över förväntan. Ända modifikationen jag gjorde var att stoppa i formgjutna sulor. Men jag upplevde dom som aningen mjuka, dock kanske inget som hämmade min åkning (blev bara lite test i parken). Så frågan är vilken ungefärlig flex det är på dom, något decennium efter produktion? Ska man investera i en hårdare tunga eller är det bara jag som är ovan vid pjäxan? Känns som om spännkablarna brister snart också, ska man beställa hem såna när man ändå är igång?

josemaria sa:
Jag tycker också om höga pjäxor, väldigt avlastande för benen både i fram och bakåtvikt!

Så frågan är vilken ungefärlig flex det är på dom, något decennium efter produktion? Ska man investera i en hårdare tunga eller är det bara jag som är ovan vid pjäxan? Känns som om spännkablarna brister snart också, ska man beställa hem såna när man ändå är igång?
Då är vi två =), kommer i framtiden ALDRIG köra något annat än FT.

På FT (och således även gamla Kneissl och Raichle Flexon) styrs flexet nästan uteslutande av tungan så jag tänker att det inte spelar någon större roll att skalet är 15 år gammalt.
Det kan ta några dagar att vänja sig vid det mjukare och otroligt mer progressiva flexet i FT.
Eventuellt kan du komplettera med en ny styvare tunga och nya kablar, en ny Intuition innersko skulle nog också göra rätt stor skillnad.

Jag hittade själv ett par gamla Raichle Flexon (dock utan tungor) för 5 dollar på ett Browse & Buy i Jackson Hole, turkosa och fina, stripade de på reservdelar att ha till mina Bumble Bee Pro.

Senast ändrad:
Jag tror inte heller att skalet har någon större inverkan och tänkte såklart skaffa nya tungor till olika åkningar. Tänkte svänga förbi Garaget imorgon och se hur dom har det med tungor. Någon kanske har ett bättre förslag? Alpint? Beställa direkt från FT?

Mitt exemplar är tydligen ett par som min morfar använde i sina glansdagar i backen för ett antal år sedan. De hade en garage-auktion där de ville bli av med dessa men morsan var där och norpade dom, antagligen för att hon tänkte på mig fast sa inget förrän jag kom instaplandes med dom i högsta hugg :D

josemaria: Tyvärr kommer det bli riktigt svårt att få tag i lösa tungar i Sverige, Norge kan vara enklare, eller USA.

Flexon Comp hette pjäxmodellen, och de hade förmodligen den styvarste tungan, 9.

Senast ändrad:
Jag var in på Garaget och frågade om dom hade/kunde ta hem tungor och då sa han att det gick men att de var svåra att fästa i pjäxan. Har själv inte kollat hur det ser ut men det ska väl inte vara några större ingrepp. Sen åker jag mest telemark så tror det blir bra utan nya delar ändå.

Sen står det ju trots allt "Racing Flex" på plösen på Raichlen så det är nog bara jag som är ovan. Ska testa dom under lite bättre förhållanden om ett par veckor så man blir ett med pjäxan :P

kört med FT booter nu i en vecka nere i mayrhofen.

när jag fick dom var jag sjukt nära pa att sälja av skiten, sjukt ont i fötterna.
men nu nagra akdagar senare känns dom riktigt bra, mjuka och fina för parkakning och benhinnorna har jag inte en känning i.

soo go and buy the FT folks.

ekdahl sa:

när jag fick dom var jag sjukt nära pa att sälja av skiten, sjukt ont i fötterna.
men nu nagra akdagar senare känns dom riktigt bra, mjuka och fina för parkakning och benhinnorna har jag inte en känning i.

samma åt mig i början men nu är dom assköna!

MEstenberg sa:
ekdahl sa:

samma åt mig i början men nu är dom assköna!
Jag upplevde inte samma sak, dom var sköna från början, men sen var dom ju inte splitter nya heller...

Mina Konflict gör ont som fan efter ett par åk, har dock endast 2 tim åktid med dom än. Hur länge tog det för er att få dom sköna?

