Funderar på att lära mig valla och slipa

• Trådstartare Trådstartare KungMartin
  • Start datum Start datum
K

KungMartin

Guest
Jag funderar på att köpa ett sånt där "waxing iron" och lite wax.

är det någon bra ide att göra ett första försök på min ett år gamla bräda (alltså relativt ny)? jag är försiktigt av mig och brukar ha känsla för händig syssla. tror ni att det ändå finns rum för grova misstag?

kan jag lära mig tillräckligt genom videos på youtuben? och vad behöver man för o slipa kanter?

tack på förhand för alla svar :)

Japp, köp ett vallajärn och lite valla. Kolla på youtube, Det finns massor av trådar här på freeride om samma sak. Du gör exakt likadant som på ett par skidor(inte längdskidor dock) Det finns inget mer frustrerande än när man har en långsam bräda så att man inte kan komma över ett hopp tex. Valla på!

Jag skulle inte valla själv om jag var du då det är extremt svårt att få det bra. Mycket bättre att gå till t,ex Alpingaraget så man får en proffsvallning direkt. Stor risk att du förstör ditt belag på din 1 år gamla bräda. Låt proffs göra det så att det inte blir fel! Att lära sig valla kräver många års erfarenhet. Tänk om du lägger på vallan fel väg!

felix sa:
Jag skulle inte valla själv om jag var du då det är extremt svårt att få det bra. Mycket bättre att gå till t,ex Alpingaraget så man får en proffsvallning direkt. Stor risk att du förstör ditt belag på din 1 år gamla bräda. Låt proffs göra det så att det inte blir fel! Att lära sig valla kräver många års erfarenhet. Tänk om du lägger på vallan fel väg!
Sluta trolla Felix.

TS: Det är enkelt att valla, du kan använda ett gammalt strykjärn ni inte använder längre, alternativt köpa ett specifikt för ändamålet. Tänk bara på att inte ha på för hög värme och inte hålla järnet på samma ställe för länge. Låt kallna och sickla av överskottet av valla efteråt.
Slipande av kanterna är lite svårare att få till bra. Men det är inte direkt raketforskning heller. Du behöver en vinkel/hållare för filen, en fil (eller flera med olika grovhet) samt ett (diamant)bryne. För att det inte ska bli allt för krångligt bör du också ha några städ/hållare för att hålla brädan på plats. Sen kör man med belaget bort från dig och filar mot dig. Brynet används till att ta bort råeggen samt jämna till kanten. En väl omhändertagen kant räcker det dessutom med att endast använda diamantbryne många gånger.

felix sa:
Haha :D Gav mig ett gott skratt!

Tack för svaren allihop.

förresten är det billigare att köpa vax och kantslipa på blue-tomato eller ska jag dra till nån skidaffär o köpa?

Att bara valla är riktigt enkelt, och hyfsad valla går att köpa på intersport eller liknande. Går i princip inte att göra fel och skada brädan, det enda är att du inte ska hålla järnet på samma ställe för mycket då kan limmet i lamineringen lossna. Dock borde du kanske ha vallat innan, om brädan är ett år gammal.

klart jag har betalt för vallningen hittils :p

behöver ens magne-traction nån kantslipning?

Hej, jag lånar tråden, jag har varit på jakt efter ett vallajärn för brädan och min morsa fick erbjudandet att köpa ett för en bra prislapp i en affär, tyvär var jag inte i landet då så kunde inte åka dit och kolla på det själv, men aja hon köpte det iaf. Mitt problem om det äns är ngt är då att, järnet har ett rutmönster och är inte helt platt, enligt vissa polare så ska det vara helt platt medans vissa säger det inte spelar ngn roll. Så, kommer det funka fast det har rutmönstret under sig? eller är det bara lämna tillbaka det och leta vidare?

det funkar absolut. jag kör på ett vanligt strykjärn med hål (eller har precis köpt). anledningen till att jag vet att det funkar är för att duktiga vallare själva har berättat att dom använt strykjärn med hål i. så ett rutit mönster bör verkligen inte vara nåt problem.

tack :) Då kan jag passa på att idiotförklara mina polare som säger det inte kommer funka. :) Morsan är bra ibland asså!

Varför ett valla gärna har ett rutmönster under till är för att fördela ut vallan jämnare!

OT.

Skälvklart ska du valla o slipa skälv, mycket roligare o billigare i slutendan!
Det enda sättet att ricktigt lära sig bra ät att nöta skia in skida ut! eller bräda, är rätt lika tekning man använder.

