Gangnesrenna, Skjomen, Narvik

karlbolin

Medlem
Hej,

Är det någon som åkt Gangnesrenna i Skjomen, Narvik och har goda råda att komma med? Lavinfaran verkar just tillåta relativt brant åkning.

Det ska ibland vara en firning i rännan beroende på snöförhållanden, vet någon ungefärlig längd på firningen och säkringsmöjligheter vid firningen? Jag förstår givetvis att firningens art varierar beroende på rådande omständigheter men bättre med lite information än ingen.

Mvh Karl

Hej,

Är det någon som åkt Gangnesrenna i Skjomen, Narvik och har goda råda att komma med? Lavinfaran verkar just tillåta relativt brant åkning.

Det ska ibland vara en firning i rännan beroende på snöförhållanden, vet någon ungefärlig längd på firningen och säkringsmöjligheter vid firningen? Jag förstår givetvis att firningens art varierar beroende på rådande omständigheter men bättre med lite information än ingen.

Mvh Karl
Hej Jag har åkt den två gånger första var april 97 då var det ingen firning. åkte den i april 2010 samma sak då ingen firning. Ett tips. ta flera kort på rännan från andra sidan så det går att kolla så att man inte kommer i en dead end:

Där finns lite matnyttigt, allra helst längst ned i ’faremomenter’.

Bilagor

• IMG_1174.jpeg
    IMG_1174.jpeg
    854.3 KB · Besök: 282
  • IMG_1175.jpeg
    IMG_1175.jpeg
    994 KB · Besök: 304
Senast ändrad:
Tack allihopa för informationen, vi får hoppas att det är tillräckligt kallt väder på tisdag. Lite ny info från raanaes turbeskrivning jämfört med min från Toppturer rundt Narvik av af Ekenstam anno 2015.

Tack för videos! Skiers left innan utloppet ser ut att rekommenderas och ni såg inte ut att ha så bra glid tillbaka till bilen:).

Tillbaka
Topp