Bredden ser jag inte lycka mycket som ett problem som hur låga dom är.

Har bred och hög fot. Bredden går i en FT, men höjden går inte för fem öre.

josemaria sa:
Jag var in på Garaget och frågade om dom hade/kunde ta hem tungor och då sa han att det gick men att de var svåra att fästa i pjäxan. Har själv inte kollat hur det ser ut men det ska väl inte vara några större ingrepp
Det är hur enkelt som helst, förstår inte vad dem menar med att det skulle vara svårt.
Kolla videon Customizable Performance här http://www.fulltiltboots.com/tech.asp för att själv se hur enkelt det är.

OskarHolmblad sa:
Någon som har lite input angående valet mellan wrap-around skon (virvelvinden som jag kallar den) eller den traditionella? Om man utgår från att båda sitter lika bra på foten/benet, finns det någon fördel eller nackdel med respektive?
/Oskar.
Det mesta står redan i existerande trådar men generellt är det jämnare flex och skonsammare mot benhinnor.

aron_ostman sa:
christian_L sa:
Har väldiga problem med benhinnorna och ska säsongsjobba som skidlärare nu i vinter och jag vill verkligen inte att det ska förstöra för mig, så om någon vänlig själ kan rekommendera en bra pjäxa? Helst en som är till för park också. Bara dem är bra för mina benhinnor och har såna "tungor" eller vad man kan kalla det som gör att det blir skönare för benhinnorna. tacksam för svar :D

//christian
Köpt ett par Rossignol SAS FS2, sjukt skön pjäxa i parken och utanför!:)

Var och fixade lite med skidor och pjuck nere på Åre Skidsport idag och såg att dom hade fått in alla ni FT-älskares heliga graal. Seth Morrison Pro 09/10, stod en 26 1/2 där men vet inte om dom har fler par.

Utter sa:
Var och fixade lite med skidor och pjuck nere på Åre Skidsport idag och såg att dom hade fått in alla ni FT-älskares heliga graal. Seth Morrison Pro 09/10, stod en 26 1/2 där men vet inte om dom har fler par.
hur fula var dom på en skala mellan 1 och 10?

PNyberg sa:
Utter sa:
Tja, tycker ju inte att FT är snygga från början så...

Dom är inte vackra det är en sak som är säker.

Utter sa:
PNyberg sa:
Utter sa:

Det märks att du behöver lite punk i livet.

Utter sa:
PNyberg sa:
Utter sa:

Nee..det är sant. De är fan inte vackra, men jäklar vad "sköna" och bra :)

Nu har man fått hem flex 8 tungor vilket gjorde pjäxan till den vackraste skapelsen i mitt rum med en färgcombo av svart, gult och brunt :D

J-E sa:
Någon som en affär som säljer Full Tilt och Dalbello förutom skistore? gärna i stockholmsområdet.
Vet inte i Stockholm men Adams i Göteborg säljer dalbello. Jag var inne och testade Il Moro, kändes sjukt skön men jag är lite skeptisk till snowboard spännet...Känns som att det blir utslitet väldigt fort. Någon som har erfarenhet av det?

Jar är annars väldigt sugen på Fulltilt Konflict, verkar nice.

/Simon

Blidee sa:
J-E sa:
Någon som en affär som säljer Full Tilt och Dalbello förutom skistore? gärna i stockholmsområdet.
Vet inte i Stockholm men Adams i Göteborg säljer dalbello. Jag var inne och testade Il Moro, kändes sjukt skön men jag är lite skeptisk till snowboard spännet...Känns som att det blir utslitet väldigt fort. Någon som har erfarenhet av det?

Jar är annars väldigt sugen på Fulltilt Konflict, verkar nice.

/Simon
Stadium XXL har/hade Full Tilt BB pro för 2500kr

Jag tog 26.5 paret :)

Sedan finns ju Skistore

Senast ändrad:
Köpte ett par Dalbello Krypton pro igår på Belisport:), ska bli spännande att pröva dem nästa vinter!

