fysiska lagar

riber

Medlem
fysiska lagar
Vi är ett gäng killar som brukar spela innebandy i en liten hall med dålig luft. När det blir så pass svettigt att det blir halt på golvet så brukar det bli vilda diskusioner, om vi ska vädra eller ej. Vissa säger att den varma luften kan innehålla mer fukt och när luften blir kall så lägger sig fukten på golvet ist. Andra tycker bara att det blir mindre halt när man vädrar. Nån som vet och har en bra förklaring på vad som händer så jag kan vinna debatten om luften

fysiska lagar
Skaffa såna som tvättar rent golvet med stora golvmoppar, såna har vi i volleyboll.
Men det är klart, jag spelar ju i division 3... alla kanske inte har råd att skaffa såna...

fysiska lagar
Om ni spelar och sedan öppnar ett fönster kommer det att bildas en massa kondens, lika med ännu halare...
Rätt svar hade varit att öppna fönstret redan innan ni börjar spela.

fysiska lagar
Det intressanta här är begreppet relativ luftfuktighet och är ett mått på hur mycket fukt som luften kan innehålla innan det faller ut som vattendroppar. Varm luft kan innehålla mer fuktighet än kall luft, så om man sänker temperaturen kommer fukten falla ut som vattendroppar; det är precis som det händer kvällstid när daggen faller.

Om det börjar bli halt på golvet pga fukt kan det ha två orsaker:
1. svett som faller från era kroppar
2. fukt som faller ut från luften för att ni uppnått 100% luftfuktighet

1. kan orsakas av dels att ni rör er som tättingar och svettas kopiöst för att ni är i dålig form, dels att det är varmt pga dålig ventilation. Vi antar den politiskt korrekta förklaringen att det är varmt. Även fall 2 kan förklaras av dålig ventilation.

Vad som händer när ni öppnar fönstren beror då på de relativa relativa luftfuktigheterna hos den luft som redan finns i hallen respektive den som kommer in. Båda sidor kan få rätt olika gånger.

Mitt råd är att öppna fönstren tidigare för att därigenom ventilera bättre på ett tidigt stadium och hindra att det blir alltför varmt. Ni svettas mindre och avger därmed mindre fukt som kan falla och göra tillvaron hal. Ni kan springa mer, spela bättre och komma i ännu bättre form till skidsäsongen.

Ha kul!

fysiska lagar
innebandy =) vilken underbar sport. När ni först nämde fysiska lagar o innebandy tänkte jag på zorra men så var det inte i det här fallet :) båda dina " förklaringar" är giltiga :D och får lätt att använda.

fysiska lagar
SverigeTomten sa:
Skaffa såna som tvättar rent golvet med stora golvmoppar, såna har vi i volleyboll.
Men det är klart, jag spelar ju i division 3... alla kanske inte har råd att skaffa såna...
Volleybollproffset :O

Vädra, säger sig självt att det blir bättre luft om den får cirkulera.

fysiska lagar
liszt är rätt på det i resonemanget där om hur luftfuktighet fungerar.

Dock är det ingen som knäckt huvudfrågan: blir golvet halare vid en högre luftfuktighet?
Min teori är att luftfuktigheten påverkar så lite att ni förmodligen knappt kan märka skillnaden (lite beroende på vad det är för golv, och hur mycket fukt som det verkligen lägger sig där) Frågan är om golvet ens blir halare vid lite fukt? Vissa trägolv är ju sjukt känsliga för en droppe vatten, medans vissa plastgolv faktiskt greppar bättre med lite vatten under sulorna. Prova!
Jag tror mer på att de innomhusskor ni förmodligen har är gjorda för inomhustemperaturer och att gummiblandningen i era sulor hårdnar succesivt vid temperaturer under ca +20 grader, vilket minskar friktionen mellan sulan och golvet.

Fast det är bara en teori...

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp