Funäsfjällen mellan jul och nyår - tips mottages tacksamt!

holyredbeard

Ny medlem
Som rubriken säger ska vi till Funäsfjällen mellan jul och nyår, och vi kommer att bo i en stuna i Tänndalen. Känns ju som själva Tänndalen har en hel del att bjuda på, men det finns ju mycket annat i området vilket kan ses här och vi vill gärna ha tips på bra åkning. Vi är vana åkare (två bräda, en snowblades) som gärna åker svårare backar och offpist.

Vi mottager gärna tips även när det kommer till var man ska befinna sig på självaste nyårsafton. :)

Tack!

Och hur åker man offpist i lössnö med Snowblades?? Låt vara att du inte preciserade lössnö men det brukar vara det enda man gör med bräda offpist så jag antog att bladesåkaren också gillar puder. Fast om matchvikten inte överstiger 25 kilo så kanske det går. Jag skulle ju rekommendera traversen från Svansjöliftens topp (skiers right) ca 5-600 meter sydväst och därefter nordost genom den trevliga bäckravinen och björkskogen för att sedan åka tillbaka till liften via längdspåret. Kräver hyfsat mycket snö dock.

Som tidigare skribenter undrar även jag hur det går till för en snowbladesåkare i offpist.

Men för att hålla mig till ämnet, om ni är ute efter bra lössnö så är Tänndalen bästa alternativet men vid den här tiden av året kan ingenting garanteras. Om ni är ute efter bästa parken så Funäsdalsberget och om ni är ute efter långa liftköer så åk till Ramundberget. Det kan dock finnas en del lössnö även där om förhållandena är rätt (sök er isåfall mot den jättelångsamma Osthangsliften).

Ang. snowblades och offpist. Fråga mig inte hur men den här personen och jag (han snowblades, jag bräda) har åkt offpist ett antal gånger och det har oftast funkat bra. Lustigt, men så är det :)

Tack för övrigt ang. era tips. Uppskattas!

Jag skulle säga Ramis framför Tänndalen alla gånger för puder. Och det tror jag nästan alla som har tillbringat några säsonger där uppe är enig med. ;)

Liftköer? Ja under jul och nyår är det köer överallt där uppe..

Hasse_Lindborg sa:
Jag skulle säga Ramis framför Tänndalen alla gånger för puder. Och det tror jag nästan alla som har tillbringat några säsonger där uppe är enig med. ;)

Offpisten i ramis kanske är bättre 9 gånger utav tio före Tänndalen men har dålig erfarenhet eftersom att jag för det mesta håller mig till parken i Funäs hehe.
Men när det kommer till liftköer känner jag att Ramis och Tänndalen (framförallt hamraliftarna) har väldigt långa liftköer medans liftköerna i Funäsdalen ofta är kortare och går snabbare.

Senast ändrad:
Skatt sa:
Hasse_Lindborg sa:

Jo jag antar att Offpisten i ramis är bättre 9 gånger utav tio före Tänndalen men har dålig erfarenhet eftersom att jag för det mesta håller mig till parken i Funäs hehe.
Men när det kommer till liftköer känner jag att Ramis och Tänndalen (framförallt hamraliftarna) har väldigt långa liftköer medans liftköerna i Funäsdalen ofta är kortare och går snabbare.
Mycket märkligt?? Här skriver du

Skatt sa:
Men för att hålla mig till ämnet, om ni är ute efter bra lössnö så är Tänndalen bästa alternativet men vid den här tiden av året kan ingenting garanteras.
Det kan dock finnas en del lössnö även där om förhållandena är rätt (sök er isåfall mot den jättelångsamma Osthangsliften).
Och så skriver du något helt annat här ovan?

Tillbaka
Topp