Funkar detta eller har jag gjort bort mig??

86Fredrik

Medlem
Jag upptäckte förra vårens vilken magi det är med turande, efter resan letade jag i flera frenetiskt efter både skidor och pjäxor till ett pris jag kan leva med som fattig..

Jag hittade först ett par Dynafit Hoji Pro Tour som känns bra.

Sedan köpte jag ett par BD Helio 105 med ett par Fritschi Tecton 12.

Hade med dem till Sälen när jag va där över en helg för att få bindningarna flyttade till rätt ställe.
Åkte på dem 1 dag i pist och det kändes bra.

Nu till mitt problem, nu i efterhand har jag läst någonstans att dessa pjäxor inte ska fungera med shift/hybrid bindning ??

Det verkar ju som att det fungerar bra när jag åkte med dem, vad är det möjliga problemet?

Det är såna Dynafit med deras speed nose eller vad de kallar den? Dvs ingen läpp fram. Funkar med Tecton eftersom den använder pins både vid åkning och turande. Shift och Duke PT kräver läpp fram för att åka utför med.

Precis, saknar läpp fram och liten klack bak.
Vilket gör att den bara fungerar med rena pinbindningar. Du kan köpa till en adapter att sätta bak på pjäxan för att köra med t.ex. king-pin eller dynafit beast. Om de är 100% kompatibla med adaptern låter jag vara osagt.

Som andra skrev ingen läpp fram så fungerar bara i tech tår. Var största kritiken på den årsmodellen av hojin. Året efter släppte man bara full läpp på alla modeller, därav också att man kan hitta dem rätt billigt

Ja den saknar läpp fram, men okej då är det inget konstigt alltså utan min inköpta setup funkar som jag räknat med ?
bara fått för mig att det skulle vara något annat som var anledningen av ngn orsak

Jag upptäckte förra vårens vilken magi det är med turande, efter resan letade jag i flera frenetiskt efter både skidor och pjäxor till ett pris jag kan leva med som fattig..

Jag hittade först ett par Dynafit Hoji Pro Tour som känns bra.

Sedan köpte jag ett par BD Helio 105 med ett par Fritschi Tecton 12.

Hade med dem till Sälen när jag va där över en helg för att få bindningarna flyttade till rätt ställe.
Åkte på dem 1 dag i pist och det kändes bra.

Nu till mitt problem, nu i efterhand har jag läst någonstans att dessa pjäxor inte ska fungera med shift/hybrid bindning ??

Det verkar ju som att det fungerar bra när jag åkte med dem, vad är det möjliga problemet?
Dynafit Hoji Pro Tour finns inte med på Fritschis lista med kompatibla pjäxor (se bifogad fil).
Exakt vad som är problemet vet jag inte.
Fritschi anger att läppen och klacken måste sticka ut minst 6 mm både fram och bak och det gör den definitivt inte där fram. Det kan kanske göra så att pjäxan tar emot framsidan av bindningen för tidigt och att det därmed inte går att luta pjäxan framåt ordentligt.

Bilagor

Senast ändrad:
Dynafit Hoji Pro Tour finns inte med på Fritschis lista med kompatibla pjäxor.
Exakt vad som är problemet vet jag inte.
Fritschi anger att läppen och klacken måste sticka ut minst 6 mm både fram och bak och det gör den definitivt inte där fram. Det kan kanske göra så att pjäxan tar emot framsidan av bindningen för tidigt och att det därmed inte går att luta pjäxan framåt ordentligt.
Hmm okej, tack!
Har testat inomhus och går att luta fram bra mkt mer än vad jag kan använda..
Verkar som att det fungerar utan problem.
Verkar inte vara något uppenbart problem med denna setupen så antar att jag får testa över påsk å hoppas det funkar

Ja jag gissar att det handlar om att pjäxan tar i tidigare, har för mig det florerar bilder i andra amerikanska forum. Vet också att folk hade problem med att man bucklade pjäxorna när man föll framlänges...så är säkert därför dem anses icke kompatibla

Tillbaka
Topp