Funkar Atomic Sugar Daddy för 90kg:s åkare

Allt beror på hur mycket du väger och hur lång du är.. Så om du ger oss lite mer info så...

//H

Ps. 183 för kort?? Om man är 170 och väger 90 kg så är det verkligen inte för kort så... Mycket skitsnack nu.. Ds.

jaha intressant det där, men som jag har fattat det om man åker offpist så är det vikten som är det viktiga iom hur skidar flyter osv.
Jag har egentligen aldrig fattat hur längden spelar roll faktiskt, bara utséendemessigt. Kan någon förklara?

Så här är det med skidor. Skidan vet inte hur lång du är.... Bara hur mycket du väger. Sedan spelar roll hur bra åkare man är. Skitsnack eller inte!!!

Mattias

Robbott sa:
jaha intressant det där, men som jag har fattat det om man åker offpist så är det vikten som är det viktiga iom hur skidar flyter osv.
Jag har egentligen aldrig fattat hur längden spelar roll faktiskt, bara utséendemessigt. Kan någon förklara?
Prova ett par snowblades i offpisten så kommer du få förståelse för det.
Du sa ju att vikten spelar roll, ju längre skidor = vikten delas upp på en större yta, dock har ju detta ingen betydelse om vi snackar om man ska välja 170 cm elller 190 cm lång skida, där handlar det mer om vad man tycker är roligt att åka på.

Eller så vet skidan hur lång du är oxå. Skulle ju aldrig sälja en 190 lång skida till en kille som är 170 lång och väger 90 kg. Och flytet i lössnön kan man även få med en kortare men bredare skida. Är mycket som spelar in när man ska välja skida. Men som sagt vikten är inte allt.

//H

Är 176 cm lång åker normalt på 186cm Stöckli Stormrider DP. Denna skidan skall jag nyttja som Randonee skida för främst offpist. Det lite kortare valet kan de som gått uppför i brant miljö med massor av träd förstå :-)

Har inte åkt dessa skidor tidigare därav min fråga. Jag förväntar mig att de skall vara lite mjukare men förhoppningsvis inte för mjuka. Annars får man sätta sig på diet :-)

/C

Tillbaka
Topp