Gängpaj, hur lagar man?

ketchupsoppa

Ny medlem
Gängpaj, hur lagar man?
Lite inför-säsongen-meck...

Den ena skruven i den bakre bindningen drar inte, den bara snurrar runt.

Jag har inte tummen mitt i handen men har inte pillat så mycket med gängpaj i skidorna, hur lagar ni så att det håller bra?.

Jag har letat men inte hittat, det kanske redan finns en bra guide för det här, länka gärna.

Senast ändrad:
Gängpaj, hur lagar man?
skidorna har mest troligt tagit in vatten, aka jag antar att det är skruven som går in i skidan ? då det antagligen är trä i skidorna så kan dom ha ruttnat, du kan har tur om du tar ur skruven och pillar ner nå lim !

För att slippa tänka på om det är några mer hål som är på väg att släppa så är en ommontering bäst, tycker jag iallafall !

Gängpaj, hur lagar man?
Helicoil samt poleuretanlim, lite meck men bra mycket smidigare. Man slipper genomgående inserts med allt negativt som det medfør.

Gängpaj, hur lagar man?
Pröva o fyll hålet med epoxylim, i med skruven (dra tills skruven börjar snurra) låt limet härda. Dra sedan åt med lite känsla.

Om det endast är en skruv som snurrar så borde detta funka. Har prövat själv ;)

Gängpaj, hur lagar man?
Om jag känner på de andra så kan jag dra lite till men inte så att de verkar lösa so den här. Hur hårt ska jag dra, till stopp eller lite lagom så att det går att dra lite till (precis innan jag inte våga mer).

Senast ändrad:
Gängpaj, hur lagar man?
ketchupsoppa sa:
DrJ sa:
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=93060
Den länken hade jag missat. Verkar simpelt. Bra guide.

25 S T Helicoil på B-tema kostan 40 spänn. Kanske kan fungerar med det?
Nej! Ingen bra idé, då kommer det in vatten i kärnan och skidan ruttnar, det måste vara specialinserts som är slutna nedtill. Det kan man köpa från bindingfreedom.com eller puderluder.com

Edit: Det hade iofs varit intressant om någon testade med extra epoxy i botten eller någon form av gummitätning men det blir lite av ett högriskprojekt...

Senast ändrad:
Gängpaj, hur lagar man?
JellyfishFluff sa:
ketchupsoppa sa:
DrJ sa:
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=93060

Nej! Ingen bra idé, då kommer det in vatten i kärnan och skidan ruttnar, det måste vara specialinserts som är slutna nedtill. Det kan man köpa från bindingfreedom.com eller puderluder.com

Edit: Det hade iofs varit intressant om någon testade med extra epoxy i botten eller någon form av gummitätning men det blir lite av ett högriskprojekt...
Fast när man borrar nya hål så fuller man bara med lim. Kan man inte tänka på samma sätt fast man pillar ner Helicoil?

Alltså: Borra - gänga - Epoxy - Helicoil - fylla hålet - skruv?
Edit: Eller är det risk för att Helicoilen "läcker" och skruven sitter fast för alltid?

Senast ändrad:
Gängpaj, hur lagar man?
ketchupsoppa sa:
JellyfishFluff sa:
ketchupsoppa sa:

Fast när man borrar nya hål så fuller man bara med lim. Kan man inte tänka på samma sätt fast man pillar ner Helicoil?

Alltså: Borra - gänga - Epoxy - Helicoil - fylla hålet - skruv?
Edit: Eller är det risk för att Helicoilen "läcker" och skruven sitter fast för alltid?
Alltså jag har inte arbetat med något av dom man tänker montera nu till säsongen. Vanliga helicoils kanske avråds mest ifrån för de som vill ha flera bindningar på samma skidor? Det är ju fullt möjligt att helicoilen läcker, man kanske kan skippa att sätta fast bindningen under härdningstiden. Det är klart att det ökar risken att själva monteringen skiter sig men...

Sen är det nog så att en vanligt skruvad bindning sitter tightare mot skidan och epoxyn eftersom hålet gängas efter skruven. Men det kanske funkar med vanliga helicoils om man lägger typ silikon som bottenlock och kanske tätar extra med ett tunt lager mjukt gummi mellan skida och bindning.

Som sagt är väl den snåla vägen lite av ett högriskprojekt, men min studentplånbok skulle gilla om det fungerade...

Gängpaj, hur lagar man?
JellyfishFluff sa:
Alltså jag har inte arbetat med något av dom man tänker montera nu till säsongen. Vanliga helicoils kanske avråds mest ifrån för de som vill ha flera bindningar på samma skidor? Det är ju fullt möjligt att helicoilen läcker, man kanske kan skippa att sätta fast bindningen under härdningstiden. Det är klart att det ökar risken att själva monteringen skiter sig men...

Sen är det nog så att en vanligt skruvad bindning sitter tightare mot skidan och epoxyn eftersom hålet gängas efter skruven. Men det kanske funkar med vanliga helicoils om man lägger typ silikon som bottenlock och kanske tätar extra med ett tunt lager mjukt gummi mellan skida och bindning.

Som sagt är väl den snåla vägen lite av ett högriskprojekt, men min studentplånbok skulle gilla om det fungerade...
Varför ska jag lägga silicone i botten, jag ska väl inte skruva igenom?

Fick höra på lunchen att Epoxy är kraftigt alergiframkallande så det lutar åt ett annat lim. Frågan är nog vara vilket som är bra?

Gängpaj, hur lagar man?
ketchupsoppa sa:
JellyfishFluff sa:

Varför ska jag lägga silicone i botten, jag ska väl inte skruva igenom?

Fick höra på lunchen att Epoxy är kraftigt alergiframkallande så det lutar åt ett annat lim. Frågan är nog vara vilket som är bra?
Nejnej, men det kan kompensera för att helicoilen inte är täckt, alltså minska risken att det kommer in vatten den vägen.

Alltså det lär ju vara för personer som jobbar med epoxy dagligen, till ett par skidor blir det ju bara några gram lim. Annars är det bara att se till att man har något starkt och långsamhärdande.

Gängpaj, hur lagar man?
JellyfishFluff sa:
Nejnej, men det kan kompensera för att helicoilen inte är täckt, alltså minska risken att det kommer in vatten den vägen.

Alltså det lär ju vara för personer som jobbar med epoxy dagligen, till ett par skidor blir det ju bara några gram lim. Annars är det bara att se till att man har något starkt och långsamhärdande.
Fast jag tänkte att man fyller hålet som vanligt, med lim. Precis som man gör när man borrar för nya hål då skruven sitter direkt i skidan. Det borde väl bli på samma sätt med Helicoil?

Tillbaka
Topp