Hasse sa:
Och att Stroltz gjuter innepjäxor till halv världscupen kanske innebär att de är duktiga på det dom gör?

Jag har kört både med Dalbello och FT. Tycker faktiskt att FT:s inneskor slår Dalbello. Men annars så är det ganska dött lopp förutom att FT är lättare. (gamla inneskon i Dalbello)//H
Både ja och nej, bara för att Strolz gjuter inner skor åt halva världscupen (vilket inte behöver betyda att de sitter perfekt på dem, jag menar, hur länge har en genomsnittlig världscupåkare på sig sina pjäxor i sträck...!?) behöver inte det betyda att de är the shit för mig eller Jan Banan. Vi har helt olika förutsättning och krav på vad en pjäxa ska leverera, framförallt vad det gäller komfort.
Dalbello I.D. liner=Intuition, FT liner=Intuition, alltså lika, så jag antar att du menar Dalbellos vanliga skitliner?

Är Ni i Staterna någon gång framöver har http://www.porterstahoe.com/istar.asp?a=3&dept=H12&manufacturer=FULLT sjukt bra priser på årets FT.

Senast ändrad:
sen gör väl gubben i bouchs resten av världscupens pjäxor som jag förstått det, hans egna modell av garmont målas om till sponsorns färger....

Lima-ko sa:
Hasse sa:
Och att Stroltz gjuter innepjäxor till halv världscupen kanske innebär att de är duktiga på det dom gör?

Jag har kört både med Dalbello och FT. Tycker faktiskt att FT:s inneskor slår Dalbello. Men annars så är det ganska dött lopp förutom att FT är lättare. (gamla inneskon i Dalbello)//H
Både ja och nej, bara för att Strolz gjuter inner skor åt halva världscupen (vilket inte behöver betyda att de sitter perfekt på dem, jag menar, hur länge har en genomsnittlig världscupåkare på sig sina pjäxor i sträck...!?) behöver inte det betyda att de är the shit för mig eller Jan Banan. Vi har helt olika förutsättning och krav på vad en pjäxa ska leverera, framförallt vad det gäller komfort.
Dalbello I.D. liner=Intuition, FT liner=Intuition, alltså lika, så jag antar att du menar Dalbellos vanliga skitliner?

Är Ni i Staterna någon gång framöver har http://www.porterstahoe.com/istar.asp?a=3&dept=H12&manufacturer=FULLT sjukt bra priser på årets FT.
erm, de åker skidor runt 5 dagar i veckan och tränar 5 timmars pass, typ... Jag är säker på att en genomsnittlig världscupåkare har på sig sina pjäxor bra mycket längre än Jan Banan

Hej!

Ska jobba i Skidskolan i vinter. Är mestadels snowboardåkare men ska även ha nybörjare på skidor. Eftersom jag är van att ha snowboardskor vill jag försöka hitta ett par sköna pjäxor som man även kan springa runt i backen med. Har blivit rekomenderad att köpa randoneé skor, verkar ju skönt att kunna gå upprätt också. Men när jag kollade på Dallbello skorna tycker jag det ser ut som om dom också har en sån funktion, det stämmer va? Nån som kan tipsa om de passar att jobba i skidskolan med eller nån annan modell som kan vara bra!?

Snart kan man åka=) /Anna

Så länge du har en skön sko kan du gå hur mycket du vill i backen. Full Tilt har ingen gå-funktion men är, för en del, en mycket skön pjäxa.

Alas sa:
Hej!

Ska jobba i Skidskolan i vinter. Är mestadels snowboardåkare men ska även ha nybörjare på skidor. Eftersom jag är van att ha snowboardskor vill jag försöka hitta ett par sköna pjäxor som man även kan springa runt i backen med. Har blivit rekomenderad att köpa randoneé skor, verkar ju skönt att kunna gå upprätt också. Men när jag kollade på Dallbello skorna tycker jag det ser ut som om dom också har en sån funktion, det stämmer va? Nån som kan tipsa om de passar att jobba i skidskolan med eller nån annan modell som kan vara bra!?

Snart kan man åka=) /Anna
Har själv åkt snowboard innan jag började åka skidor. Vad gäller pjäxor så är det mycket svårare att hitta rätt än med snowboardboot. Det är iaf vad jag tycker.

Du kan tyvärr inte bara gå och köpa en pjäxa som är praktiskt för dess funktioner. Den måste passa din fot perfekt. Speciellt om du ska jobba hela dagarna i pjäxan och ha den på dig så många timmar i sträck. Det kommer ju vara ett av dina verktyg i arbetet och det är mycket viktigt att du hittar rätt sort.

Finns bara ett alternativ. PRÖVA PRÖVA PRÖVA =) Du måste åka till en duktig bootfitter eller en välsorterad pjäxbutik med kompetent personal (alpingaraget etc). Då kommer du kunna hitta en pjäxa som passa just dig och din fot. Kommer blir nästan lika skön som en snowboardboot!

Tips: Om du inte redan har formgjutna sulor så gör det. Gör att du slipper mycket smärta och ökar blodcirkulationen, vilket leder till varmare fötter under riktigt kalla stillastående dagar i barnbacken... Dessa kan du använda i dina snowboardboots också.

Lycka till!

Senast ändrad:
Hospoki sa:
Lima-ko sa:
Hasse sa:

erm, de åker skidor runt 5 dagar i veckan och tränar 5 timmars pass, typ... Jag är säker på att en genomsnittlig världscupåkare har på sig sina pjäxor bra mycket längre än Jan Banan
Nej det stämmer faktiskt inte, komfort är tyvärr något man får prioritera bort till förmån för prestanda som tävlingsåkare. Detta innebär små, trånga och hårda pjäxor som man har på sig ett par åk för att sen gå in och ta av sig dom. På träning och tävling. Dagarna jag hade på mig racepjucken en hel skiddag under min tävlingskarriär kan nog räknas på en hand.

Jag har kört två säsonger med Dalbello Krypton Pro. Det är speciella pjäxor och jag tor att de kan kräva viss tillvänjning, speciellt om man är van vid en klassisk överlappsskos mer \"digitala\" ingrepp vid flex framåt. Dalbellon har en mer steglös känsla när man lastar på framkanterna i ingången till sväng. Nu har jag iofs. inte kört med någon överlappssko sen jag pensionerade mina Lange Tii 1988. Ett antal Raichle Flexon Team och Flexon Comp har dock avverkats. De sista åren innan jag köpte Dalbellon var det mycke silvertejp. Jag måste säga att Krypton Pro är en lysande pjäxa, man har lyckats behålla allt det goda med gamla Flexon men fixat till det som var mindre bra (styvheten bakåt och i sida samt spännenas kvalité). Jag har inte åkt med FT pjäxor men jag tycker att det ser ut som om dom kan ha kvar en del av dom gamla Raichle problemen (För klena på hårt underlag, man kan bryta foten utan att ramla..., dåliga spännen etc.).

- Jag rekommenderar Dalbello till alla som orkar lyssna på en gammal uv - om dom inte har ankfötter vill säga...

Carvit sa:
Jag har kört två säsonger med Dalbello Krypton Pro. Det är speciella pjäxor och jag tor att de kan kräva viss tillvänjning, speciellt om man är van vid en klassisk överlappsskos mer \"digitala\" ingrepp vid flex framåt. Dalbellon har en mer steglös känsla när man lastar på framkanterna i ingången till sväng. Nu har jag iofs. inte kört med någon överlappssko sen jag pensionerade mina Lange Tii 1988. Ett antal Raichle Flexon Team och Flexon Comp har dock avverkats. De sista åren innan jag köpte Dalbellon var det mycke silvertejp. Jag måste säga att Krypton Pro är en lysande pjäxa, man har lyckats behålla allt det goda med gamla Flexon men fixat till det som var mindre bra (styvheten bakåt och i sida samt spännenas kvalité). Jag har inte åkt med FT pjäxor men jag tycker att det ser ut som om dom kan ha kvar en del av dom gamla Raichle problemen (För klena på hårt underlag, man kan bryta foten utan att ramla..., dåliga spännen etc.).

