Fundering ang slalomcarvers

Steffo71

Ny medlem
Hej! Jag funderar på att byta min allmountin skida i övre mellan klassen som är 173 cm lång och har en skärning på 107-69-95 med 18 meter i radie mot en slalom carver med mer race stuk som ligger på runt 12-13 meter i sväng.... Kanske är ett trevligt val men funderar på vilket längd ja ska välja?
Jag är 36 år 180cm och 80-85 kg och klassar mej själv som medelgod åkare.
Skidan jag är sugen på är Völkl Racetiger SL...

Skulle nog ta den i 170. 165 kommer nog kännas rätt kort om du går från en skida som är 173.

Jag har Völkl P60 (modellen innan racetiger, men som är samma skida som den). Mina skidor är 163, och jag är 179cm, väger ca 73kg, och är 15 år. Jag vet inte vilken åkstil du har, men om du har en lite agressivare åkstil ska du ta 165:an. Åker du mest storslalomsvängar, ta den längre, 170:n. Den funkar bättre vid lite snabbare åkning. Om du är van långa skidor, kan det vara svårt med en kort i början, men du kommer säkert att vänja dig fort =)

//Axel

Jag skaffade mig ett par 165cm slalomcarvers (Fisher RC4 Worldcup SC) inför den här säsongen och kan bara hålla med Hasse, sjukt kul helt enkelt. Och 165cm skall det vara!

Man får dock räkna med att det blir lite jobbigt efter en hel dag i backen, det kostar på att toksvänga :-) För kvällsåkning är det dock klockrent! Enda jag ångrar är att jag inte gick på riktiga SL-skidor på en gång...

JA det gör du verkligen. Jag säger att du ska gå för 165 cm...

//H

Lite nyfiken, men vad ska man väga, hur stor skall man vara för att "kunna köpa" en 170 cm's slalomracer? Hur hittar man rätt längd när man köper slalomlagg? Visst, testa... Men någon tabell eller liknande måste det väl finnas...

Carled sa:
Lite nyfiken, men vad ska man väga, hur stor skall man vara för att "kunna köpa" en 170 cm's slalomracer? Hur hittar man rätt längd när man köper slalomlagg? Visst, testa... Men någon tabell eller liknande måste det väl finnas...
Det finns inga fullt ut seriösa slalom-racelagg i 170cm vad jag vet. Alla märken har 165 eller 166cm som längsta längd och även stora raceåkare använder 165cm. Väljer man nerbantade butiksvarianter finns modellerna i längre längder, men då får man inte heller samma råa bett.

MnO sa:
Carled sa:
Det finns inga fullt ut seriösa slalom-racelagg i 170cm vad jag vet. Alla märken har 165 eller 166cm som längsta längd och även stora raceåkare använder 165cm. Väljer man nerbantade butiksvarianter finns modellerna i längre längder, men då får man inte heller samma råa bett.
Tex Völkl Racetiger sl som jag är intresserad av hittar jag i 160 165 och 170 cm men Völkl är ingen seriös tillverkare av slalomlagg då menar du eftersom det är 165 cm som gäller oavsett vikt och längd??

En skida som verkar superkul är Atomics Metron B5 med skärningen 131 - 76 - 115/radie 11m i 162. Nån som testat den? Ligger ingen rapport på 06/07-modellen bland recensionerna...

Senast ändrad:
Men den skidan är ju ingen riktigt race skida. Det är ju butiksvarianten. Riktiga SL carvers är max 165 cm. Dynastar har ju upp till 175 cm i butiksvarianten. Men en slalomskida ska inte vara längre än 165 cm. Metron B5 är ju ingen slalom skida heller. Kan inte jämföra den med en renodlad SL skida.

