Fullrockade skidor för turåkning?

Mountain_Man

Aktiv medlem
I vinter slår rockade skidor igenom på bred front. K2 som exempel har i stort sett "bockat" varenda skida. Allt från blygsamm tiprocker på pistskidorna till full bananböj på lössnöskidorna.

Jag har aldrig själv kört ett par fullrockade skidor men uppenbarligen är det det som gäller för utanförpisten i vinter. Men hur fungerar ett par fullrockade skidor, utan ett uns traditionellt spann, med hudar uppför? Spontant känns det inte så lockande på en hård brant sluttning, eller är det ett alternativ?

/MM

Senast ändrad:
Har själv lotus 138 med duke och snart ett par 112rp också med duke och jag för min del kommer juh inte välja 138orna om jag ska knalla på ngt hårt (om det nu inte mot förmodan skulle vara extremt djupt på väg ned, men det förefaller som sagt mindre troligt).

MVH

choose your weapon
:-)

Innan du börjar köra fullrockerskidor som turskidor ska du kanske åka lite på ett par dylika skapelser först, så kommer du också för det första bli varse om du ens gillar upplevelsen. Det är lite annorlunda och inte garanterat att du gillar det...

Om du ska köpa ett par skidor att tura på, med puderkörning som fokus, hade jag valt nåt med typ 110 i midjan, platt spann och tiprocker. Så kommer du ha skidor som går bra både uppför och utför i alla fören. För hur ofta stöter man endast på bottenlöst på både upp och nedvägen varenda dag, från topp till botten?

Hur långa turerna är, är ju naturligtvis också en faktor. Är det "slackcountry" med liftar som bas eller är det heldagarsturer från vägen? Eller flerdagars?

Om du nödvändigt vill köra fullrockerskidor som allt-i-allo turskidor skulle jag nog investera i ett par skarjärn också. Eller ja, det skulle jag ändå förresten ;) De gånger man har användning av dom, har man användning av dom ;) Fan va det suger när det är hårt ibland.

Men å andra sidan är det väl bara å köpa ett par och testa, hur det funkar för dig... För det är ju det enda som spelar nån roll egentligen. Jag har sett folk som turat med tex k2 hellbent. Vad jag och dylika "tomtar på nätet" spyr ur oss via våra knappsatser, behöver inte vara relevant för dig. Men det vet du ju redan. Jag blajjar eftersom jag borde plugga. Egentligen just nu. Fan. Hejdå.

Jo ... jag har har nyss beställt ett par K2 Sidestash (Dynafit, Skarjärn, K2-skins) från vår Tûska vän. En skida som har 108 mm midja, tiprocker och normalspann. Men ... började fundera på om jag kanske fegar ...?

/MM

PS! Rör sig om dagsturer, från "vägen" eller "över krönet" från liften ... det sistnämnda innebär ju ibland att man hamnar i vildmarken och får en skön klättring för att nå civilisationen igen. DS.

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
Jo ... jag har har nyss beställt ett par K2 Sidestash (Dynafit, Skarjärn, K2-skins) från vår Tûska vän. En skida som har 108 mm midja, tiprocker och normalspann. Men ... började fundera på om jag kanske fegar ...?
du får gärna berätta vad du tycker om skidorna (och bindningarna), Mountain_Man. är själv lite sugen på just den setupen. fast den får nog inhandlas nästa vinter...

Tillbaka
Topp