- Jag rekommenderar Dalbello till alla som orkar lyssna på en gammal uv - om dom inte har ankfötter vill säga...
Fick för några dagar sen hem ett par Dalbello Il Moro och måste säga att trots att jag har just "ankfötter" (sjukt breda precis bakom tårna) så sitter pjäxorna relativt bra. Ok, jag blir förmodligen tvungen att trycka ut dom lite på bredden, men nu när jag har haft dom på mig i några timmar och gått omkring lite i dom, så gör det inte särskilt ont ändå. Jag vet att det inte är samma sak att sitta med pjäxorna på sig och gå omkring lite i dom, som att åka skidor i dom, men att säga att dom inte passar bredare fötter tycker jag är fel. Som sagt, mina sitter förhållandevis okej utan några som helst modifieringar, och om dom skulle klämma som fan så går det ju alltid att trycka ut skalet (vilket också ska vara väldigt smidigt på just Dalbello). Så till alla som tvekar att köpa Dalbello just på grund av att "dom inte passar breda fötter" (vilket även jag gjorde) så kan jag bara säga att det är skitsnack. Klämmer dom - värm/forma innerskon och ev. tryck ut dom hos en duktig bootfitter som många här i tråden innan har rekommenderat. Då gör det garanterat inget om du har breda fötter.
Alla har rätt till tredelade pjäxor, även dom med breda fötter! =)

Senast ändrad:
simonthyrberg sa:
Carvit sa:

Fick för några dagar sen hem ett par Dalbello Il Moro och måste säga att trots att jag har just "ankfötter" (sjukt breda precis bakom tårna) så sitter pjäxorna relativt bra. Ok, jag blir förmodligen tvungen att trycka ut dom lite på bredden, men nu när jag har haft dom på mig i några timmar och gått omkring lite i dom, så gör det inte särskilt ont ändå. Jag vet att det inte är samma sak att sitta med pjäxorna på sig och gå omkring lite i dom, som att åka skidor i dom, men att säga att dom inte passar bredare fötter tycker jag är fel. Som sagt, mina sitter förhållandevis okej utan några som helst modifieringar, och om dom skulle klämma som fan så går det ju alltid att trycka ut skalet (vilket också ska vara väldigt smidigt på just Dalbello). Så till alla som tvekar att köpa Dalbello just på grund av att "dom inte passar breda fötter" (vilket även jag gjorde) så kan jag bara säga att det är skitsnack. Klämmer dom - värm/forma innerskon och ev. tryck ut dom hos en duktig bootfitter som många här i tråden innan har rekommenderat. Då gör det garanterat inget om du har breda fötter.
Alla har rätt till tredelade pjäxor, även dom med breda fötter! =)
Det går naturligtvis utmärkt att trycka ut Dalbellon, konstuktionen gör det faktiskt lättare än med en överlappssko. Dessutom är den tyvärr inte riktigt lika smal och låg som originalet (Raichle Flexon Comp). Jag kommer fortfarande ihåg hur det kändes första gången jag satte foten i en Flexon Comp (1986 tror jag), det kändes som om den sögs fast i pjäxan redan innan man börjat spänna den - så var inte direkt fallet med Lange som jag då åkte på - jag minns också den fruktansvärda smärta som blev följden av att inget blod alls kunde cirkulera i foten - men sen, när dom var inåkta: LYSANDE! jag har som sagt aldrig bytt tillbaka till överlapp - det betyder för min del mer än 20 år i sådana pjäxor, under den tiden har jag förbrukat ganska många par och åkt alla typer av alpin skidåkning jag känner till. Detta pjäxkoncept fungerar till allt.

Tillbaka
Topp