Gaustablikk, påskhelgen

Pistgubbe

Medlem
Gaustablikk, påskhelgen
Har hittat bra boende i Gaustablikk som vi troligen kommer att boka för påskhelgen. Är det någon som vågar gissa om snöläget då? Vi drömmer som alla andra ständigt om orörd nysnö, men är helt nöjda om det bara finns bra med snö i pist och park.

Finns det något annat alternativ inom typ 6h från Göteborg som brukar vara snösäkrare (eller ett roligare val av andra anledningar - vi hittar inget roligt boende i Hemsedal och testar gärna något annat än Trysil som vi besökt massor med gånger)?

Gaustablikk, påskhelgen
Vi tänkte också att vi skulle åka en sväng till Gaustablikk över en helg (många år sen nu).
Det tog inte 6 timmar från Gbg snarare 8 eller mer om jag inte minns fel. Små krokiga vägar och en färja.
Det finns nog roligare ställen att åka till men det var nog 11-12år sen så det kan ju ha hänt en del sen dess.

Senast ändrad:
Gaustablikk, påskhelgen
För drygt en vecka sen var det mer snö en timme västerut. En vild gissning är att denna säsongen kommer bli lång i västra Telemark (Rauland och Haukelifjell). Gaustabanen har öppnat sen jag var i Gaustablikk, vilket ger tillgång till Gaustatoppen dryga 1800 möh om man inte vill gå. Det finns många åkalternativ/fina rännor därifrån och andra toppar i området. Pist och park i påsk vågar jag inte uttala mig om men det finns ofta fin åkning i området vid den tiden.

Vi utnyttjade möjligheten att åka gratis på olika anläggningar inom Telemark. Vi hade löst kort i Rauland.

Är man sugen på nysnö vid påsk är tipset att ta en dagstur till haukelifjell eller ännu säkrare Röldal.
Eller Hovden som ligger söder om Haukelifjell har också gott om snö.
Telemarkskortet gäller dock bara tom Haukelifjell.

Vägen till Rjukan/Gaustablikk är bra och någon färja behöver man inte ta.

Ett säkert kort vid påsk är Tyin/Filefjell som ligger söder om Jotunheimen.

Gaustablikk, påskhelgen
Oj ,minnet sviker, måste varit 15 år sen vi var där, innan Ooslofjordtunneln byggdes.
Ser ut att ha hänt en hel del med skidanläggningen också.

Gaustablikk, påskhelgen
Tusen tack för era svar! Vi kör på Gaustablikk och tar förmodligen någon dagstur till Röldal eller något annat av de förslag du nämnde torax. Vi har bara fyra skiddagar och vi kanske inte ens hinner tröttna på Gaustablikk.

Vi passerade Röldal i somras då vi var i Norge och vandrade (och åkte skidor i Folgefonna). Otroligt vackra trakter!

Gaustablikk, påskhelgen
Funderar på Folgefonna i sommar, hur är det? När är bästa tiden att åka dit?

Senast ändrad:
Gaustablikk, påskhelgen
Vi var där i början av augusti. Det var helt grymt, kanske det häftigaste jag upplevt någonsin. Skidåkningen är i en liten pist (förvisso med några riktigt fina hopp och lite rails etc.) så det är inte skidåkningen som sådan man åker hit för. Vi hade nog extrem tur i år med snömängd och väder. Det var hur mycket snö som helst och varmt och skönt. Efter skidåkningen tog vi bilen ner till byn (tog kanske 30min). Där var det 30C och vi hoppade direkt i den kristallklara fjorden med 25C i vattnet och snorklade. Svårslaget var som helst i världen. Rekommenderar dock varmt att kombinera med vandring. Typ en vecka i Folgefonna blir nog riktigt enformigt om man inte är där för att hårdträna hopp. Skall se om jag kan få upp något kort från mobilen.

Senast ändrad:
Gaustablikk, påskhelgen
Preikestolen. Fantastiskt vandringsmål. Från kanten är det 604m rakt ner i fjorden (= 2 x Eiffeltornet). Viss ångest för oss med svindel.

Utsikt från toppen på Fonna

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp