Funkar detta ihop?

Daavviie

Ny medlem
Funkar detta ihop?
Som rubriken lyder vill jag ha era kommentarer och förslag om ett par lagg och pjäxors kombination med varandra.

Det är så att jag skall helst idag/imorgon lägga en beställning på sport-conrad.de. Jag tänkter då beställa: Völkl P60 GC Racing Motion LT Easystep samt ett par pjäxor. Saken är den, jag vet inte riktigt vilka pjäxör jag skall beställa, jag har en relativt smal fot. Om ni vet/kan ge mig lite förslag på pjäxor som är bra anpassade för smala fötter och en pjäxa som fungerar bra med "Motion LT Easystep" bindningen.

//Tack på förhand.

Funkar detta ihop?
Detta förstår jag, men jag tänkte så här. Att man kunde pröva några pjäxor, sen beställafrån conrad. Samt har redan prövat en del pjäxor.

Funkar detta ihop?
Ut i affärer och prova! Det går nog inte så bra att beställa pjuck, eftersom du inte har en aning hur dom sitter på foten. Om du inte har provat dom före......

Funkar detta ihop?
Okej, drar ett par pjuks från sverige istället, mycket lättare. Ang skidorna, är 183 cm lång och väger 72 åker riktigt bra, kan ta mig ner från alla nedfarter osv och åker skidor 7-14 dagar per år. Är 20 år nu. Nästa år skall jag ta alperna säsong, så vill köpa mig ett par lagg nu från conrad nu. Funderar mellan:

Völkl P60 GC Racing Motion LT Easystep (172 cm)
Atomic SX:B5 + Neox 412 (175 eller 185)
Rossignol 8X Oversize (167)

Vilka skulle passa bäst för mig? Kan tillägga att jag kommer att vara mest där det är pistat och även en del i offpisten.

Senast ändrad:
Funkar detta ihop?
Om du nu ska köra en säsong i alperna så är det rätt sannolikt att du kommer att åka allt mer offpist. Då kommer du nog att ångra att du satsade på renodlade pistlagg...
Så en hårdare friåkningsskida som fungerar bra även i pisten kan vara att föredra, allt beroende på hur mkt offpist vs pist du vill köra.
Sen har både jag och en polare haft problem med Neox bindningar, vet inte om vi fick dåliga ex eller om det finns en del problem med dem. Det kanske några av de eminenta experterna här på forumet som även jobbar i skidaffär upplysa om...

Exempel på friåkningsskida som fungerar i bra i pist är bland andra Elan 777 eller Völkl Mantra....

Funkar detta ihop?
Okej, tack för upplysning. Jag har faktiskt bara åkt i Åre, rättare sagt, har varit där 7 år irad, och där är offpisten inte så imponerande. Verkar som du har fått över mig till en friåkningskida. Då kommer lite följd frågor här: Vad skall man tänka på när man köper/testar en friåkningsskida? Vilka av dessa lagg är bra, förslag? Vill även ha lite förslag på pjuks för smala fötter.

Har läst lite nu om laggen. Sport-conrad har Völkl Mantra och dom verkar vara riktigt schysta. Sen har man kikat lite på Rossignol Bandit B3, gillar dom starkt. Läste lite om dessa med, Atomic SX:B5, det står att dom är off-pist lagg, och ett bra pris på dom inkl. bindning.

Vill gärna har lite mer förslag på bra all-round lagg, i en bra prisklass inkl bindning.

PS: Måste beställa imorgon, så snälla hjälp!

Tack på förhand

Senast ändrad:
Funkar detta ihop?
Kan bara uttrycka mig om dom skidorna jag själv har då jag inte har varit på någon skidtestar helg någonstans..

Åker just nu själv på ett par Dynastar Pro rider, såg att dom går för 499 euro.. Utan bindning dock, har åkt en hel del pist med dessa och även lite nysnö.. Nu inga mängder att tala om (snö alltså) men dom har funkat klockrent, går som raketer i pisten och med tanke på att det är en friåknings skida med 97mm midja borde den funka bra även off-pist..
Hänger man inte i parken och landar mycket switch så funkar denna skidan utmärkt för mig iallafall.. Åker på 186cm och är både kortare och lättare än dig..

Bindning kan jag inte uttala speciellt mycket om.. Har bara åkt 2 bindningar jag tycker om och det är salomon´s 916 och den som sitter på mina pro rider just nu, Look P14 Wide.. Såg att dom säljer p18 wide på conrad, kanske ett alternativ.. Men jag vet inte hur mkt du tjänar på om du skulle köpa ett par dynastar´s från conrad.. Vad jag har hört så har dom sänkt priserna i sverige för att kunna matcha just import delen.. Köpte mina för 6500:- då med förra årets bindning.. skulle tippa på att med årets p14 går dom på någonstans mellan 6,5-7k..

Dynastar pro rider med look p18 wide från conrad 678 euro = 6228,50 svenska ungefär..

Allt för mig

Funkar detta ihop?
Friåkningsskidorna har ofta twintip (t ex mantra) och då är den effektiva åkytan kortare, alltså behöver man gå upp i längd lite. Dessutom så är det inte fel att ha en del längd när man kör offpist, blir stabilare så. I ditt fall verkar det som du bör ta ngn mellanväg längdmässigt för att de ska vara smidiga i pist också, alltså 180-185 ungefär. Detta varierar givetvis från person till person vad man föredrar.
Vad gäller skidmodellerna så tycker jag själv om mantran, och B3'an är också ett säkert val, Dynastar Pro rider som nämns ovan har jag inte själv testat men hör av polare som har prövat den att den är grym. Atomic skidan verkar ha alldeles för smal midja för att kunna fungera bra i offpist, däremot så är den säkert en dräpare i alla pist-förhållanden.... men det sagt så gör jag bara den bedömmningen utifrån måtten och erfarenheter från andra atomic lagg.
På bindningarna bör du garanterat gå upp ett snäpp till bindningar med max DIN av minst 14, den extra kostnaden ger väldigt mkt mer bindning!
Pjäxor har jag dålig koll på, det är bara att testa.....

Funkar detta ihop?
Okej tackar för alla svar. Är väldigt sugen på mantran. Kan man få lite exempel på ett par bindningar med max DIN av minst 14?

Tack på förhand

/Dave

Funkar detta ihop?
Daavviie sa:
Okej, tack för upplysning. Jag har faktiskt bara åkt i Åre, rättare sagt, har varit där 7 år irad, och där är offpisten inte så imponerande...
Att kalla Åres offpist för dålig är bara naivt. Du är uppenbarligen inte duktig på att hitta åk.

Funkar detta ihop?
Salomon 9-16, Marker M14 Free eller Look px18 är bindningar som fungerar bra. Glöm inte att det kan behövas widebrake version av bindningarna.

Funkar detta ihop?
Om du e på jakt efter pjäxor till smala fötter tycker jag du ska testa salomon framförallt. men gå till butiken och fråga där. de kan sina grejjer:P

lycka till

Tillbaka
Topp