Om du har frågning på vad för prylar du ska köpa eller hur man börgar så är det bara skicka PM. Har jobbat med detta i 3år och är nog allt för inbiten på det!

Perra88 sa:
Varför ett valla gärna har ett rutmönster under till är för att fördela ut vallan jämnare!

OT.

Det enda sättet att ricktigt lära sig bra ät att nöta skia in skida ut! eller bräda, är rätt lika tekning man använder.

Om du har frågning på vad för prylar du ska köpa eller hur man börgar så är det bara skicka PM. Har jobbat med detta i 3år och är nog allt för inbiten på det!
hmmm.. lite dodgy stavning här o där, andra meningen var dessutom svår att uttyda. men jag förstår det mesta. :)

absolut, bra o veta att du kan svara på eventuella frågor. vänder mig direkt till dig om jag kommer på nåt. tack!

KungMartin sa:
Perra88 sa:

OT.

hmmm.. lite dodgy stavning här o där, andra meningen var dessutom svår att uttyda. men jag förstår det mesta. :)

absolut, bra o veta att du kan svara på eventuella frågor. vänder mig direkt till dig om jag kommer på nåt. tack!
hehe Får ursekta har grov dysleksi, kan ha lite med det o göra = )

ingen fara alls, förstod ändå vilket är viktigast!

felix sa:
Fan, där fyllde du dygnets trollkvot

haha. :) tyckte den var klockren helt ärligt, även fast han grovtrollade mig ;p

Sveda_och_verk sa:
felix sa:
Fan, där fyllde du dygnets trollkvot
lugnt, nollställt nu

Haha grabbar, lär er skilja på ironi och trolldom! Trolla är dessutom för pussys, im way ahead of that shit! ;)

Lycka till med vallningen btw.

KungMartin sa:
behöver ens magne-traction nån kantslipning?
Det bästa är att skaffa en handslip som är lite kortare än standard och därför kommer åt i hela "svängen".

Lib-Tech och One Ball Jay har sådana. Jag beställde hem ett gäng sådana från One Ball Jay för några år sedan och kan ha ett par stycken liggande. Jag kan sälja en billigt till dig om du är intresserad. skicka ett PM i så fall.

Att valla och slipa själv är både enkelt och roligt och en konst som av väldigt många är helt bortglömd.

har en till fråga ang borstar.

går det bra att använda en vanlig skoborste för att borsta av efter skrapprocessen?

KungMartin sa:
snes sa:
har du några vänner?
Jodå, inga på FR. Vill du bara sopa bort sicklet så är en skoborste det bästa. Vill du glida lite bättre så behöver du en nylonborste. Med den kan du frilägga strukturen ,vilket ger bättre glid i framförallt blöt snö.
Dumma frågor får dumma svar. Det finns tidigare i denna tråd en länk till en annan tråd som du inte orkat läsa, där finns det allra mesta om vallning mycket väl beskrivet.

Senast ändrad:
Köp ett portabelt resestykjärn för 20 spänn på erikshjälpen, istället för nåt femhundrakronors proffsvallajärn med super turbo quadra-suction eller vad dom nu kan ha intressanta funktioner. Det förstnämnda värmer bra det också.

tänkte ba kolla om de är nån som ser nå fel me mina kanter. om de behövs slipas osv.

IMG_0030.jpg

IMG_0021.jpg

detta kom förresten fram idag

IMG_0016.jpg

woo!

Senast ändrad:
kanten på nosen ser helt butt-fukkad ut.

vad ska jag använda på den?

hmm så det är valla? jag som litade på snubben som valla min bräda. vilket liten noob!

undrar oxo. är skador så som dessa på ovansidan av brädan/skidan några problem?

IMG_0038.jpg

bild nummer 2 såg dock ut som att du eventuellt kan kladda på lite epoxy om det ser ut som att det börjar spricka upp lite.

jo pyttelite. men det är en extremt liten area. jag har zoomat in ganska rejält.

va går epoxy på?

Jag hade nog skitit i det men hållit ett öga på det om det börjar smyga ut en delaminering åt sidorna från den lilla skadan, sen kan du be skidfixarna kladda på lite nästa gång du lämnar in på slipning. Eller köp en tub epoxi, du behöver ju bara blanda till litegranna och epoxi är ju alltid bra att ha i garderoben. Vet inte vad det kostar, 60 spänn på biltema? 100?

Alright. Jag drar till biltema o skaffar lite.

Får återkomma till denna tråd om jag skulle behöva hjälp (: Applicerar jag bara lite i sprickan?

Tillbaka
Topp