Fundering kring UV-filter

MarkusO

Aktiv medlem
Varför tillverkar inte kameraföretagen linser med inbyggd UV-filtrering? Finns det kanske tillfällen då det inte är rekommenderat att använda UV-filter?

Eller är det BARA för att skydda linsen man använder sådant?

om jag har förstått saken rätt är skylight ett sorts uv-filter som tar bort blådis. Vill man fånga just dimma och dis är det alltså ingen höjdare att använda det.

Linser tar bort en hel del av UV-strålarna. Dock fotas det ganska mycket där man inte behöver ta hänsyn till dessa (tex. i studios, inomhus osv.) Mao får man själv hjälpa till genom att skruva på ett filter när man har behov. Rena UV-filter snor ingen ljus alls. Nämnda Skylight snor kanske 0,5-steg, lite beroende av variant. Vad man ska välja beror lite på vad man är ute efter.

Som också nämnts så ska man inte lattja bort den skyddande funktionen. Hellre ett pajat filter än en repa på gluggen! Själv har jag ett UV på alla gluggar, dels för funktionen eftersom jag nästan uteslutande plåtar utomhus och dels som skydd.
Dock, kom ihåg att vid korta brännvidder (ca <30-35mm) när man drar på ytterligare ett filter så ökar risken för distorsion och vinjettering, vilken gör att man ofta får ta bort UV-filtret och sedan använda det andra filtret.

Ut å skjut!

/ Hawk

Jag har ingen erfarenhet av att ccdn påverkas negativt, däremot kan det vara skönt att ha ett polarisationsfilter som är vridbart, dvs ställbart hur mycket av reflektionerna i snön som ska väck. Oftast så fräter ju snön bort i bilden även om du har ett ND2 och minsta bländaren på videokameran, så det kan vara skönt en solig dag.

dKv

Vad är ett cirkulärt poläriserande filter? Låter ju inte som om man skulle kunna ställa vinkeln på ett sådant.

Aah, Jag förstår. Jag skrev det om polfilter när det gäller video, och trodde du också pratade om autofocus + polfilter vid filmning, men jag förstår problemet. Det borde ju gälla video också, även om ev filter sällan rör sig om man inte har de på något kompendium som sitter löst. Vid filmning skulle jag alltid rekommendera ställbart polfilter hur som helst!

dKv

Snödjup

Tillbaka
Topp