//H

källa: http://www.fis-ski.com/data/document/ausre0607.pdf
"SPECIFICATIONS FOR COMPETITION EQUIPMENT AND COMMERICAL MARKINGS 2006/2007"
[jo det är sant, grodätarna har stavat commercial fel... ;)]

Specifications for Competition Equipment 2006/2007
I:\GENRULES\EQT\Ausre0607.doc/SR/03.07.2006 - 2 -
1. Alpine racing ski
1.1 Definition
Skis, predominantly for Downhill, Slalom, Giant Slalom and Super G racing
through gravitational force on suitable terrain. To guarantee the skier
optimum use of the sides of the skis for steering, the edges of the running
surface are made mainly of hard sealed materials.
1.2 Restrictions
1.2.1 Geometric features
1.2.1.1 Ski length
Minimum length "developed" length (unwound length) in accordance with
ISO Norm including a measurement tolerance of +/- 1 cm. The ski length
has to be marked on the ski.
Downhill
Ladies WC/WSC/OWG/COC: 210 cm
Ladies FIS: 210 cm / -5 cm tolerance
Men WC/WSC/OWG/COC: 215 cm
Men FIS: 215 cm / -5 cm tolerance
Super-G
Ladies WC/WSC/OWG: 200 cm
Ladies COC/FIS: 200 cm / -5 cm tolerance
Ladies MAS (Giant Slalom Skis allowed): 180 cm / without tolerance
Men WC/WSC/OWG: 205 cm
Men COC/FIS: 205 cm / -5 cm tolerance
Men MAS (Giant Slalom Skis allowed): 185 cm / without tolerance
Children II: 175 cm
Giant Slalom
Ladies WC/WSC/OWG: 180 cm
Ladies COC/FIS: 180 cm / -5 cm tolerance
Ladies MAS: 180 cm / -5 cm tolerance
Men WC/WSC/OWG: 185 cm
Men COC/FIS: 185 cm / -5 cm tolerance
Men MAS: 185 cm / -5 cm tolerance
Slalom
Ladies (all categories): 155 cm
Men (all categories): 165 cm
Children I & II: 130 cm
MAS:
No length restriction for Ladies over 60 years and Men over 70 years.
Specifications for Competition Equipment 2006/2007
I:\GENRULES\EQT\Ausre0607.doc/SR/03.07.2006 - 3 -
Precision for the length of Slalom Skis:
When a ski tip different from the main ski part is used, the measurement
will only be taken into account to the extent it covers a surface
corresponding to the natural shape of the ski.
The manufacturer has to mark the tip showing the limit of the natural
shape and therefore allow an easy measurement.
For the avoidance of doubt, specific designs of the ski tips as part of the
main body of the skis are allowed.
1.2.1.2 Profile width
Minimum width of the running surface at binding without any tolerance:
60 mm.
As from the season 2007/08:
DH Ladies' & Men: minimum 67 mm
SG Ladies' & Men: minimum 65 mm
GS Ladies' & Men: minimum 65 mm
SL Ladies' & Men: minimum 63 mm
1.2.1.3 Radius
The radius has to be marked on the ski.
Downhill
Ladies & Men: minimum 45 m
Radius measurement for DH skis with a preparation tolerance of -1 m.
Super-G
Ladies & Men: minimum 33 m
Children II: minimum 27 m
Giant Slalom
Ladies & Men: minimum 21 m
Children II: minimum 17 m
Children I: minimum 14 m
As from the season 2007/08:
Ladies: minimum 23 m
Men: minimum 27 m
1.2.1.4 Overall height of sectional view
No limitations.
1.2.1.5 Camber
No limitations.
1.2.1.6 Contour, length and height of shovel
Slalom and Giant Slalom: minimum height per ski: 50 mm
Downhill and Super G: minimum height per ski: 30 mm
1.2.1.7 Contour of tail
Maximum height: 10 mm.

osv.

gå för en sandwish skida, fattar inte varför de gör butiksvarianter med cap konstruktion, välj Head, fisher eller stöckli's slalom skidor alla med en gedigen konstruktion. Eller beställ race skidorna om du har lite mer pengar och vill ha en riktigt grymm skida.

Hasse sa:
Men den skidan är ju ingen riktigt race skida. Det är ju butiksvarianten. Riktiga SL carvers är max 165 cm. Dynastar har ju upp till 175 cm i butiksvarianten. Men en slalomskida ska inte vara längre än 165 cm. Metron B5 är ju ingen slalom skida heller. Kan inte jämföra den med en renodlad SL skida.

