Funderingar på bredden!

noppen

Ny medlem
Funderingar på bredden!
Ohoj!
Har åkt i ett par veckor nu med ny setup o "dominant 56 07/08 me Cartel bindningar" jag har ändrat fram och tillbaka för att få den rätta stancen som känns bra både i park o pist, har nu ett par funderingar som jag skullee vilja få svar på.

Jag vill ha en så bred stance som möjligt för att kunna "freestyla pressa/switcha" lätt i backen o ha mer kontroll på boxen och i hoppen.

När jag ställer bindningarna brett så får jag så jag så jävla ont i höfterna/knäna när jag åker vanlig pist och vanlig åkning i park me ifs, känns som jag står som en zumobrottare redo för att brotta ner ett annat monster! :P
Har hört o läst lite om att det finns lutande båttenplattor? kanske ngt för mig.. Vet inte..

Någon annan som har detta problem?

Just nu åker jag me bindningarna fasta på bredd nr 2 och 4 är bredast. Jävligt skön åkning, men kan inte "leka" lika mycket i backen som jag vill..

Har små funderingar att brädan är för lång och jag för lätt? Är ca 180cm lång o väger 65 typ. Och brädan är Dominant 56an, kanske skulle ha 54?

Uppskattar många svar!

tjo

Funderingar på bredden!
vet inte vad det beror på faktist, jag är 172, och har en venue bräda på 53 och kör med bredaste stancen som går och jag får inte ont.

Har hört om någon med samma problem men då var det vinkeln på biningarna som det berode på tror jag, du skulle kunna testa att vinkla in dom lite, jag kör på +15 på båda och det är perfekt för mig. kanske kan vara värt att testa?

Hoppas det löser sig ;)

Funderingar på bredden!
Tror det är lite tråkigt med +15 på både med tanke på att det är ungefär så slalombrädåkarna står.

Ett alternativ är att inte ha så brett stance, du får fortfarande ut mycket om inte allt av parkbrädan fastän du inte står bredast.
Om du står för brett hamnar antagligen höften i en ovan position och där av smärtan det kanske går över vad vet jag, Jag är ungefär 179 och har en destroyer 156 och står relativt brett (ett hål kvar på vardera sida) och kände lite spänningar i höfterna till en början men det gick över.

Tror inte dominanten ska vara för ''hård'' om det är det du syftar på med vikten.
Om du vill ha mycket ur bräda i parken borde du montera bindningarna i symetrisk bredd så du har lika mycket tail som nose med tanke på att brädan är true twin.

Det man inte behöver eller det är mycket en smak sak är just graderna på bindningarna, jag kör på ungefär +13 -13 och det är lagom både switch och reg.

Hoppas nått av skrafset man rafsa ner hjälper dig.

Funderingar på bredden!
Har läst runt lite här på forumet och kollat i guiden som kom med bindningarna och märkte att jag inte har ställt in Hi-back rotation.... kan vara det som gör att jag stå konstigt om jag breddar bindningarna.. har haft bak kanten i samma vinkel som bindningen, altså 15 grader.. när den egentligen alltid ska vara 0 grader.. Är nog det som är felet eller vad tror ni?

Funderingar på bredden!
Har läst runt lite här på forumet och kollat i guiden som kom med bindningarna och märkte att jag inte har ställt in Hi-back rotation.... kan vara det som gör att jag stå konstigt om jag breddar bindningarna.. har haft bak kanten i samma vinkel som bindningen, altså 15 grader.. när den egentligen alltid ska vara 0 grader.. Är nog det som är felet eller vad tror ni?

Funderingar på bredden!
noppen sa:
Det är knappast felet. Det är massor med snowboardåkare som inte roterar sina bakkappor och det går utmärkt att åka ändå.

Tillbaka
Topp