Gäller samma råd om försäkringar?

SandrewW

Ny medlem
Jag har sökt lite här på forumet om dessa försäkringar och jag får väl erkänna att jag känner mig knappt klokare dock =) Ska juh bege mig ner till Österrike i dec för att försöka jobba lite..

Jag hittade lite "tips" tillslut men nu är frågan om dessa råd fortfarande är lika aktuella att sträva efter? (notera att året är 2004)

"Så tipset till dem som fortfarande går o undrar över försäkringsskyddet:
-Kontakta försäkringskassan i ditt län
-Ring till försäkringsbolaget som förvaltar er hemförsäkring och hör vilka villkor som ställs, alt. vilka tillägg som måste göras och vad det kostar
-Köp en tilläggsförsäkring i landet du åker till som täcker offpiståkning och ev. räddning av olika slag. Att ha något att visa upp när olyckan är framme och transporten ner anlänt är tydligen guld värt. "

Sen har jag en fråga till : Kan man köpa försäkring typ dag för dag /mån för mån? Är inte helt säkert att man stannar hela säsongen om inte jobben dyker upp.
Stämmer det att man får försäkring av (det ev.) jobbet (vitt)?
Är det vanligare med svartjobb?

många frågor =) o tacksam för alla svar //Sandra

jag har inte kikat på det ännu men det är väl kanske bara att ringa sitt hemförsäkringsbolag o fråga, kan juh finnas något som täcker det.. Annars rekommenderar juh många här på forumet DSV.. som sagt jag är inte klok på det här än =)

Senast ändrad:
Angående om man kan köpa försäkring dag för dag som du frågar så tror jag att det är så att man i förväg typ måste tala om hur många dagar du ska vara utomlands utöver de första 45 dagarna som ingår från början i din hemförsäkring (tror att det är lika med alla försäkringsbolag?).
Så får man helt enkelt tala om hur många dagar man vill utöka med och sen betala en summa utifrån det. Eftersom försäkringen måste vara betald innan den börjar gälla så utgår jag från att det är lättast att lösa det innan man lämnar Sverige.

Men det är ju som sagts inte så lätt att helt och hållet förstå sig på alla villkor..

Senast ändrad:
det blir nog till 98% badgastein... vill helst ha boende innan vi åker ner.. men sånt går juh alltid att fixa! (optimist!)

Kolla vad som står i försäkringsvillkoren, det är de som gäller och inte vad en handläggare lovat på telefon. Kan vara idé att ringa och få saker och ting förtydligade. I vilket fall som helst vill du fortfarande ha en tilläggsförsäkring som täcker offpist-åkning och transport ned för berget vid olycka. Det kostar inte så mycket pengar (runt 40 Euro) så det är värt att köpa även om du inte blir kvar på orten så länge.

Försäkringen jobbet erbjuder dig skyddar dig när du jobbar, men knappast annars (finns säkert undantag men räkna inte med att den gäller när du åker skidor).

Carte Neige säljs endast i Frankrike men gäller i hela världen.
Officiell info på franska: http://www.ffs.fr/carteneige/index.asp
Inofficiell info på engelska: http://www.natives.co.uk/news/2004/10/16cart.htm

DSV säljs av tyska skidförbundet.
Mer info på tyska: http://www.ski-online.de/content.php?folder=775

Om du ska till Österrike inbillar jag mig att den senare är att föredra. Själv håller jag mest till i Frankrike och Schweiz och har följdaktligen Carte Neige.

Här var en bra tråd: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=17000 Lång men läsvärd.

Senast ändrad:
fan va nice!! tycker låter mycket bra, ska ju själv ditt i november typ, jag längtar såååååå mycket efter puder!!! får du med fler ner??

tack för alla tips.. kommer ha stor användning för dem! Jag o en flicka vid namn Stina ska åka ner. Jag har svår abstinensbesvär här hemma kan jag lova, är fruktnavärt lång tid kvar. Sist jag va i alperna bröt jag fot(f*n) så det blev inte mkt bra åkning där inte (jag antog nämligen hela veckan att foten var stukad o skulle absolut åka ändå.. inte åker man till stora berg för att titta på snön enligt mig ;) ) Så gissa om jag är sugen på att åka ORDENTLIGT!!

näe då var jag i Val Thoréns, hälsade på kompisar som jobbade där. De har däremot vart i Badgastein 04/05. De sa att det var lite skönare stämning där (mkt därför jag väljer denna by hehe) Annars är Val Thorens ett hett alt för mig, mkt bra skidåkning!! (det lilla jag kunde åstakomma alltså)
Ska göra en intervjuv med grabben om badgastein när jag träffar honom på gbg-kalaset. Vet bara att han också hade åkt ner o chansat (boende o jobb) o det gick vägen hela säsongen ut..

Tillbaka
Topp