Gänga twintips med helicoil?

jeppenator

Aktiv medlem
Hallådär allihopa!

En liten grej jag har kommit att tänka på är ifall de är bättre att gänga med "Helicoil" gängor innan man skruvar fast bindning?

(Helicoil är en sorts plastplugg som får bindningarna att sitta fast hårdare på skidorna, använda mycket inom den alpina racingen)

för detta gör ju att hoppningen i sig blir säkrare? då en parkskida ofta utsätts för högre belastningar än en som bara åkts i pisten med?

vad säger ni? är de onödigt arbete eller är de värt det?
/jeppe

jo för de måste torka å shit... men frågan är bar aom de behövs?
farsan började tjata om att de va bättre för att de inet ska pajja.. men känns som massa jobb i onödan.. har aldrig gängat förut och de har funkat bra endå.. men nu började jag fundera på om de kanske är bättre å gänga..

nån med erfarenhet om detta?

TheFibretech sa:
om du aldrig har råkat utför att bindningen lossnat elr något liknande kanske det är lite onödigt.
Kanske inte så roligt om bindningen nu skulle lossna..
Om du har tid och ork över (samt kunskap) så skulle du ju kunna testa.

haha, åkte med en kille för några veckor sedan. han blev lagom glad när hans bindning släppte i landningen. skruvarna slets ur skidan. han hade dock lite tur i och med att han skulle åka hem senare samma dag. Men han var allt annat än glad kan ja säga.

jag vet, har hänt mig också.. därför börjar jag fundera på om man ska ta å gänga dom istället.. och om de isåfall hjälper bättre än utan att gänga?

Tillbaka
Topp