Gåläge mekanism sönder på Dalbello virus tour

Anatoli

Ny medlem
Hej!
Jag har ett par Dolbelo virus tour med spruken gå/ski läge växlingsspak som sitter från back på pjäxan. På alpingaraget sa dem att man måste byta mekanismen. Vet någon om var kan jag ta tag på en sådan om jag vill montera den själv vilken ser inte att vara svårt?
MVH/Anatoli

Hör av dig till sportmanship, de har dalbello i Sverige. Beskriv problemet och hur det har uppkommit.

Om det bara är själva plastspaken som är sönder och ingenting i själva mekaismen borde det gå att fixa en limning om man är lite händig (behöver pluggas för att hålla).

Vattendroppe sa:
Om det bara är själva plastspaken som är sönder och ingenting i själva mekaismen borde det gå att fixa en limning om man är lite händig (behöver pluggas för att hålla).
Ja , det är bara spak. Funktionält allt fungerar. Jag kan relativt mycket om epoxy. Gräjer med den jämnt. Belastningen på spak är inte så liten vid påverkan. Det är svårt att plugga pga detaljen storlek. Jag tror inte att det går. Hur skulle du plugga den?
MVH/Anatoli

Enklaste är nog att såga av spaken i andra ändan också, borra ut på båda sidorna så långt det går och sen limma på en ny bygel helt enkelt. Ska inte gå i god för att det håller så bra, men om du inte kan få tag på extradel - varför inte?

Vattendroppe sa:
Enklaste är nog att såga av spaken i andra ändan också, borra ut på båda sidorna så långt det går och sen limma på en ny bygel helt enkelt. Ska inte gå i god för att det håller så bra, men om du inte kan få tag på extradel - varför inte?
Absolut. Det var bra förslag. Jag tänkte inte så mudig. Men den är jätte bra ide!

Jag lyckades med att reparera!
Jag har markerat (planat) med lödkolven ställe där borren ska in i den böjda plasten.
Riktade in båda delar att de sitter som dem ska efter reparation är avklarat.
Borrade 2 mm hål och stoppade in epoxy och L böjd 2,2 millimeter spik.
Sen efter har jag lindat på kolfiberstrålle med epoxy på.
Konstruktionen blev mycke stabilt redan äfter jag har pluggat. Bilderna kommer senare äfter små kosmetiska förbätringar. Så fick jag pjäxor för 950:- istället för 1950:- när marknadspris är 3500:- och dem fungerar som de ska ny!!!

Tillbaka
Topp