//H
Men, oj, förlåt Hasse! Jag visste inte att det enbart var "riktiga raceskidor" vi fick diskutera här! Böjer mig i lössnön...
Jag vill ju bara veta om någon testat Metron B5. Och vad de i så fall menar om den.
Om den nu inte duger, vad anser DU att man ska ha som rolig och svängig skida om man inte är tävlingsåkare???

;o)

Klart du kan komma och diskutera den. Men som jag sade är det ju ingen slalomcarvers överhuvudtaget . Är ju en speciell skida från Atomic bara. Och den kommer aldrig kunna jämföras med en slalom skida..

//H

Edit: Förstår inte vart den skidan kommer in här??

Senast ändrad:
De ökar på svängradien rejält för storslalomskidorna... 21 meter med sådana högrestandalagg var ju acceptabelt om man är vanlig skidåkare med god teknik och ork, men med 23 och 27 i minimum... Näe, då blir det för mycket tycker jag! Satan vad det lär gå fort innan man kan ligga och pressa svängarna med herrlagg. Och mjölksyran kommer väl som ett brev på posten!

Notera att jag inte bara fokuserar på svängradie... 27 meter med friåkningsskida är en sak, här är det ju racelagg som är gjorda för att gå på kant, inte sladdas runt...

Dubbel

Edit: Nu har det hänt något konstigt, redigera en redigera båda...

Senast ändrad:
Steffo71 sa:
MnO sa:
Tex Völkl Racetiger sl som jag är intresserad av hittar jag i 160 165 och 170 cm men Völkl är ingen seriös tillverkare av slalomlagg då menar du eftersom det är 165 cm som gäller oavsett vikt och längd??
Jo, Völkl är en ytterst seriös tillverkare av slalomlagg, men Racetiger SL Racing, som du med all säkerhet menar eftersom du nämner 170cm-längden, är en nertrimmad och massproducerad butiksskida. Konstruktionsmässigt skiljer det en hel del mellan den och den "riktiga" slalomracern. SL Racing är en mycket kompetent skida i jämförelse med mycket annat, men den kommer till korta ganska rejält om man ställer den mot Racetiger SL Racestock. Ett par slalomcarvers använder iaf jag i princip enbart i kortare pister i hårda förhållanden. Därför är jag inte beredd att ge bort något i när det gäller prestanda och bett på hårt underlag.

Prismässigt är redan butiksskidan riktigt dyr och det är inte speciellt stor skillnad upp till racestocken. På begagnatmarknaden kan race-skidor oftast snarare vara billigare konstigt nog. Mitt råd är att satsa fullt ut på en racestock-skida i 165cm. Du kommer inte att ångra dig. Köper du den andra enklare skidan är rådet att aldrig testa racestocken. Så länge du inte har testat den så kommer du säkert att tycka att butiksskidan är riktigt bra.

Carled sa:
De ökar på svängradien rejält för storslalomskidorna... 21 meter med sådana högrestandalagg var ju acceptabelt om man är vanlig skidåkare med god teknik och ork, men med 23 och 27 i minimum... Näe, då blir det för mycket tycker jag! Satan vad det lär gå fort innan man kan ligga och pressa svängarna med herrlagg. Och mjölksyran kommer väl som ett brev på posten!

Notera att jag inte bara fokuserar på svängradie... 27 meter med friåkningsskida är en sak, här är det ju racelagg som är gjorda för att gå på kant, inte sladdas runt...
Det låter som att det är fler än jag som efterlyser en raceavdelningsbyggd top-of-the-line pistskida med 17-18 meters radie och med samma konstruktion som GS och SL racestocklaggen. Med en sådan skida hade man sluppit släpa med sig två par pistskidor hela tiden.

Nog skulle det vara riktigt trevligt, men en racestock modell slalom går väl att släppa ut i 15-16 meterssvängar? Det är väl knappast så att den enbart går i svängradien, det går ju att variera själv... Jag tror personligen att man allt som oftast skulle ta slalomskidorna framför gs-laggen, just för att man kan ta ner svängarna mer slalomlaggen...

Senast ändrad:
MnO sa:
Carled sa:

Det låter som att det är fler än jag som efterlyser en raceavdelningsbyggd top-of-the-line pistskida med 17-18 meters radie och med samma konstruktion som GS och SL racestocklaggen. Med en sådan skida hade man sluppit släpa med sig två par pistskidor hela tiden.
Stöckli WC SC bör vara en skida för dig

Hej!
Har av slump sprungit på ett par Fischer rc4 worldcup gs 188 cm till förmånligt pris och undrar om någon har
erfarenhet av hur såna är att åka på.
Har i dagsläget ett par ngt äldre fischer carving som har fungerat rätt ok men tycker att dom blir
"fladdriga" när farten stiger.
Mina nya Fischer har racebindning från fischer och enligt de jag frågat ska den funka för mig då jag väger ca
105 -106 kg.

Med din kroppsvikt kan det passa rätt bra. Nu finns det i o f s olika RC4 WC, butiksvarianten och FIS-varianten (äkta racelagg). Skidan är byggd för stora svängar i hög fart i pist. 188 cm är långt i dagens läge, egentligen är det bara tävlingsåkarna som väljer så långa pistlagg. MEN, med din kroppsvikt kommer det funka bra ändå, rätt säker på det.

Rubriken säger "Slalomcarvers". En GS-skida är naturligtvis en carvingskida men en typisk GS har en sidoskärningsradie på mellan ca 18 m och 27 m (beroende på längd och typ), medan en typisk Slalomcarver ligger på ca R=12-13 m, längd ca 165 cm. Den senare går det att göra tvärare svängar med helt enkelt.

/A

Senast ändrad:
Ace_DG sa:
Med din kroppsvikt kan det passa rätt bra. Nu finns det i o f s olika RC4 WC, butiksvarianten och FIS-varianten (äkta racelagg). Skidan är byggd för stora svängar i hög fart i pist. 188 cm är långt i dagens läge, egentligen är det bara tävlingsåkarna som väljer så långa pistlagg. MEN, med din kroppsvikt kommer det funka bra ändå, rätt säker på det.

Rubriken säger "Slalomcarvers". En GS-skida är naturligtvis en carvingskida men en typisk GS har en sidoskärningsradie på mellan ca 18 m och 27 m (beroende på längd och typ), medan en typisk Slalomcarver ligger på ca R=12-13 m, längd ca 165 cm. Den senare går det att göra tvärare svängar med helt enkelt.

/A
Ok!
Vet du något om hur skidorna funkar på olika typer av före, nypistat, lössnö etc?
Har ett par Fischer DRS ice som är finfina på lösa underlag sent på säsong men när det är lite hårdare
före eller nypistat så upplever jag att dom "halkar runt" trots nyslipade kanter.
Ska sägas att jag åker med rätt så stora svängar redan nu då jag är ganska lång - 196 cm, så radien oroar mig inte.

Nallets: Den här typen av skida funkar definitivt bäst på hårt preparerat underlag (manchester). Lössnö, visst p g a sin längd tar du dig ner på ett kontrollerat sätt, helt klart, men då finns det definitivt bredare lagg som går bättre! RC4 är nog under 70 mm i midjan, vilket i dagens läge är riktigt smalt. En "all mountain"-skida har i dag en midja på mellan 80 och 95 mm. Säger sig själv, bredare lagg, generellt bättre prestanda i mjuk snö.

Knivskarpa kanter gäller för alla pistlagg som körs på skär (carving) , många glömmer det. Slöa kanter kan ge osäker åkning, mån vågar inte lita på att kanten håller i svängen.

/A

Hej, jag säger som många: satsa på ett par begagnade racelagg. Konstigt att inte fler kör på sådana. Jag hade Head Supershape, en kanonskida i 165, men så fick jag chansen att åka på de lagg som våra åkare i Wcupen använder. Direkt från racet kan man säga och skillnaden är helt otrolig. Vilka skidor, man smäller bara av. Isgreppet, trycket i skidan, stabiliteten. ALLT är totalt, flera klasser bättre, än en butiksracer. Jag kör på de senaste, vita Rossen, samma som Maria Pia vann med häromveckan,,,så, köp begagnade racelagg i 165cm.:)

Tillbaka
Topp